دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

همزمان با بازداشت رهبر بزرگ‌ترین گروه سیاسی مخالف در بحرین، تحصنی فراگیر در قلب پایتخت آغاز شد تا بدین‌ترتیب چشم‌انداز سیاسی در این کشور بسته‌تر شود و امکان یافتن روزنه‌ای برای پایان بن‌بست بحرین به تعویق افتد.

جمعيت اسلامي وفاق ملي بحرين، بزرگ‌ترين گروه مخالف و منتقد دولت، روز يكشنبه اعلام كرد كه شيخ علي سلمان رهبر اين جمعيت به دستور وزارت كشور بازداشت شده و در مركز تحقيقات جنايي بنا به اتهاماتي دروغين به‌مدت حدود 10ساعت تحت بازجويي قرار گرفته است. اين گروه سياسي در بيانيه خود آورده است كه علي سلمان برخلاف اعلام وزارت كشور به دادستاني كل معرفي نشده بلكه همچنان در يكي از بازداشتگاه‌هاي وزارت كشور در بازداشت به سر مي‌برد.

جمعيت اسلامي وفاق ملي بحرين ضمن آنكه بزرگ‌ترين گروه سياسي منتقد دولت است، نماينده اكثريت شيعي در اين كشور محسوب مي‌شود. اين نهاد سياسي در آستانه انتخابات پارلماني بحرين‌، مشاركت در آن را به‌علت غيرعادلانه بودن، تحريم كرد. دستگاه قضايي بحرين نيز اين جمعيت را در‌ماه اكتبر و پيش از برگزاري انتخابات، از فعاليت به‌مدت 3‌ماه منع كرد. در بيانيه كوتاه وزارت كشور آمده است كه علي سلمان احمد دبيركل جمعيت الوفاق به اتهام نقض برخي از قوانين و انجام فعاليت‌هاي غيرقانوني احضار شده است.

احضار و بازداشت شيخ سلمان يك روز پس از آن انجام مي‌گيرد كه جمعيت وفاق وي را مجددا به دبيركلي خود انتخاب كرده بود و همزمان، تظاهراتي مسالمت‌آميز را در نزديكي پايتخت برگزار كرده بود. بحرين از فوريه 2011صحنه اعتراضات مردمي عليه حاكميت اين كشور است و در آن، معترضان خواستار اصلاحات سياسي و لغو تبعيض‌هاي مذهبي عليه شيعيان هستند. اما به موازات بازداشت علي سلمان، خودروهاي نظامي و نيروهاي پليس در ورودي‌هاي برخي از مناطق و روستاها مستقر شدند.

خبرگزاري المنار گزارش داد كه نيروهاي پليس در طول خيابان بديع در غرب پايتخت، در منطقه غربي از مهله تا داركليب و در مناطق ستره و حومه‌ پايتخت مستقر شده است. با وجود اين، طرفداران علي سلمان و جمعيت الوفاق در مناطق متعددي از كشور، تظاهرات همبستگي با وي برگزار كردند و خواستار آزادي فوري وي شدند. اين تظاهرات در مناطق الدراز، ستره و ابوصيبع برگزار شد و پليس نيز آن را سركوب كرد و بالگردها هم بر فراز منطقه جزيره نبيه صالح، ستره و الدراز به گشتزني پرداختند.

در واكنش به اين رويداد، علاوه بر صدور بيانيه اعتراض‌آميز علماي بحريني و در صدر آنها شيخ عيسي قاسم، تحصني نيز در مسجد امام صادق در مركز پايتخت آغاز شد. جمعيت الوفاق هم در بيانيه‌اي بر ضرورت آزادي فوري دبيركل خود و احترام به كنشگري‌هاي سياسي در كشور تأكيد كرد. در عراق هم، مقتدي صدر رهبر جريان صدر انتشار خبر بازداشت علي سلمان را شوك‌آور توصيف كرد و افزود: بازداشت وي خفه كردن صداي مخالفان و بازنمود ظلم و ديكتاتوري است. 37سازمان حقوقي نيز خواستار آزادي بي‌قيد و شرط علي سلمان شدند و افزودند كه اتهامات نهادهاي امنيتي بحرين نمايانگر نوعي ظلم سياسي است.

کد خبر 282517

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha