همشهری آنلاین- مهدی تهرانی: سلما Selma جزو بهترین درام‌های سال ۲۰۱۴ شناخته شده است.

سلما/۲۰۱۴

درام اجتماعي و بيوگرافيك  سلما/ Selma داستان 3 ماه از زندگي "دكتر مارتين لوتر كينگ" را در سال 1965روايت مي‌كند. زماني كه لوتركينگ تمام همت خود را به كار گرفت تا قانون حق راي سياهپوستان را عملي و اجرا نمايد. در اين راستا او يك راهپيمايي سه مرحله‌اي به نام از سلما تا مونتگمري (Selma to Montgomery marches) را برنامه ريزي كرد. كه در شهر سلما با رويارويي عوامل پليس به چالش كشيده شد.

در اين زمان رئيس جمهور ايالات متحده آمريكا ليندون جانسون بود و به تبع راي و نظر دموكرات‌ها با نعل و به ميخ زدن سعي داشت اين قانون حق راي را با بي‌انگيزگي محض سرو ته‌اش را درآورد.

از ديگر سو فرماندار آلاباما يعني جرج والاس به معني واقعي كلمه دست لوتركينگ را در شهر سلما بسته بود و اجازه هيچ‌گونه فعاليتي به وي نمي داد. سلما يك روايت زندگينامه‌اي از اين دوران كاري مارتين لوتركينگ به ويژه در اين شهراست.

آوا دوورناي 42 ساله؛كارگردان سلما؛ يك فيلمساز زن سياه پوست آمريكايي است كه اين فيلم اولين تجربه كارگرداني‌اش به شمار مي‌آيد. و به نظر مي‌رسد موفق هم عمل كرده است.

سلما با تهيه كنندگي "اوپرا وينفري" همراه بود. و اگرچه عمده بازيگران و عوامل فيلم از سرشناس‌ترين چهره‌هاي هاليوودي بودند اما با بودجه 20 ميليون دلاري عمدتا يك فيلم مستقل شناخته مي‌شود.

نقش آفريني مارتين لوتركينگ بر عهده "ديويد اويلو" بود كه البته به نسبت ديگر بازيگران سلما؛ چهره سرشناسي نيست اما مي‌توانيد او را با "جك ريچر" محصول 2012 كه در آن هم‌بازي تام كروز بود و يا با فيلم پاد آرمان‌شهري و علمي تخيلي "طلوع سياره ميمون‌ها" محصول 2014 به ياد بياوريد.

فيلمبرداري برادفورد يانگ نيز سيال و گويا است. صحنه‌هاي سخنراني مارتين لوتركينگ و همچنين فضاي متحرك و زنده و پوياي شهر سلما در آن بازه زماني توسط دوربين "يانگ" عالي از كار درآمده است.

سلما يكي از بهترين درام‌هاي سال 2014 بود. و شانس بسياري براي نامزدي اسكار 87 نيز دارد. همچنانكه نامزد بهترين فيلم بسياري از جشنواره ها و جوايز نيز بود. سلما يكي از شانس‌هاي اصلي گوي طلايي 2015 (گلدن گلوب) نيز هست.

كارگردان: آوا دوورناي؛ فيلمنامه: پاول وب؛ موسيقي: جيسون موران؛ مدير فيلمبرداري: برادفورد يانگ؛ زمان فيلم:127 دقيقه؛ بودجه: 20 ميليون دلار. محصول 2014 پارامونت، آمريكا.

بازيگران: ديويد اويلو(دكتر مارتين لوتركينگ)؛ تام ويلكينسون( ليندون جانسون)، تيم راث( جورج والاس)، اوپرا وينفري(آني لي كوپر).

 

سلما/۲۰۱۴

دکتر مارتین لوترکینگ در سال ۱۹۶۵ در راهپیمایی در شهر سلما

کد خبر 283564

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha