همشهری آنلاین: صحنه جاری شدن ماگماهای مذاب از دل آتشفشان به درون اقیانوس، یا دیدن رعد‌و برق در میان ابرهای خاکساری غول‌پیکری که بالای دهانه آتشفشان‌ها ایجاد می‌شوند، همیشه شگفت‌انگیز و دلهره‌آور بوده‌‌است.

آتشفشان

براساس گزارش لايو‌ساينس، حال تصور كنيد كه 1500 آتشفشان به صورت همزمان آغاز به فوران كنند؛ اين تعداد تمامي آتشفشان‌هاي فعالي است كه روي زمين وجود دارند، به اضافه آتشفشان‌هاي ناشناخته زيردريايي كه در اعماق دريا پنهان شده‌اند.

هرروز 10 تا 20 آتشفشان در گوشه و كنار جهان فوران مي‌كنند، اما دانشمندان مي‌گويند احتمال اينكه تمامي آتشفشان‌ها به صورت همزمان آغاز به فوران كنند به اندازه‌اي كم است كه مي‌توان آن را غيرممكن در نظر گرفت. اما اگر چنين رويدادي رخ دهد، آيا زمين شانس نجات خواهد‌داشت؟

پارو ستي، زمين‌شناس دانشگاه رادفورد در ويرجينيا چندان به نجات زمين از چنين رويداد هولناكي خوشبين نيست. حتي اگر تنها آتشفشان هاي روي خشكي همزمان فوران كنند، چنان عوارض زنجيره‌اي زيست محيطي ايجاد خواهند‌كرد كه بسيار شديد‌تر از يك فاجعه هسته‌اي خواهد بود. به گفته وي شرايط به اندازه‌اي وخيم خواهد شد كه هيچ‌كس انگيزه‌اي براي زنده‌ماندن در سياره‌اي به اين شكل را نخواهد‌داشت.

دو نمونه‌از بد‌ترين عارضه‌هاي فوران جهاني آتشفشان‌ها گازهاي آتشفشاني و خاكستر ناشي از فوران خواهد‌بود و اين دو رويداد به واسطه ايجاد اختلال در شرايط جوي زمين، نسبت به جريان گدازه‌ها جان موجودات بيشتري را خواهند‌گرفت.

به گفته ستي، چنين رويدادي احتمالا چنان لايه ضخيمي از خاكستر ايجاد خواهد‌كردكه زمين را در تاريكي فروخواهد‌برد، در نيتجه فوتوسنتز از بين رفته و محصولات كشاورزي نابود خواهند‌شد، و علاوه بر آن سرماي شديدي زمين را در بر خواهد‌گرفت. اين لايه مي‌تواند براي 10 سال در اتمسفر زمين باقي بماند.

در ميان 1500 آتشفشان زمين، تعدادي از آنها نيز خصوصيات فوران گدازه دارند، مانند ابرآتشفشان يلواستون كه مي‌تواند ايالات متحده آمريكا را به لايه‌اي نازك از خاكستر تبديل كند.

باران‌هاي اسيدي هرآنچه از رويداد‌هاي گفته شده جان به در برده‌اند را از بين خواهند‌برد؛ گازهاي كشنده آتشفشاني مانند گازهاي اسيد هيدروكلريك، فلوريد هيدروژن، سولفيد هيدروژن و دي اكسيد سولفور منجر به ايجاد باران‌هاي اسيدي مرگبار خواهند‌شد. اين باران آب‌هاي زيرزميني و اقيانوس‌ها را نيز به خود آلوده كرده و تمامي سخت‌پوستان را نيز از بين خواهد برد.

به گفته ستي تنها جانداراني كه مي‌توانند از چنين فاجعه مهيبي جان به در ببرند، ريزارگانيزم‌هايي هستند كه درحال حاضر در محيط‌هاي خشني مانند چشمه آب داغ يلواستون و يا حفره‌هاي عميق زيردريايي زندگي مي‌كنند. با اين همه ستي معتقد‌است در اين سناريوي ترسناك، خوش‌شانس‌ترين موجودات همان‌هايي هستند كه در همان ابتدا مي‌ميرند.

کد خبر 283064

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha