شنبه ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۳
۰ نفر

اگر متخصصان و مسئولان برنامه آموزش رابطه موثر به زوجین را به طور کامل اجرا کنند و مشکلات مادرزادی و آناتومیک زوجین را هم کنار بگذاریم، حدود دو سوم افرادی که در معرض برخی مواد خاص قرار می‌گیرند دچار ناباروری می‌شوند.

فرزنددار شدن یکی از مهم‌ترین اهداف ازدواج دختران و پسران است با این وجود تعداد بسیاری از زوج‌های جوان که در سن باروری هستند مشکل ناباروری دارند.

دانشمندان می‌گویند اگر متخصصان و مسئولان برنامه آموزش رابطه موثر به زوجین را به طور کامل اجرا کنند و مشکلات مادرزادی و آناتومیک زوجین را هم کنار بگذاریم، حدود دو سوم افرادی که در معرض برخی مواد خاص قرار می‌گیرند دچار ناباروری می‌شوند. این شما و این مهم‌ترین مواد عقیم کننده:

  • مواد شیمیایی ظروف نچسب:

هیچ شکی نیست تمیز کردن ظروف نچسب از قبیل تابه ، قابلمه و سینی فر به راحتی آب خوردن است اما مواد تشکیل دهنده این ظروف به محض ایجاد برش یا خراشی روی سطح آنها به غذای داخل ظرف نفوذ می‌کنند.

یکی از مهم ترین مضرات ورود مواد نچسب ( پرفلوروآلکیل‌اسید) به بدن، ایجاد مشکلات باروری هم در خانم‌ها و هم در آقایان است. البته مطالعات محققان دانمارکی نشان داده که مردان با مصرف این مواد بیشتر در خطر ناباروری هستند.

به همین دلیل توصیه می‌‌شود به جای استفاده از ظروف تفلون، در ظرف‌های استیل ضدزنگ بدون روکش، پیرکس، چدنی یا سفالی آشپزی کنید. این مواد در برخی ظروف یک‌بار مصرف رستوران‌ها و پاکت‌های ذرت مایکروفری هم وجود دارند.

  •  BPA:

بیسفنول آ یا BPA در محصولات مختلفی کاربرد دارد از جمله کنسروها و برخی مواد پلاستیکی. ورود این ماده شیمیایی به بدن کیفیت اسپرم مردان را کاهش داده و در خانم‌ها تخمک‌گذاری را متوقف می‌کند.

برای پیش‌گیری از مواجهه با مضرات این ماده شیمیایی بهتر است به جای کنسروها خودتان مواد غذایی را منجمد کنید و آب را در بطری‌های شیشه‌ای یا فلزی بریزید.

  • مواد اشتعال‌زا:

این مواد در طیف وسیعی از محصولات کاربرد دارند از قبیل صندلی خودرو، موکت، کف‌پوش‌ها و فوم‌‌های مبلمان و گرد و خاک. برای پیش‌گیری از اثر این مواد از فرش یا کف‌پوش‌های چوب طبیعی یا سنگ استفاده کنید و وسایل الکترونیکی، مبلمان و فرش‌های خود را مرتب گرد و خاک زدایی کنید.

  •  آفت‌کش‌ها:

تحقیقات نشان داده که آفت‌کش‌های شیمیایی سبب ناباروری و سقط جنین می‌شوند. در کشور ما محصولات ارگانیک تازه در حال ورود به بازار مصرف هستند. چقدر‌ خوب است که صاحبان صنایع و کشاورزان برای تولید چنین محصولاتی بیشتر بکوشند.

  • محصولات غذایی اصلاح شده با مهندسی ژنتیک:

آن دسته از مواد غذایی که با علم مهندسی ژنتیک اصلاح شده‌‌اند هیچ گاه از طرف هیچ سازمانی تاییدیه ایمنی نگرفته‌اند. مهندسین کشاورزی که حیطه فعالیت‌شان مهندسی ژنتیک است با تغییر ساختار ژنتیکی محصولات کشاورزی آنها را نسبت به آفت کش‌های قوی مورد استفاده مقاوم می‌سازند.

تحقیقات سال 2008 دانشمندان استرالیایی نشان داده که مصرف محصولات کشاورزی اصلاح شده جانوران آزمایشگاهی را عقیم می‌کند. این محققان می‌گویند اثر این مواد غذایی در فرزندان نسل سوم و چهارم خانواده با شدت بیشتری مشاهده می‌شود.

  • نیتریت و نیترات‌ها:

نیترات‌ها گروهی از مواد شیمیایی پرکاربرد در صنایع غذایی هستند که سبب افزایش ماندگاری محصول می‌شوند. این مواد تاثیر سوئی بر دستگاه تولید مثل دارند و همچنین سبب سرطان و سقط جنین می‌شوند. برای پیش‌گیری از ابتلا به عوارض این مواد شیمیایی از مصرف خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های حاوی آنها به خصوص سوسیس و کالباس به طور جدی خودداری کنید.

منبع:همشهري تندرستي

کد خبر 282910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha