شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

فرانسوی‌ها امروز قرار است در تجمعی در خیابان‌های پاریس شرکت کنند که با حضور رهبرانی از چند کشور اروپایی و غیراروپایی ازجمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و احمدداووداوغلو نخست‌وزیر ترکیه برگزار می‌شود.

سناریوی اسلام هراسی در فرانسه با حمله به مساجد؛ مسلمانان نگرانند

هدف از اين تجمع، اعلام همبستگي در مقابل وقايع روزهاي اخير پاريس ازجمله حمله به دفتر يك مجله فكاهي و گروگانگيري در يك فروشگاه و كشتن 10روزنامه‌نگار و چند پليس و شهروند فرانسوي است. با گذشت زمان از اين وقايع خونين و فروكش كردن نسبي هيجانات ناشي از آن، بحث‌ در رسانه‌ها وميان تحليلگران سياسي و فرهنگي درباره علت اين واقعه و عوامل آن آغاز شده‌است.

بيانيه‌اي كه القاعده يمن منتشر كرد و در آن مسئوليت اين حمله را به‌عهده گرفت، در كنار شيوه كار عاملان حمله به مجله شارلي‌ابدو و استفاده از علائم گروه داعش در اين حمله و بعد حمله سايبري به شهرداري‌هاي فرانسه، نشان از نوعي اقدام مشترك ميان اين دو گروه تروريستي است. تحليلگران امنيتي اروپا اين نكته را مهم ونشانه‌‌اي از تحولي جديد مي‌دانند. نكته ديگري كه مورد توجه تحليلگران قرار گرفته‌است، علت انتخاب فرانسه براي اين عمليات بوده‌است. فرانسه بيشترين شمار مهاجران مسلمان را در اروپا دارد.

10درصد جمعيت اين كشور يعني نزديك به 6ميليون نفر از جمعيت فرانسه مسلمان هستند. اما برخلاف انگليس و آلمان، تمايل به عضويت در گروه‌هاي شبه‌نظامي چون داعش و القاعده در ميان مسلمانان فرانسه كمتر بوده‌است. مسلمانان فرانسه كمتر درگير موضوعات سياسي مي‌شدند و چندان خبرساز نبوده‌اند. خوان كول، تحليلگر آمريكايي مسائل خاورميانه و جهان عرب، يكي از دلايل اينكه القاعده فرانسه را براي اين عمليات انتخاب كرده، ايجاد واكنش نسبت به مسلمانان فرانسه و درون جامعه مسلمانان اين كشور عنوان كرده‌‌است. او اين اقدام القاعده را با سياست داعش در حمله به شيعيان عراق مقايسه كرده‌است.

اما نكته ديگري كه اين روزها در رسانه‌ها و واكنش‌شبكه‌هاي اجتماعي نسبت به واقعه پاريس ديده مي‌شود، موضع‌گيري افراد و شخصيت‌هاست. از يك سو ادعاي راپرت مرداك، غول رسانه‌‌اي غرب درباره مسئول دانستن مسلمانان جهان نسبت به واقعه پاريس موجي از واكنش منفي مردم و رسانه‌ها را به‌دنبال داشته‌است.

از سوي ديگر طارق رمضان، استاد علوم اسلامي دانشگاه آكسفورد در موضع‌گيري ضمن ابراز تأسف از حملات خونين پاريس، نسبت به بي‌تفاوتي جهان به حملات بسيار خونين‌تري كه در سال‌هاي اخير در خاورميانه روي داده انتقاد كرده‌است. اين انديشمند اسلامي، قدرت گرفتن احزاب راست‌افراطي در اروپا و اسلام‌هراسي سال‌هاي اخير را نشانه‌اي خطرناك خوانده‌است. او گفته‌‌است كه ارزش جان انسان‌ها همه‌جا برابر است.پاريس هنوز وضعيت عادي ندارد و 500نيروي نظامي اضافه براي حفاظت امنيتي به اين شهر اضافه شده‌اند.

کد خبر 283716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha