همشهری آنلاین: علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در یک نشست تخصصی آمارهای قابل تعمقی در باره وضعیت کتاب و کتابخوانی در ایران ارائه کرد.

به گزارش ايرنا مختار پور در اين این نشست كه در هتل انقلاب تهران به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با موضوع «نقش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی» در تهران برگزار شد، گفت:

  •  متوسط شمارگان کتاب در سال 75 نزدیک 5000 نسخه بود که به هر سال 750 نسخه کاهش یافته است.
  • کل اعضای کتابخانه های کشور دو میلیون و 500 هزار نفر هستند که فقط شمار معدودی از آنان (16 درصد) عضو فعال هستند، در صورتی که براساس برآوردهای استاندارد نسبت به جمعیت باید حداقل 15 میلیون نفر عضو کتابخانه ها باشند.

*نزدیک به 500 کتابخانه تک کتابدار است یعنی نگهبان، خدماتی، مسئول ثبت، امانت، و سازماندهی کتاب بر عهده یک نفر است.

  • بیش از 60 درصد کتابداران خانم هستند، که اگر ازدواج کنند، مرخصی نمی گیرند، زیرا اگر حتی شخص بخواهد از مرخصی استحقاقی استفاده کند، کتابخانه بسته می‌ماند و در این صورت بیکار خواهد شد.
  • تا یک ماه گذشته حقوق کتابداران روستایی 250 هزار تومان بود و برای اینکه پرداخت این مبلغ توجیه داشته باشد، برای آنها 3 ساعت کاری در روز تعیین شد، اما عملا با حضور دانش آموزان در کتابخانه، تمام 8 ساعت کاری در کتابخانه‌ها حضور داشته‌اند.
  • تنها یک چهارم کتاب‌های کتابخانه‌ها خواننده دارد، زیرا در انتخاب منابع، به سطح تحصیلات، زبان، و قومیت منطقه توجه نشده است.
  • براساس اولین قانون کتابخانه‌ها که سال 44 تصویب شد، 1.5 درصد درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها تعلق گرفت که سال 54 منتفی شد ولی بعد از انقلاب سال 83 تصویب شد که حداقل نیم درصد درآمد شهرداری‌ها به کتابخانه‌ها اختصاص یابد. با وجود تصریح این قانون در سال 92، تنها 7 درصد از مجموع این نیم درصد به کتابخانه‌ها پرداخت شد. یعنی از مجموع نزدیک به 300 میلیارد تومان فقط 20 میلیارد تومان در سراسر کشور وصول شد.
کد خبر 283582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha