شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵
۰ نفر

با روشن شدن ابعاد عضو‌گیری گروه‌های تروریستی مانند داعش از میان شهروندان اروپایی، این موضوع نه‌تنها جوامع و دولت‌های اروپایی را حیرت‌زده کرده بلکه آنها را به فکر راه‌حل‌های ریشه‌ای برای این موضوع انداخته‌است.

داعش

دولت‌هايي مانند انگليس، آلمان و فرانسه به فكر راه‌هايي مانند سلب تابعيت و اخراج شهرونداني افتاده‌اند كه به اين گروه‌ها مي‌پيوندند. دولت انگليس به تازگي قوانين جديدي در اين‌باره به اجرا گذاشته كه شامل توقيف پاسپورت اين افراد و اخراج آنها از كشور است. در آلمان به تازگي 300شهروند كه عضو داعش و گروه‌هاي تروريستي شده‌اند يا قصد عضويت در اين گروه‌ها را داشته‌اند تحت پيگرد قضايي قرار گرفته‌اند و در نوبت محاكمه هستند.

اما در دانمارك دولت راه ديگري در پيش گرفته‌است. در شهرهاي دانمارك ازجمله شهر آرهوس، گروه‌هايي ايجاد شده‌‌اند كه بعد از شناسايي جوانان يا شهرونداني كه قصد عضويت در گروه‌هاي شبه‌نظامي و تروريستي را دارند، آنها را در برنامه‌هاي آموزشي شركت مي‌دهند و سعي مي‌كنند كه آنها را از اين كار منصرف كنند. ازجمله برنامه‌هاي آموزشي اين گروه‌ها، بردن اين جوانان به كافه و كتابخانه و فضاهاي ورزشي و آرام ديگر و صحبت كردن با آنها درباره اين موضوع است. اين شهر 324هزار نفري در كشور ثروتمند دانمارك، تعداد زيادي مهاجر دارد. تا‌كنون بيش از 30جوان از اين شهر براي جنگ در كنار گروه‌هاي تروريستي به سوريه رفته‌اند. سازمان‌هاي اطلاعاتي اروپايي مي‌گويند كه بيش از 100شهروند دانماركي عضو داعش شده‌اند. اين موضوع باعث نگراني دولت دانمارك شده‌است.

از اين تعداد تا‌كنون 16نفر كشته شده‌اند و البته 50نفر هم به كشورشان بازگشته‌اند. دولت دانمارك همچنين برنامه‌هايي براي كساني دارد كه از سوريه بازمي‌گردند. فراهم كردن زمينه ادامه تحصيل و يافتن شغل ازجمله اين برنامه‌هاست. دولت دانمارك مي‌گويد كه تلاش مي‌كند اين افراد را درون جامعه جذب كند تا ديگر به فكر پيوستن به گروه‌هاي تروريستي و تخريب و نفرت نيفتند. باوجود مخالفت بعضي اعضاي پارلمان، دولت دانمارك در مقابل اتخاذ تدابير سخت و تنبيهي عليه اين افراد مقاومت مي‌كند. مخالفان اما مي‌گويند كه اين كار پيام غلطي به جامعه مي‌دهد مبني بر اينكه كار غلط مجازات ندارد. اكنون بيش از 130نفر در اين برنامه‌هاي ترك و آموزش در دانمارك عضو هستند و فعاليت مي‌كنند. ترتيب‌دهندگان اين برنامه‌ها مي‌گويند كه اين كار زمان مي‌برد و شايد ماه‌ها يا حتي سال‌ها طول بكشد و بايد منتظر نتيجه آن در آينده ماند.

وزير كشور فرانسه اخيرا خبر داده كه نزديك به 20نفر از ساكنان روستايي در جنوب اين كشور به عضويت داعش درآمده‌ و به سوريه رفته‌اند. همچنين وزير كشور انگليس گفته‌است كه هر‌ماه ده‌ها نفر از اين كشور براي عضويت در گروه تروريستي داعش به سوريه مي‌روند. به گفته وزيرخارجه نروژ، شهروندان اروپايي كه براي جنگيدن در كنار داعش به سوريه مي‌روند، فقط مهاجران يا آفريقايي‌ و آسيايي‌تبار نيستند بلكه شهرونداني با اصليت اروپايي هم به اين گروه تروريستي مي‌پيوندند. به همين دليل اكنون دولت‌هاي اروپايي براي مقابله با اين پديده به تكاپو افتاده‌اند. ازجمله در آلمان هرگونه حمايت كلامي يا تبليغ براي داعش در شبكه‌هاي اجتماعي يا در خيابان، جرم محسوب شده و محاكمه و حبس به‌دنبال دارد. وزير دادگستري آلمان از پيگرد قضايي و تشكيل پرونده براي 300آلماني به اتهام حمايت از داعش يا تلاش براي پيوستن به اين گروه خبر داده‌است.

کد خبر 282238

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha