شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب تحلیل شبکه در گردشگری، تالیف سه تن از اساتید انجمن علمی گردشگری ایران منتشر شد.

کتاب

کتاب "تحلیل شبکه در گردشگری" توسط  سه تن از اساتيد ايران،دکتر محمدرضا رضوانی؛عضو هیات علمی دانشگاه تهران و عضو هیات مدیره انجمن علمی گردشگری ایران، مهدی حسام و سید هادی کریمی تالیف گردید. اين كتاب توسط انتشارات مهکامه منتشر شده است.

کتاب "تحلیل شبکه در گردشگری"برای پژوهشگران و دانشجویان علوم مختلف از جمله گردشگری، جغرافیا، علوم اجتماعی، مدیریت، کارآفرینی و اقتصاد مناسب است و می‌تواند بخشی از نیازهای آموزشی آنها را تامین كند.

گردشگری همواره یک صنعت شبکه‌ای بوده و شامل مجموعه‌ای فراگیر از روابط شغلی و فردی بین بنگاه‌ها و مدیران در حرفه‌هایی مانند دفاتر گردشگری، هتل‌ها، جاذبه‌های گردشگری، حمل و نقل، تورهای سیاحتی، آژانس‌های مسافرتی، رستوران‌ها و غیره است.

همین روابط شبکه‌ای است که به صنعت گردشگری امکان می‌دهد تا محصول خود را ارائه دهد و بر مشکلات ناشی از پراکندگی غالب شود.

و در اين راستا بحث اين است که صنعت گردشگری زمینه‌ی مطلوبی را برای مطالعه شبکه‌ها فراهم می‌کند. در واقع گردشگری به عنوان سیستمی تعریف شده که در آن وابستگی‌های درونی ضروری بوده و همکاری در بین موسسات و سازمان‌های مختلف تولیدکننده محصولات گردشگری مهم هستند.

کتاب "حلیل شبکه در گردشگری"در یازده فصل به "مفهوم و ابعاد شبکه"، "سیر تحول نظریه‌های شبکه"، "مفهوم شبکه در گردشگری"، "مشارکت در شبکه‌های گردشگری"، "شبکه‌های دانش در مقصدهای گردشگری"، "سیاست شبکه‌ای و حکمروایی گردشگری"، "شبکه ها در کسب و کارهای کوچک و متوسط گردشگری"، "تحلیل کمی شبکه‌های گردشگری"، "ترسیم شبکه‌های گردشگری"، "شبکه‌ها و نوآوری در مقصدهای گردشگری" و همچنین "شبکه‌های گردشگری در عمل"پرداخته است.

کتاب


در بخش‌ پیشگفتار این کتاب آمده است: مفهوم شبکه و فنون تحلیل شبکه‌ای ابزاری برای درک، تجسم و تحلیل مجموعه‌های پیچیده‌ای از روابط است. این ابزار روشی برای ساده سازی و منسجم ساختن روابط بوده و بنابراین می تواند در تقویت همکاری موثر برای رسیدن به اهداف موثر باشد. شبکه‌ها در جوامع مدرن امروزی بسیار فراگیر است و تسریع کننده جریان اطلاعات و ارتباطات می باشد.

استفاده از تحلیل شبکه در بسیاری از علوم و به خصوص در کشورهای درحال توسعه با کندی صورت می‌گیرد. این امر هم در بخش نظری و هم در بخش کاربردی صادق است. از این رو به نظر می رسد، در بسیاری از بخش‌ها، توسعه شبکه‌ها امری بدیع یا نوظهور باشد. گردشگری از مهم ترین علومی است که در سال‌های اخیر سهم بزرگی در توسعه جوامع داشته است.

در فصل نخست این کتاب کلیات و مفهوم شبکه بررسی شده و در آن سعی شده نگرش جامعی از تحلیل شبکه به خواننده ارائه شود.

فصل دوم به سیر تاریخی نظریه تحلیل شبکه می پردازد و چگونگی پیدایش نظریه تحلیل شبکه و سیر تحول مباحث علمی در این زمینه مورد بحث قرار می گیرد و همچنین مباحث تحلیل شبکه هم از لحاظ نظری و هم از جنبه روش شناسی مورد تحلیل قرار می گیرد.

فصل سوم کتاب به تحلیل شبکه در گردشگری اختصاص دارد که موضوع اصلی کتاب است و در این فصل ابتدا مفاهیم کلی گردشگری، سیستم گردشگری و اهمیت رویکرد تحلیل شبکه در گردشگری بررسی شده و در ادامه کاربرد تحلیل شبکه در گردشگری مورد بحث قرار گرفته است.

فصل چهارم با توجه به اهمیت مقوله مشارکت در تحلیل شبکه، به بحث درباره مشارکت در شبکه‌های گردشگری می پردازد.

در فصل پنجم مفاهیم دانش، انتقال دانش، مدیریت دانش در جنبه‌های مختلف گردشگری مورد بررسی قرار گرفته است.

فصل ششم به سیاست شبکه ای و حکمروایی در گردشگری پرداخته و تلاش شده تا پیوند بیند شبکه و حکروایی خوب در گردشگری تبیین شود.

فصل هفتم به مباحث تحلیل شبکه در کسب و کارهای کوچک و متوسط گردشگری اختصاص یافته است.

فصل هشتم در زمینه یکی از مهم‌ترین مباحث تحلیل شبکه یعنی تحلیل کمی شبکه است که با مروری بر روش شناسی تحلیل شبکه آغاز و در ادامه به چگونگی جمع آوری داده‌ها، فنون تحلیل و مدل‌های ان اختصاص دارد.

فصل نهم بر مباحث ترسیم داده‌های شبکه با استفاده از فنون مختلف متمرکز است و فصل دهم به موضوع شبکه‌ها و نوآوری در گردشگری اختصاص یافته و ابعاد مختلف این موضوع را بررسی می نماید.

فصل آخر این کتاب به تشریح کاربرد تحلیل شبکه‌ها در نواحی مختلف به صورت موردی اختصاص یافته که در آن نمونه‌هایی از بخش‌های گردشگری کشورهای آفریقای جنوبی، اسکاتلند و مالزی بررسی شده است.

کتاب"تحلیل شبکه در گردشگری"دی‌ماه 1393 در 276 صفحه با قیمت 135000 ریال به چاپ و در  بازار كتاب عرضه شده است و نكته آخر اينكه جلد دوم این کتاب در دست تالیف است و به زودی منتشر خواهد شد.

کد خبر 282941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha