چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: دوران دفاع مقدس ما یک سرمایه بزرگ است که باید به نسل‌های بعدی منتقل بشود.

علی فضلی

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ حماسه ایسنا،‌ سردار علی فضلی فرمانده لشکر 10 سید الشهدا در دوران دفاع مقدس در همایش هم‌اندیشی فرماندهان و مسئولین ادواری این لشکر طی سخنانی در باغ موزه دفاع مقدس گفت: بسیاری از رزمندگان احساس می‌کردند که اگر خاطرات خود را از دوران دفاع مقدس بازگو کنند ممکن است ریا شود و یا هوای نفس بر آنها حاکم شود. اما اکنون این ضرورت احساس می‌شود که رزمندگان نسبت به ثبت تاریخ دوران دفاع مقدس و نگارش آن فعال باشند چرا که این مساله یک فرهنگ است و از برکت دوران دفاع مقدس است که اکنون کسی نمی‌تواند به ما نگاه چپ کند.

وی خاطر نشان کرد: حدود 70 تا 80 درصد از رزمندگان لشکر 10 سیدالشهدا را بسیجی‌ها تشکیل داده بودند و در این لشکر شایسته سالاری یک اصل بود. به عنوان مثال فرماندهی گردان توپخانه لشکر که متشکل از 600 پاسدار و بسیجی بود در «عملیات بیت المقدس 2 » را یک بسیجی بر عهده داشت. آقای ممبینی همین بسیجی‌ای است که فرماندهی گردان را برعهده گرفت و اکنون یکی از مدیران در راه آهن است.

این فرمانده دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: سازمان موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در دستور کار ستاد کل است و قرار شده در این موزه بخشی هم به تبیین نقش بسیج در دوران دفاع مقدس اختصاص یابد. علاوه بر این نقش پشتیبانی مردم در دفاع مقدس هم یک بخش دیگر این موزه را تشکیل داده است. در این راستا حدود 850 هزار سند وجود دارد که نسبت به دیگر یگان‌های حاضر در دوران دفاع مقدس بیشترین حجم اطلاعات است. در این راستا خواهشی که دارم این است رزمندگان تا زمانی که حضور دارند و هرچقدرمی‌توانند برای ثبت وقایع دفاع مقدس وقت بگذارند.

به گزارش ایسنا در ادامه این مراسم سردار احمد غلامی معاون لشکر 10 سیدالشهدا و از فرماندهان تیپ این لشکر با تاکید براینکه رزمندگان حاضر در دوران دفاع مقدس تا وقتی که فرصت دارند باید نسبت به خاطرات خود اقدام کنند گفت: تاریخ شفاهی جنگ یک اصل است و باید تدوین شود. ماندگاری آن در جامعه باعث می‌شود تا جوانان آن را به عنوان یک الگو در این بین توجه به بخش مردمی جنگ هم مهم است. چرا که حضور آنها موجب رقم خوردن پیروزی‌های ما شد. این آثار باید دقیق و منظم بیان شوند و یک وظیفه بسیار مهم بر دوش رزمندگان است که تجربه‌های جنگ خود را بیان کند.

وی افزود: ما قواره جدیدی به نام جنگ هشت ساله و دفاع مقدس را رقم زدیم که می‌تواند برای همه کشورها به عنوان یک الگوی رزم شناخته شود. مطالبی که ما می‌نویسیم باید واقعیت داشته باشد. چرا که می‌خواهد برای نسل آینده ثبت شود.

کد خبر 283432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha