همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۵۰ درصد رشته‌های تحصیلی دانشگاهی عمری بالای پنج سال دارند که بازنگری این رشته‌ها آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، عبدالرحیم نوه ابراهیم در نشست سراسری آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی و چشم اندار 1404 در گرگان، اظهار داشت: 2 هزار و 530 رشته در مراکز آموزش عالی سراسر کشور فعال هستند که 390 رشته آن مربوط به بخش کشاورزی و منابع طبیعی است.

وی افزود: بیشتر رشته‌های آموزشی مربوط به بخش علوم انسانی است که به نوعی منسوخ شده و بایستی کنار گذاشته شود و از این رو بر اساس سیاست وزارت علوم، تحقيقات و فناوري این رشته‌ها مورد بازنگری قرار می‌گیرند.

نوه ابراهیم اضافه کرد: عملیات بازنگری در رشته‌های دانشگاهی بویژه در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در کمیته‌های تخصصی و آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آغاز شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برای ایجاد تحول در اقتصاد کشور باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان یعنی تحول در دانش‌های علمی و نظری حرکت کرد، گفت: یکی از راهکارهای عملی در این خصوص، بازنگری جدی در رشته‌های دانشگاهی بالاخص در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است.

وی با تاکید بر ضرورت کارآفرین شدن دانشگاه‌ها بویژه در بخش کشاورزی افزود: برای تحقق این هدف علاوه بر بازنگری در رشته‌ها، باید بخش عمده برنامه‌های درسی به صورت عملی و کار در مزرعه باشد.

نوه ابراهیم، نداشتن تناسب ترکیب جنسیتی دانشجویان رشته کشاورزی و منابع طبیعی را از دیگر چالش‌های مهم آموزش عالی برشمرد و اضافه کرد: از مجموع حدود چهار میلیون و 700 هزار نفر دانشجویان کشور 11.5 درصد آن در بخش کشاورزی و منابع طبیعی مشغول تحصیل هستند که 58 درصد آن را دختران و 42 درصد دیگر را پسران تشکیل می دهند که بایستی نسبت به اصلاح این ترکیب اقدام شود.

کد خبر 282715

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha