سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰
۰ نفر

محمد کرباسی: صد و چهاردهمین کنگره آمریکا روز گذشته کار خود را آغاز کرد تا در ترکیب جدید سنا و مجلس نمایندگان این کشور برای اولین بار در ۸ سال گذشته جمهوریخواهان کنترل هر دو مجلس را در اختیار داشته باشند؛ مسئله‌ای که حدود ۲ سال پایانی ریاست جمهوری اوباما را سخت و طاقت‌فرسا خواهد کرد.

آمریکا

حتی ساختمان کنگره هم این روزها در آمریکا با داربست‌ها محاصره شده بود تا بازسازی شود و رنگ جدید به خود بگیرد. در داخل ساختمان کاپیتول هم مانند نمای آن اوضاع از روز گذشته تغییر کرد. جمهوریخواهان که تا پیش از این تنها کنترل مجلس نمایندگان را به دست داشتند حالا با در اختیار گرفتن

۵۴ درصد کرسی‌های سنا کنترل این مجلس را هم در دست دارند. برای نخستین بار از سال ۲۰۰۶ جمهوریخواهان در هر دو مجلس رهبری را بر عهده گرفته‌اند.حدود دو سال دیگر از حضور باراک اوباما به عنوان اولین رئيس جمهور سیاهپوست آمریکا در کاخ سفید باقی‌مانده است؛ مدت زمانی که با وضعیت و چینش فعلی کنگره برای او روزهای سختی را رقم خواهد زد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که طی ۸سال گذشته همراه با پایین‌آمدن محبوبیت اوباما اعتماد مردم آمریکا به کنگره این کشور هم کم شده است. جمهوریخواهان در‌واقع با پیروزی در انتخابات کنگره علاوه بر عزم برای انتقام و عرض اندام برابر اوباما برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ خیز برداشته‌اند. اولین رئيس جمهور سیاهپوست آمریکا حالا باید با سفیدترین و جمهوریخواه‌ترین کنگره تاریخ این کشور دست و پنجه نرم کند. کنگره جدید در تاریخ آمریکا هم یک اتفاق متفاوت به حساب می‌آید.

۹۲درصد از نمایندگان جدیدی که کرسی سنا به دست آورده‌اند جمهوریخواه هستند. این رقم در مجلس نمایندگان ۷۲درصد است. هر چند زن‌ها در این کنگره رکوردشکنی کرده‌اند و توانسته‌اند تعداد کرسی‌های خود را در سنا و مجلس نمایندگان بیشتر کنند اما همچنان تنها ۲۰درصد کرسی‌های کنگره در اختیار آنهاست. تنها ۱۷ درصد از نمایندگان کنگره جدید آمریکا هم غیر سفیدپوست هستند. این مسئله به معنای آن است که از هر ۵ نماینده کنگره‌ای که روز گذشته کارش آغاز شد ۴ نفر مرد و سفید‌پوست هستند.

جمهوریخوا‌هان که حالا دست بالا را در کنگره دارند از مدت‌ها پیش برای اوباما خط و نشان کشیده‌اند که اوضاع را برای او در موارد مختلف سیاه خواهند کرد. ریاست مجلس نمایندگان همچنان بر عهده جان بینر باقی خواهد ماند و در سنا میچ مک کانل رهبری اکثریت سنا را بر عهده خواهد داشت.

  • از ایران تا خط لوله کانادا

ماه‌های آینده را در صحنه سیاسی آمریکا باید روزهای تقابل کنگره و اوباما دانست. جمهوریخواهان در موارد مختلفی با رئیس جمهور آمریکا اختلاف دارند و حالا با دراختیار داشتن هر دو مجلس شمشیرشان را از رو بسته‌اند. میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنا پیش از آغاز سال جدید میلادی گفته بود که تصویب طرح‌های سختگیرانه علیه ایران از اولویت‌های کنگره جدید است. مارک کرک و لیندزی گراهام از سناتورهای جمهوریخواه هم گفته‌اند که از حمایت کافی دمکرات‌ها برای به دست آوردن یک اکثریت قاطع برخوردار هستند که حتی می‌تواند در مقابل وتوی رئیس جمهور آمریکا مقاومت کند. باراک اوباما پیش از این گفته بود در صورتی که کنگره تحریم‌های جدید را علیه ایران تصویب کند آن را وتو خواهد کرد.

رئيس جمهور آمریکا اما تنها زمانی حق وتو مصوبه سنا را دارد که با رای کمتر از دو سوم اعضای سنا به تصویب رسیده باشد.مسئله بازگشت روابط واشنگتن و کوبا به وضعیت عادی هم از مسائل مورد اختلاف دوطرف است و جمهوریخواهان زیادی از این اقدام اوباما در سال ۲۰۱۴ و تلاش برای لغو تحریم‌ها دل خوشی ندارند. یکی از مواردی که احتمالاً مورد بحث در کنگره قرار خواهد گرفت موضوع خط لوله کیستون میان آمریکا و کاناداست.

هسته اصلی جمهوریخواهان تلاش دارند که چهره‌ای غیرافراطی از خودشان نشان دهند و می‌خواهند طرح ساخت این خط لوله نفت میان کانادا و آمریکا را که باعث ایجاد شغل می‌شود به تصویب برسانند. طرح ساخت این خط لوله که نفت آلبرتا کانادا را به آمریکا می‌رساند مدت‌ها به تعویق افتاده بود اما جمهوریخواهان می‌خواهند در پایان همین هفته درباره آن رای‌گیری کنند. به گفته منابع نزدیک به حزب جمهوریخواه مقام‌های این حزب تلاش دارند که برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ چهره‌ای از خود نشان دهند که برخلاف گذشته به جای منافع حزبی به فکر منافع مردم است.

در مسائل اقتصادی و اجتماعی هم جمهوریخواهان با طرح افزایش حداقل دستمزد مشکلات جدی دارند که آنها را با اوباما به زودی روبه‌رو خواهد کرد. علاوه بر این جمهوریخواهان قصد دارند طرح اصلاحات بیمه درمانی اوباما موسوم به Obama care را که همیشه با آن مشکل داشتند به طور کامل ملغی کنند. این طرح که در ایالت‌های مختلف آمریکا به شیوه‌های مختلفی اجرا شده، به‌خصوص شامل کسانی می‌شود که در حال حاضر زیر پوشش هیچ بیمه درمانی نیستند.

بر اساس طرح اوباما همه آمریکایی‌ها باید بیمه شده باشند و نداشتن بیمه خدمات درمانی جریمه خواهد داشت. تقابل بر سر همین طرح بود که در اول اکتبر سال ۲۰۱۴ با تصویب نشدن بودجه تعطیلی دولت آمریکا را به دنبال داشت. واشنگتن پست گزارش داده که با وجود داشتن اکثریت توسط جمهویخواهان،دمکرات‌ها در انتخابات ۲۰ میلیون رأی بیشتر به دست آوردند که در سیستم انتخاباتی آمریکا تأثیری ندارد.

  • کاهش یهودهای کنگره؛ امید رژیم صهیونیستی

۹۲ درصد نمایندگان کنگره آمریکا را در دوره جدید مسیحی‌ها تشکیل می‌دهند و بر اساس گزارش مؤسسه پیو تعداد نمایندگان یهودی کنگره کاهش داشته است. نسبت به دوره قبلی کنگره تعداد نمایندگان یهودی ۵ نفر کاهش داشته و اکنون ۲۸ کرسی در اختیار نمایندگانی است که دین خود را یهودی اعلام کرده‌اند. با در اختیار داشتن ۵درصد کرسی‌ها اما هنوز یهودی‌ها از لحاظ تعداد کرسی در جایگاه دوم پس از مسیحی‌ها قرار دارند. از مجموع ۵۳۵ کرسی سنا و مجلس نمایندگان تنها دو نماینده مسلمان هستند. مقام‌های رژیم صهیونیستی اما نسبت به حمایت بیشتر کنگره در دوره جدید ابراز امیدواری کرده‌اند. مقام‌های این رژيم پس از درخواست قطع کمک‌های آمریکا به فلسطینی‌ها گفته‌اند که کنگره جدید بیشتر حامی این رژيم و ضد فلسطینی‌هاست. 

 

طرح -

کد خبر 283358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha