همشهری آنلاین: در نشست تخصصی کارگروه شهرسازی اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی، دکتر ناصر بنیادی بر این که بلندمرتبه‌سازی در جهان امروز جزو راه‌حل‌های موثر و کارآمد شهرسازی محسوب می‌شود، تأکید کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، نشست تخصصی کارگروه شهرسازی اولین کنفرانس بلندمرتبه سازی از ساعت 8:30 تا 10 در سالنB1/6 برج میلاد برگزار شد.

دکتر ناصر بنیادی رییس پژوهشکده معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان دبیر کارگروه و دکتر محمد شیخی معاون پژوهشی گروه برنامه‌ریزی دانشکده علامه طباطبایی و مهندس عارف اقوامی مقدم رییس گروه دفتر طرح‌های کالبدی معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی به عنوان اعضای کارگروه در این کارگاه حضور داشتند.

دکتر ناصر بنیادی در این نشست با اشاره به این‌‌که بلندمرتبه‌ها یکی از شیوه‌ها و ابزارهای شهرسازی در جهان امروز است، افزود: طی چند دهه اخیر با افزایش جمعیت شهر نشین و نیاز ساکنان مناطق مختلف شهر به سکونت یا محلی برای تجارت و کار اداری، بخش‌هایی از اراضی شهری که بتوانند به عنوان محلی مناسب برای استقرار آن کاربری‌ها مورد استفاده قرار گیرد به شدت کاهش یافت.

وی با بیان این‌که این اتفاق باعث شد قیمت اراضی افزایش یابد در نتیجه گسترش عمودی شهرها توجیه منطقی می‌یابد، اظهار کرد: بلندمرتبه‌سازی در جهان امروز جزو راه‌حل‌های موثر و کارآمد شهرسازی محسوب و طی چند دهه گذشته مورد استفاده قرار گرفته است.

محدودیت زمین و افزایش جمعیت عامل گرایش به بلندمرتبه‌سازی است

با توجه به محدودیت زمین و افزایش جمعیت و قیمت زمین که در اقتصاد پروژه نقش محوری دارد، نتیجه نمی‌توان افراد را مجبور کرد که به ارتفاع کم تن دهند.

کارگاه مطالعه موردی این کنفرانس با موضوع شهرک مسکونی چیتگر، شهرکی بلندمرتبه متناسب با نیاز ساکنان از ساعت 8:30 تا 10 در سالن رودکی برج میلاد برگزار شد.

مهندس مجید اشتری‌فر رییس هیئت مدیره شرکت توسعه و عمران چیتگر به عنوان سخنران اظهار کرد: زمانی که قیمت زمین بالا می‌رود این موضوع در اقتصاد پروژه نقش محوری دارد و نمی‌توان افراد را مجبور کرد که به ارتفاع کم تن دهند.

بلندمرتبه‌سازی پدیده‌ای اجتناب ناپذیر است که در صورت سامان‌دهی، پیامد‌های خوبی خواهد داشت در غیر این‌صورت وارد شیوه‌هایی خواهد شد که مطلوبیت اجتماعی را به همراه نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: در بحث ادبیات بلندمرتبه‌سازی و بررسی درست فضا و فاکتور‌های محیطی به چند موضوع توجه داریم.

اول بارگذاری است و توجه به گودبرداری‌های بزرگ در مناطق مسکونی متراکم تهران است که هدف این موضوع کاهش خطرات ناشی از آن است.

اگر نگوییم شهرک مسکونی چیتگر در ایران و تهران بلندمرتبه‌ترین شهرک است می‌توان آن را یکی از بلندمرتبه‌ترین شهرک‌ها دانست،‌ زیرا این شهرک مجموعه‌ای از ساختمان‌های بلند با تعد اد 20 هزار واحد است ما مانند آن را در تهران سراغ نداریم.

انتخاب سیستم،مهم‌ترین اصل در سازه‌های بلندمرتبه‌ است

نکته‌ای که در بلندمرتبه‌ها بسیار حایز اهمیت است بحث سیستم باربری جانبی بوده که بر همین اساس باید در انتخاب سیستم حساسیت بالایی به خرج دهیم. در بلندمرتبه‌ها انتخاب سیستم مهم‌ترین اصل است.

نشست تخصصی کارگروه سازه اولین کنفرانس بلندمرتبه سازی از ساعت 8:30 تا 10 در سالنB1/8 برج میلاد برگزار شد.

دکتر عبدالرضا سروقد مقدم رییس پژوهشکده مهندسی سازه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی به عنوان دبیر کارگروه و مهندس امیرعباس افتخاری معاون فنی و نظارت شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و مهندس غلامرضا همتی معاون تحقیق و توسعه شرکت کیسون و دکتر علیرضا فاروقی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران شرق نیز به عنوان اعضای کارگروه در این کارگاه حضور داشتند.

دکتر سروقد مقدم بیان کرد: ما در کارگروه سازه باید به بررسی سازه در ساختمان‌های بلندمرتبه بپردازیم که امیدواریم با کمک گرفتن از متخصصان به یک جمع‌بندی مناسب دست پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: در نهایت می‌توانیم جمع‌بندی این نشست را به کارگروه تلفیق ارایه دهیم که در پایان به نتیجه مطلوب دست یابیم.

دکتر سروقد مقدم بیان کرد: باید نگاهی به بحث‌های مختلف داشته باشیم و به بررسی مسایل مختلف بپردازیم تا در نهایت چارچوب مناسبی برای کنفرانس2016 به دست آوریم.

وی ادامه داد: در نگاه اول سازه بسیار ساده به نظر می‌رسد، اما باید به این مسئله توجه داشت که سازه‌های بلندمرتبه‌ با سازه‌های معمولی متفاوت است.

برای نمونه اگر چه ارتفاع در سازه‌های بلندمرتبه مهم است اما مهم‌تر این است که از مصالح سبک استفاده شود.

دکتر سروقد مقدم به انتخاب سیستم اشاره کرد و گفت: نکته‌ای که در بلندمرتبه‌ها بسیار حایز اهمیت است بحث سیستم باربری جانبی بوده که بر همین اساس باید در انتخاب سیستم حساسیت بالایی به خرج دهیم.

در بلندمرتبه‌ها انتخاب سیستم مهم‌ترین اصل است.

وی ادامه داد: امروزه بحث طراحی و بارگذاری آن‌چنان مهم نیست، بلکه نکته اصلی انتخاب سیستم است و در نهایت بحث زمان مطرح می‌شود که در اقتصاد کار می‌تواند تأثیرگذار باشد.

مهندس امیرعباس افتخاری نیز به بررسی سیر تحول بلندمرتبه‌سازی پرداخت و گفت: در سال 1347 با سفرهایی که نماینده‌های ایران به غرب داشتند مسئله ساخت برج‌ها در ایران مطرح شد که همین امر سبب شد در نهایت اولین بلندمرتبه‌ در ایران ساخته شود.

این بلندمرتبه 10 طبقه ارتفاع داشت و توسط مرحوم خانشقاقی ساخته شده بود.

وی اضافه کرد: شاید مهم‌ترین نقطه عطف در مشکلات بلندمرتبه‌سازی در سال 69 رخ داد. در این زمان شورای عالی شهرسازی تصمیم گرفت تراکم را تا 25 درصد افزایش دهد که هنوز هم بسیاری معتقدند پایه‌ای کج بود که در ساخت و ساز در ایران بنا شد.

مهندس افتخاری افزود: مسئولان می‌خواستند به سمت مدرنیته بروند و از سوی دیگر راه را برای درآمد‌زایی شهرداری فراهم سازند.

وی بیان کرد: امیدواریم این کنفرانس نقطه عطفی برای نظام‌مند شدن بلندمرتبه‌سازی باشد تا در نهایت بتوانیم با شیوه‌هایی اصولی اقدام به ساخت بلندمرتبه‌ها کنیم.

بررسی مسایل طراحی در گودبرداری با مونیتورینگ

همچنین کارگاه مطالعه موردی با عنوان بررسی اهمیت پایش و مونیتورینگ در گودبرداری‌ها و بررسی تأثیر سیستم میکرو پایل بر تقویت فونداسیون‌ها اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی در تاریخ 20 دی 93 در سالن B2/4 برج میلاد برگزار شد.

این کارگاه با حضور مهندس مسعود علیزاده شفیق عضو هیئت مدیره شرکت ماناپی ریزان برگزار شد.

مهندس علیزاده شفیق بحث‌هایی تخصصی در رابطه با گودبرداری انجام داد و به نرم‌افزار‌های محاسب اشاره کرد.

وی گفت: ما باید با مونیتورینگ مسایل طراحی در گودبرداری را بررسی کنیم و با استفاده از نرم‌افزار‌های پیشرفته اقدام به گودبرداری کنیم.

وی به دقت مونیتورینگ در نقاط هدف و خطاهایی که امکان به وجود آمدن آن‌ها است اشاره کرد و گفت: در مورد بازه تغییرات باید به آیین نامه‌ها رجوع کرد.

اولین کنفرانس بلندمرتبه‌سازی آغازی برای ساماندهی شهرها

نشست تخصصی کارگروه سازه اولین کنفرانس بلندمرتبه سازی از ساعت 8:30 تا 10 در سالنB1/8 برج میلاد برگزار شد.

مهندس سعید غفرانی رییس سازمان نظام مهندسی تهران و دبیرکارگروه بلندمرتبه‌سازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در این نشست اظهار کرد: سوالی که وجود دارد این است که باید دید چه موقعیتی برای شهرها ایجاد شده است که بتوان به آن افتخار کرد؟ هیچ جایی برای دفاع وجود ندارد.

این خلأیی است که باید به آن پرداخت. بیایید به این شهرها مدیریت دهیم.

وی در ادامه اظهار کرد: باید از دو جهت شهرها را مورد نقد و بررسی قرار داد. امید است این کنفرانس آغاز خوبی برای ساماندهی به شهرها باشد.

سوئد بهترین الگوی پایداری ساختمان

نشست تخصصی کارگروه ساخت و ساز پایدار اولین کنفرانس بلندمرتبه سازی از ساعت 8:30 تا 10 در سالنB1/7 برج میلاد با حضور دکتر رضا مکنون عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر، نایب رییس کمیته ملی توسعه پایدار و دبیر کارگروه برگزار شد و وی بر این موضوع که بهترین الگوهای پایداری را می‌توان در سوئد جستجو کرد اشاره کرد.

وی در این نشست با اشاره به این که در این 4 دهه اخیر محیط زیست تحولات عظیمی پیدا کرده است، بر لزوم توجه به محیط زیست در بلند مرتبه سازی تاکید کرد.

دکتر مکنون در ادامه تصریح کرد: در جهان در این راستا چهار کنگره بین‌المللی برگزار شده است که اولین کنگره در سال 1972 در استکهلم برگزار شده که این کنگره خطوط راهنمایی برای کشورهای در حال توسعه به شمار می‌آید و در واقع توسعه از آن‌جا شروع شد به طوری که نمود آن در ایران به‌وجود آمدن دانشکده و رشته‌هایی در این حوزه بود.

وی اظهار کرد: دومین کنفرانس در سال 1992 در ریو برگزار شد که بحث‌هایی همچون کشاورزی پایدار، تنوع زیستی و... مطرح شد. همچنین پروتکل کیوتو جدی‌تر در دستور کار قرار گرفت.

دکتر مکنون بیان کرد: سومین کنفرانس در سال 2002 برگزار شد که مهم‌ترین محور آن چگونگی اجرای بیانیه‌ قبلی بود و بالاخره چهارمین کنفرانس در سال 20012 مجددا در ریو برگزار شد که کتابی با عنوان «آینده ای که ما می‌خواهیم» از مهم‌ترین دستاوردهای این کنفرانس بود.

لازم به ذکر است 7 کارگاه مربوط به کنفرانس بلند مرتبه سازی به صورت همزمان برگزار شده است.

کد خبر 283650

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha