همشهری آنلاین: سومین نشست دبیران کارگروه‌های اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری برگزار شد.

نشست

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دبیرخانه دائمی اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی، سومین نشست دبیران کارگروه‌های اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی 15 دی با حضورمهندس سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و دبیر این کنفرانس،دکتر محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری و دبیر شورای راهبردی اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی،دکتر علی عبدالعلی‌زاده مشاور عالی وزیر کشور در امور توسعه مناطق،مهندس سید محمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، احمد مسجد جامعی عضور شورای اسلامی شهر تهران،‌دکتر منوچهر شیبانی مدیر کل دفتر سازمان‌های مهندسی و تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی، دکتر میرسید احمد محیط طباطبایی مشاور رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، دکتر کامبیز بهنیا عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران،دکتر سید غلامرضا کاظمی دینان مشاور رییس بانک مرکزی، مهندس حسن محتشم رییس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران، مهندس نادر نجیمی مشاور معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی،دکتر سید مهدی یدی همدانی مدیرکل دفتر حمل و نقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، دکتر اصغر شیرازپور عضو بازنشسته هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، دکتر محمدرضا حافظی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، مهندس مرتضی نیک‌روان معاون دفتر توسعه پایدار دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهندس شادمهر راستین دبیر اجرایی این کنفرانس و مشارکت‌کنندگان در کنفرانس در شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری برگزار شد.

کشور دچار بلندمرتبه‌سازی است

مهندس سید محمد بهشتی دبیر کنفرانس بلندمرتبه‌سازی تصریح کرد: از روزی که موضوع بلندمرتبه‌سازی اعلام شد دو گروه با بنده تماس زیادی داشتند.

گروه اول دوستداران بلندمرتبه‌سازی به وضع فعلی بودند که فکر می‌کردند با این کنفرانس بازار آن‌ها خراب می‌شود و گروه دوم دشمنان بلندمرتبه‌سازی بودند که نگران‌ هستند نکند این کنفرانس اشکالات روند فعلی را بپوشاند.

بنده سعی کردم به همه بگویم که موضوع به این شکل نیست و کسانی که دنبال برپایی کنفرانس هستند تلاش شان این است که بگویند بلندمرتبه‌سازی با مراعات باید به مثابه یک ظرفیت شناخته شود.

مشکلات موجود کشور این است که ما بلندمرتبه‌سازی را انتخاب نکردیم بلکه دچار بلندمرتبه‌سازی شدیم.

بلندمرتبه‌سازی زمانی خوب است که ما فاعل باشیم نه منفعل. بلندمرتبه‌سازی اکثر اوقات به مثابه یک معادله یک یا دو مجهولی فرض می‌شده است و چیز دیگری مانند مباحث شهری، حقوقی، مدیریت و ... موضوعیت پیدا نکرده است.

هیچ‌گاه به شکل همه جانبه به این پدیده نو ظهور پرداخته نشده است. چه خوب بود ما از 50 سال پیش شروع می‌کردیم به برگزاری این کنفرانس، ‌اما 50 سال تأخیر کردیم. باز هم امروز بهتر از فردا است.

امید است با رویکرد کنفرانس نتایج آن برای دوستان و دشمنان بلندمرتبه‌سازی جالب توجه باشد. این کنفرانس می‌تواند مانند چراغی در تاریکی باشد و در پرتوی نور آن بتوانیم تصمیمات بهتر و اقدامات موثرتری انجام دهیم.

امید است خروجی همایش در قالب بیانیه و قطعنامه و محصولی راه گشا باشد. اگر این کنفرانس به شکل دید و بازدید باشد خیلی نتجه نگرفته‌ایم.

با توجه به همت دوستان و استقبال اهل تخصص بنده به شدت به همایش امیدوار هستم.

بلندمرتبه‌سازی برای شهرها گریز ناپذیر است

دکتر علی عبدالعلی‌زاده اظهار کرد: در حال حاضر ساختمان بلندمرتبه در آسان‌ترین تعریف ساختمان بالای 100 متر ارتفاع است.

یعنی 25 طبقه به بالا. ساختمان‌های کم‌تر از 25 طبقه بلندمرتبه‌ نیست. با توجه به این مطلب در ایران نمی‌توانیم به تعداد انگشتان دست بلندمرتبه پیدا کنیم.

آن‌چه در ایران به ویژه رخ می‌دهد بلندمرتبه نیست سو استفاده است. 200 سال است که بلندمرتبه‌ها در مسکونی به کار گرفته شده‌اند.

ساختمان مسکونی بلندمرتبه با فضای باز کناری همراه است. در طرح‌های تفصیلی که بنده تأیید کرده‌ام حداقل 30 تا 40 متر به ازای هر واحد باید فضای خالی وجود داشته باشد.

حال ببیند در تهران چند ساختمان بدون یک وجب فضا پروانه ساخت صادر شده است. این ظلمی است که در بلندمرتبه‌ها شده است.

تاکنون تعداد طبقات مشخصی برای بلندمرتبه بیان نشده است و هر کس یک تعداد طبقه‌ای را بیان می‌کند.

ما به دورانی رسیده‌ایم که بلندمرتبه‌سازی برای شهرها و شهرهای بلندمرتبه گریز ناپذیر است و باید به سمت شهرهای بلندمرتبه برویم.

بلندترین ساختمان دنیا برجی است به ارتفاع 4 کیلومتر و 800 طبقه مسکونی که دارای دانشگاه، بازار، پارک است و یک میلیون جمعیت را در بر می‌گیرد.

کار این کنفرانس این است که ایده بلندمرتبه‌سازی را از نو در ایران تعریف کند و زمانی که می‌گوییم بلندمرتبه به دنبال خطاهای گذشته نیسیتم، زیرا این ظلم به آینده شهر است.

یکی از کشورهایی که بلندمرتبه را خوب تعریف می‌کند چین است که هم از نظر طراحی هم ظرفیت فوق‌العاده است و به زودی گوی سبقت را از سایر کشورها می‌رباید. ما باید این‌ها را الگو قرار دهیم.

یکی از مباحث مهم در بلندمرتبه‌سازی توجه به هویت شهری و معماری است و اشتباه است که در این بلندمرتبه‌ها به آن توجه نکنیم. ما باید با سیاست به استقبال بلندمرتبه‌سازی برویم و روی هویت معماری در بلندمرتبه‌سازی تفکر کنیم.

اما هویت در نما در همین ساختمان‌های 15 و 16 طبقه با بی‌توجهی و غفلت همراه است. به دلیل بی‌توجهی به این موضوع بلندمرتبه‌های ما با نمای رومی ساخته می‌شوند.

ما باید در نما از ارسی و شیشه‌های رنگی استفاده کنیم که هویت ما است. فواید بلندمرتبه‌سازی زیاد است و این کار تنها صرفه جویی در زمین نیست بلکه صرفه‌جویی در همه هزینه‌ها است.

بلندمرتبه‌سازی دارای فواید زیادی است و بنده به همه کسانی که پیش قدم این کنفرانس هستند تبریک می‌گویم انتخاب خوبی است و آقای بهشتی باید سنگربان این هویت ما باشند.

نیازمند ارائه تعریف روشنی برای بلندمرتبه‌سازی هستیم

احمد مسجد جامعی دبیر کارگروه حقوق شهروندی اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی اظهار کرد: ما در تهران با مسئله بلندمرتبه‌سازی سر و کار داریم و نیازمند هستیم تا تعریف روشنی برای بلندمرتبه‌سازی داشته باشیم.

در سنت کهن نمونه‌هایی از بلندمرتبه‌سازی وجود دارد و با توجه به این‌که نیازی به ‌آن‌ها نبوده به شکل یک روال جاری ادامه نیافته است، اما در حال حاضر در کلان‌شهرها به عنوان ضرورت مطرح می‌شود.

سوالی که این‌جا مطرح است این است که آیا ما زندگی در بلندمرتبه‌ها را انتخاب می‌کنیم یا نه؟ اگر انتخاب می‌کنیم لوازم آن چیست؟ ما با تعریف‌های روشن‌تر می‌توانیم راه را بهتر انتخاب کنیم.

‌دکتر منوچهرشیبانی اصل دبیر کارگروه مدیریت پروژه و HSE اظهار کرد: ما از نظر مهندسی در سطح بهترین‌ها هستیم در زمینه مهارت‌های مهندسی اگر بسیاری از پروژه‌ها را ببینید از نظر توان و مهارت فنی از متوسط جهانی بالاتر و در حد مطلوب هستیم.

بحث کمبود مدیریت باعث می‌شود که به نتیجه مطلوب در این حوزه نرسیم.

دکتر میرسید احمد محیط طباطبایی دبیر کارگروه مطالعات اجتماعی و فرهنگی کنفرانس بلندمرتبه‌سازی بیان کرد: نتیجه این کنفرانس به دست آوردن دور نما برای سال آینده است.

در کارگاه مطالعات اجتماعی و فرهنگی اولین کنفرانس بلندمرتبه سازی ما به دنبال این هستیم که ببینیم با ساخت برج و بلندمرتبه آیا هدف حل ترافیک، داشتن فضای تمیز و داشتن سر پناه است. آیا اصل انسان و جامعه مدنی است آیا نگاه ایرانی به بلندمرتبه‌سازی این است که چگونه باید باشد.

دکتر سید غلامرضا کاظمی دینان دبیر کارگروه اقتصاد کنفرانس بلندمرتبه‌سازی تصریح کرد: باید دید اگر برج‌های آن‌چنانی ساخته شود تا چه اندازه در مسایل اقتصادی خوب است و کمک به کشور خواهد بود.

وقتی برجی ساخته می‌شود کسی برای انجام کار از برج خارج نمی‌شود در نتیجه ترافیک و سایر مشکلاتی که امروز با آن درگیر هستیم را نخواهیم داشت. در نتیجه بلندمرتبه‌سازی هم برای مملکت اقتصادی است هم برای صاحبان سرمایه.

مهندس شادمهر راستین دبیر اجرایی اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی بیان کرد: این نشست با هدف آشنایی کارگروه‌ها با هم و شورای راهبردی برگزار شده است و پس از برگزاری کنفرانس کارگروه‌ها به مدت یکسال زمان دارند تا نشست‌های دیگری را برگزار کنند.

تاکنون 2 نشست با حضور کارگروه‌ها و نشست خبری این کنفرانس نیز 7 دی‌ماه در باغ نگارستان برگزار شده است.

در این کنفرانس 14 نشست کارگروه تخصصی در تمام سالن‌ها و‌ 13 کارگروه موردکاوی برگزار می‌شود که در مجموع 27 کارگاه به شکل همزمان برگزار خواهد شد.

اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در ایران و خاورمیانه(مباحث مقدماتی) در روزهای 19، 20 و 21 دی 93 در برج میلاد برگزار می‌شود.

کد خبر 283324

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha