سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۱
۰ نفر

نیلوفر قدیری: امروز آخرین روز از سال میلادی است که با اتفاقات بعضی روزهای آن، از خود پرسیدیم پس چرا دنیا به آخر نمی‌رسد؟

داعش

در اين سال معناي تروريسم تغيير كرد و كشتارها و بي‌رحمي‌هايي كه در گذشته هر كدامش دنيا را تكان مي‌داد و تا روزها در صدر اخبار رسانه‌ها و در كانون توجه مردم قرار مي‌گرفت، لابه‌لاي همديگر گم مي‌شد. در اين سال تنها در يك روز، 3مدرسه در 3نقطه از جهان هدف حمله تروريست‌هايي قرار گرفت كه گويي از دنياي ديگري آمده‌اند.

همان روزي كه مدرسه كودكان در پيشاور پاكستان با ورود چند مرد مسلح به بمب و خمپاره به خاك و خون كشيده شد و 140كودك پشت ميز و نيمكتشان كشته شدند، در يمن و نيجريه هم گروه‌هاي مسلح به 2مدرسه حمله كردند و چند نوجوان را كشتند و عده‌اي ديگر را ربودند. روزي كه داعشي‌ها براي جلب توجه بيشتر و با هدف تبليغات، سر يك شهروند انگليسي را مقابل دوربين بريدند، تلويزيون بي‌بي‌سي اين خبر را خواند و دقايقي بعد به سراغ مسابقات فوتبال اروپا رفت؛ چون حتي اين خبر هم ديگر براي مخاطبان عادي شده‌است.

خانم والري ايموس، نماينده سازمان ملل در امور كمك‌هاي انسان‌دوستانه كه امسال از مقامش استعفا داد، در يكي از مصاحبه‌هايش وقتي مي‌خواست درباره وخامت اوضاع آوارگان سوريه‌اي سخن بگويد، با نااميدي گفت كه مي‌داند جهان ديگر نسبت به آمار كشته‌ها و آوارگان و گرسنگي و بي‌خانماني، بي‌حس شده‌است. روزي كه هواپيماي مسافربري خطوط مالزي با نزديك به 300سرنشين در آسمان اوكراين و در ميانه جنگ داخلي اين كشور به ضرب موشكي كه هنوز معلوم نيست كدام طرف شليك كرده ساقط شد، طرف‌هاي اين جنگ و قدرت‌هاي جهاني پشتيباني‌كننده از آنها تنها براي يك روز در حيرت بودند.

خبرنگاران و تحليلگران فكر مي‌كردند سقوط اين هواپيما و كشته شدن مسافراني كه تنها به جرم عبور از يك مسير هميشه امن در آتش جنگي كه ربطي به آنها نداشت سوختند، باعث توقف درگيري‌هاي اوكراين مي‌شود اما هيچ اتفاقي نيفتاد. در سال ميلادي كه گذشت، اگر با دوربيني بر فراز كره زمين مي‌شد تصوير آن را گرفت، آنچه در تصوير مي‌ديديم درگير بودن همه با هم بود. درگيري درون كشورها و درگيري كشورها با يكديگر. در اين بي‌نظمي جهاني، نه‌تنها سازمان‌هاي بين‌المللي چون سازمان ملل متحد كه بعد ازتجربه جنگ‌هاي جهاني ايجاد شد، ديگر بي‌ربط و بي‌فايده شده‌اند، بلكه قراردادها و سازمان‌هاي منطقه‌اي مانند اوپك هم از پس اين آشفتگي برنمي‌آيند. شايد در سال‌هاي آينده از دل اين بي‌نظمي، نظمي جديد براي جهان تغيير يافته جديد، بيرون بيايد. پديده‌هايي چون تروريسم و خشونت كه در اين سال عريان‌تر و بي‌محاباتر از هميشه خود را به رخ انسان‌ها كشاند، تغييراتي بي‌بازگشت را براي اين جهان رقم زد كه پيامدهايش در كل كره زمين قابل مشاهده خواهد بود.

کد خبر 282633

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha