همشهری آنلاین: نشست تخصصی کارگروه حقوق شهروندی اولین کنفرانس بلندمرتبه سازی شنبه ۲۰ دی ۹۳ از ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰ در سالن B۱/۶ برج میلاد برگزار شد.

ساختمان شهر

به گزارش همشهری آنلاین، دبیر این کارگروه احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و دکتر ابوالحسن ریاضی، افشین داورپناه و دکتر عباس کاظمی نیز به عنوان اعضای کارگروه حقوق شهروندی در این کنفرانس فعالیت می کنند.

دکتر ابوالحسن ریاضی بیان کرد: حقوق شهروندی در اساس خود به اصول قانون اساسی اشاره دارد از جمله این حقوق می توان به مالکیت شخصی اشاره کرد که بر اساس همین حق مالکیت مجموعه ای از قوانین ما شکل گرفته است.

وی ادامه داد: ما در این کارگروه با 2 رویکرد پیش می رویم اول حقوق بشر و دوم مباحث مرتبط با قوانین در ایران که تلاش ما بر این است مباحث مطرح شده در کارگروه را به بحث و بررسی با متخصصان بگذاریم.

دکتر ریاضی عنوان کرد: از طرفی دیگر یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد حقوق مردم در قبال استفاده از تکنولوژی است که این حق را به مردم می دهد که از آخرین فناوری های موجود استفاده کنند؛ یکی از مواردی که استفاده از آن برای مردم آزاد است همین بلندمرتبه ها است.

دکتر ریاضی اضافه کرد: همچنین از دیگر مواردی که باید به آن اشاره کرد این است که بخشی از حقوق شهروندی حقوق مدنی است که در این چارچوب حق همیاری و مشارکت مطرح می شود.

حق توسعه و بهبود زندگی، حق آزادی های فردی و حق امنیت از جمله حقوقی است که در زیرمجموعه حقوق مدنی قرار می گیرد.

وی به مسایل و مشکلات حقوقی در بلندمرتبه ها اشاره کرد و گفت: از جمله این مشکلات می توان به خلاء های قانونی (قبل، حین و بعد از ساخت)، فقدان ساز و کارهای پیگیری حقوقی و مشکلات و اعمال تکالیف، فقدان شخصیت حقوقی بلندمرتبه ها و نحوه نظارت اشاره کرد.

دکتر ریاضی افزود: بلندمرتبه ها نیازمند شناخت و مطالعه هستند و همچنین باید زندگی در بلندمرتبه ها نیز مورد مطالعه قرار بگیرد.

علاوه بر این باید در مورد آینده بلندمرتبه ها نیز پیش بینی های لازم صورت بگیرد تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنیم.

وی عنوان کرد: در نهایت نیازمند تضمین اجرایی هستیم و باید حداقل استاندارد ها را تدوین کنیم، بدون تضمین اجرایی رعایت حقوق شهروندی نا ممکن است.

آغاز رویکرد جدید به بلندمرتبه‌سازی در استان فارس

همچنین نشست مطالعه موردی نگاهی به فرایند اداری،‌ تفکیک اراضی شهری و عوامل موثر بر آن در شهر شیراز با حضور اصلان جنوبی عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان فارس از ساعت 13 تا 14:30 شنبه 20 دی ماه در سالن رودکی برج میلاد برگزار شد.

مهندس جنوبی با اشاره به آغاز رویکرد‌های جدید به بلندمرتبه‌سازی گفت: رویکردی نوین به بلندمرتبه سازی در شیراز آغاز شده است.

در این میان توجه ویژه به انسان در ساختمان‌های بلند وجود دارد. از جمله نگاهی نو به حقوق همسایگی در مجموعه‌های بلندمرتبه صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: یکی ار موضوعاتی که در شیراز مورد توجه قرار گرفته ساخت ساختمان بلند در مراکز تاریخی شهر است که باید چگونه باشد. در نتیجه تصمیم گرفت شد تا برج‌های 25 طبقه در شهر شیراز احداث شود.

بررسی چالش‌های پیش روی گود برداری در سالن همایش برج میلاد

نشست مطالعه موردی چالش‌های پروژه‌های گودبرداری در بلندمرتبه‌سازی نیز از ساعت 13 تا 14:30 در سالن سینما 4 برج میلاد با حضور دکتر روزبه شفیع‌پور عضو هیئت مدیره و مدیر امور طراحی شرکت مهندسی سروش دریا پی برگزار شد.

دکتر شفیع‌پور اظهار کرد: در این نشست به موضوعاتی همانند چالش‌های پیش روی گود برداری، سیاست گذاری‌‌های بلند مدت، نظام‌مندی ساز و کارها،‌ مسایل کارفرمایی،‌ مسایل حقوقی همسایه‌ها‌، ‌تأسیسات زیرزمینی، مسایل ژئوتکنیکی،‌ آب زیرزمینی،‌ پایش و مانیتورینگ، ‌طول عمر گود‌ها پرداخت می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: از چالش‌های پروژه‌های گودبرداری می‌توان به سیاست‌گذاری‌های پایدار و بلندمرتبه در زمینه ساخت و سازهای شهری و تبعات آن در رابطه با مسایل گودها،‌ نطام‌مندی ساز و کارهای قانونی و مقرراتی پروژه های گودبرداری، کافرمایان(ماهیت قراردادها) به کارگیری پیمانکاران بدون صلاحیت و ... اشاره کرد.

کد خبر 283669

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha