همشهری آنلاین: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «شهید ستاری در میدانهای جنگ، بارها تا مرز شهادت پیش رفت و پیوسته در طلب شهادت بود، او شب و روز نمی‌شناخت و تمامی لحظات زندگی خود را وقف خدمت به اسلام و نظام اسلامی کرده بود.»

شهید منصور ستاری

۱۵ دی ماه یادآور خبر تلخی است که ۲۰ سال پیش بر روی خروجی رادیو و تلوزیون قرار گرفت. "سرتیپ منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به همراه جمعی از فرماندهان نهاجا در سانحه هواپیمای جت استار به فیض شهادت نائل آمدند"

سرلشكر شهيد، منصور ستاري در سال ۱۳۲۷ در روستاي ولي آباد ورامين ديده به جهان گشود، وی دوران ابتدايي را در مدرسه ولي آباد ورامين و دوران متوسطه را در روستای «پوينك» باقر آباد به پايان رساند. این شهيد بزرگوار پس از اخذ ديپلم متوسطه، در سال ۱۳۴۶ وارد دانشكده افسري شد و پس از پايان دوره ‌دانشكده به درجه ستوان دومي نايل آمد. در سال ۱۳۵۰ جهت طي دوره علمي كنترل رادار به كشور آمريكا اعزام شد و پس از گذراندن دوره ‌يك ساله، در سال ۱۳۵۱ به ايران بازگشت و به عنوان افسر كنترل شكاري نيروي هوايي مشغول به كار شد.

شهيد ستاري در سال ۱۳۵۴ در كنكور سراسري شركت كرد و در رشته برق و الكترونيك پذيرفته شد. تعدادي از واحدهاي دانشگاهي را گذرانده بود كه با پيروزي انقلاب اسلامي و شروع جنگ تحميلي تحصيل را كنار گذاشت و همدوش ديگر آحاد مردم به پاسداري از دستاوردهاي انقلاب پرداخت.

منصور ستاری به علت لیاقت و جسارتی كه در اجراي طرح‌های جنگي از خود نشان داد، درسال ۱۳۶۲ به سمت معاون عمليات فرماندهی پدافند نيروی هوايی منصوب شد. طرح‌ها و برنامه‌هايی كه شهيد ستاری ارائه می‌داد بسيار منطقی، عملی، كاربردی و مؤثر بود. از اين رو در سال ۱۳۶۴ به عنوان معاونت طرح و برنامه نيروی هوايی برگزيده شد و به علت لياقت و كاردانی و شايستگي كه از خود نشان داد، در بهمن ماه سال ۱۳۶۵ با درجه سرهنگی به سمت فرماندهی نيروی هوايی ارتش جمهوری اسلامی ايران منصوب شد و تا هنگام شهادت عهده دار اين مسئوليت بود.

تاکتیک‌ها و روش‌های عملیاتی ستاری در طول دفاع مقدس نه تنها در نیروی هوایی بلکه در بین تمام نیروهای عمل کننده در جنگ بدیع و بی نظیر است. عملیات والفجر ۸ یکی از صحنه هایی بود که شهید ستاری نهایت ایثار و ابتکار خود را در آن به نمایش گذاشت. این عملیات با ایده غافلگیری دشمن آغاز شد و همه تجهیزات جنگی در استتار کامل نخلها پنهان بود، حتی توپخانه ها که از خرمشهر تا خسرو آباد مستقر شده بودند در استتار کامل قرار داشتند.

شهید ستاری در این عملیات مسئولیت پدافند هوایی را به عهده داشت، او هم طبق نقشه عمل کرد اما در همان روز اول شروع عملیات، سیستم موشکی هاگ توسط دشمن شناسایی و منهدم شد. که این موضوع باعث افزایش حجم بمباران های دشمن و تهاجم بی امان به خطوط مقدم عمل کننده بود. اما اینجا باز ابتکار و خلاقیت ستاری بود که گره از کار جنگ باز کرد و باعث ثبت رکوردی بی سابقه در تاریخ جنگ شد، ساقط کردن بیش از ۷۰ فروند هواپیما و ۱۰ فروند بالگرد عراقی در طی یک عملیات آمار کم نظیری در طول جنگ بود.

پیدایش چنین وضعیتی، رعب و وحشت زیادی را در دل خلبانان عراقی ایجاد کرد به گونه‌ای که وقتی وارد آسمان منطقه می‌شدند، برخی از آنها تنها در صدد خالی کردن بمب‌ها و مهمات خود در بیابان و فرار از تیررس گلوله‌های ضد هوایی و موشک‌های زمین به هوا بودند.

ستاری تا پایان جنگ بارها و بارها در صحنه های نبرد حاضر شد و گره های کور بسیاری را باز کرد و در این راه به افتخار جانبازی هم نائل آمد. در عملیات خیبر زمانی که منطقه بمباران شیمیایی شده بود همه به خاطر دارند که او ماسک خود را به پیرمردی که راننده ی لودر بود تقدیم کرد و براثر اين اقدام وی تا زمان شهادت از شامه بويايي بي بهره شده بود و تا پايان عمر اين موضوع را مخفي نگاه داشت.

کارنامه ستاری در دوران فرماندهی پس از جنگ هم افتخارات و اقدامات ماندگاری را در خود جای داده، در مورد شهید ستاری بسیاری تصور می‌کنند که او خلبان نبوده این درحالی است که در حقیقت تخصص و رسته اصلی او رادار و کنترل شکاری بوده اما پس از انتصاب به فرماندهی نهاجا، ستاری برای نزدیک شدن به فضای کاری خلبانان که در حقیقت نیروهای تحت امر ایشان بودند توانست دوره های خلبانی با هواپیمای "بونانزا" و " اف-۷ " را طی کند و از این جهت سابقه خلبانی هم در کارنامه افتخارات او ثبت شده است.

مقام معظم رهبري (مد ظله العالي) در شرح رشادتها و خدمات اين شهيد بزرگوار مي‌فرمايند: «شهيد ستاري در ميدانهاي جنگ، بارها تا مرز شهادت پيش رفت و پيوسته در طلب شهادت بود، او شب و روز نمي شناخت و تمامي لحظات زندگي خود را وقف خدمت به اسلام و نظام اسلامي كرده بود.»

از دیگر اقدامات ماندگار ستاری میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

ـ تأسيس دانشكده پرواز (خلباني) اين آرزوي ديرينه هر ايراني وطن پرست و پرسنل نيروي هوايي بود. اولين سري دانشجويان خلباني در مهرماه سال ۱۳۶۷ وارد دانشكده پرواز شدند.

- تأسيس دانشگاه هوافضا با ۸ گرايش تحصيلي و مبتني بر برنامه هاي آموزشي ـ مجموعه هاي كارشناسي و مصوبات وزارت فرهنگ و آموزش عالي.

ـ تأسيس دانشكده پرستاري و راه اندازي مركز تحقيقات و آموزش پزشكي (پاتولوژي) نيروي هوايي.

- تجهیز ناوگان جنگنده های نیروی هوایی و خرید جنگنده های جدید برای بازسازی نهاجا (هواپیمای سوخو-۲۴ , میگ-۲۹ و اف-۷ )

ـ توجه به آموزش كارا (حين خدمت) و آموزش پرسنل رده مياني.

ـ ايجاد هنرستان كارودانش ـ فني و حرفه اي درمركز آموزشهاي هوايي و اجراي برنامه هاي آموزش و پرورش براي افرادي كه حداكثر با سن شانزده سال به استخدام نهاجا درآمده بودند تا بتوانند همانند دانش آموزان دبيرستان به تحصيل بپردازند و ديپلم رسمي كشور به آنها اعطاشود.

-تاسیس خط هوایی ساها (سازمان ارتباطات هوایی ارتش)

ـ ايجاد شبكه ديده بانی به منظور تقويت سيستم پدافندي كشور ـ ايجاد شبكه ديده باني بصري ـ ايجاد موانع هوايي بر فراز دره ها، گذرگاهها و ارتفاعات و...

شهيدستاري منطقي ترين راه را براي كاهش اثرات محدوديت اعتباري و روبرويي با شرايط پس از جنگ انتخاب کرد و آن خودكفايي هرچه بيشتر نيروي هوايي بود. بدينوسيله علاوه بر آنكه از خروج اعتبارات نيروي هوايي جلوگيري مي كرد توان توليدي و خدماتي را افزايش داده و درآمدهاي حاصل از اين قبيل فعاليت ها را همواره تحت كنترل و نظارت دقيق قرارداد كه به عنوان پشتوانه اي براي اجراي برنامه هاي سازندگي موردبهره برداري قرارگرفت.

شهيدستاري با كمك فرماندهان و پرسنل نيروي هوايي پروژه هاي بلندمدت را طراحي کرد كه يكي پس از ديگري جامه عمل مي پوشد. يكي از اين پروژه‌ها بعد از شهادت ايشان هواپيماي جنگي آذرخش بود كه با حضور رهبر انقلاب در سال ۱۳۷۶ به پرواز درآمد.

به هر تقدير سرلشگر شهيدمنصور ستاری با حمايت پرسنل از جان گذشته نيروی هوايي آنچه درتوان داشت در طبق اخلاص نهاده و به پيشگاه ملت ايران تقديم نمود، سرانجام این فرمانده شجاع و دلیر ارتش اسلام در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۷۳ به همراه جمعی از فرماندهان ارشد نیروی هوایی چون شهیدان بزرگوار یاسینی، اردستانی، شجاعی، سرتیپ شهید رزاقی، جم منش، ریاحی شریفی، جمشیدی، سنایی، محتشمی، محسمی و پورزادی بعد از بازدید از پایگاه های نیروی هوایی ارتش در مسیر برگشت از پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان در سانحه هوایی هواپیمای جت استار به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.

مهر

کد خبر 283193

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha