رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری درباره کمپین آسمان آبی، زمین پاک دید خوشبینانه‌ای دارد و معتقد است حداقل خروجی این برنامه و برگزاری چنین کمپینی که اتفاقا بسیار هم با ارزش است می‌تواند فرهنگسازی‌ و جهت‌دادن به افکار عمومی باشد.

رحمت‌الله حافظی

رحمت‌الله حافظي در مصاحبه با همشهري گفت: برگزاري چنين كمپيني دركنار فرهنگسازي‌ و تغيير رفتار ايجاد مطالبه و تقويت انگيزه مي‌كند و مي‌تواند تلنگري نيز به آن دسته از متوليان و دستگاه‌هاي اجرايي باشد كه تكاليف و شرح وظايفي در اين حوزه‌ها دارند تا پاسخگوي مطالبات پيش آمده از سوي مردم باشند. حافظي از چنين برنامه‌هايي به‌عنوان حركتي مناسب نام برد كه اتفاقا درصورت تكرار و استمرار مي‌تواند نتايج قابل‌قبولي داشته باشد، ضمن اينكه برنامه‌هايي با اين رويكرد در چارچوب تكاليف مصوب برنامه 5ساله بوده و بر عهده شهرداري تهران است.

وي موضوع پسماند و تفكيك زباله از مبدأ را به‌عنوان يكي از اصلي‌ترين مسائل شهر تهران اعلام كرد و گفت: درصورت اطلاع‌رساني به شهروندان و آگاهي‌دادن به آنها كه چگونه زباله‌هاي قابل بازيافت را از ساير زباله‌ها جدا كنند، شاهد جلب همراهي شهروندان خواهيم شد ضمن اينكه بايد توجه داشت اين فرهنگسازي‌ تنها به همراهي و همكاري شهروندان نمي‌تواند ختم شود بلكه بعد از تحويل زباله‌ها بايد از مخلوط كردن آنها ممانعت كرد. در واقع بايد فرايند تفكيك زباله با دقت از ابتدا تا انتها‌‌ تعريف شود و بر آن اساس كار دنبال شود.

كاهش هزينه‌ها و كاهش آلايندگي محيط‌زيست ازجمله مزاياي تفكيك زباله است كه از سوي اين عضو شوراي شهربه آن اشاره شد.

وي گفت: كمپين آسمان آبي، زمين پاك مي‌تواند به كاهش اثرات سويي منجر شود كه روش فعلي جمع‌آوري پسماند به‌دنبال دارد. به گفته حافظي، مخازن سطح شهر محلي است براي تجمع زباله‌هاي خشك و‌تر كه بوي تعفن و ظاهر نامناسبي دارد؛ ضمن اينكه اين آلودگي‌ها به آب‌هاي جاري سطح شهر نيز منتقل مي‌شود و درنهايت در جنوبي‌ترين نقاط شهر به مصرف آبياري مزارع كشاورزي مي‌رسد.
يكي ديگر از موضوعات مورد اشاره از سوي رئيس كميسيون سلامت شوراي شهر اين بود كه براساس قوانين بالادست بايستي طي 5سال به‌تدريج هزينه جمع‌آوري پسماند و زباله تعديل مي‌شد وبه جاي اينكه يارانه جمع‌آوري پسماند از منابع شهري و جيب مردم پرداخت شود به‌تدريج ظرف 5سال با استفاده از ظرفيت بخش خصوصي تأمين شود اما متأسفانه به‌دليل نبود حساسيت لازم هم‌اكنون شاهد هستيم 100درصد هزينه جمع‌آوري پسماند از منابع شهري تأمين مي‌شود.

اين در حالي است كه اگر بخش خصوصي دراين حوزه به همكاري دعوت شود نه‌تنها هزينه‌اي براي جمع‌آوري زباله به شهر تحميل نمي‌شود بلكه محل درآمد هم مي‌شود. به‌نظرم يكي از مطالباتي كه به بهانه كمپين آسمان آبي، زمين پاك از سوي نمايندگان مردم در شوراي شهر مي‌تواند پيگيري شود همين موضوع است.

حافظي در بخش ديگري از مصاحبه‌خود با همشهري از فراهم‌نبودن زير ساخت‌هاي لازم درحوزه پسماند سخن گفت و افزود: اگر زيرساخت‌ها فراهم نباشد قطعا همراهي مردم مشكلي را حل نخواهد كرد. به‌عنوان مثال وقتي زباله تفكيك شده را از مردم تحويل مي‌گيريم و دوباره مخلوط كرده به ايستگاه‌ها منتقل مي‌كنيم نشان مي‌دهد كه زيرساخت‌ها فراهم نيست.

از نظر اين عضو شوراي شهر سيستم جمع‌آوري زباله در شهر تهران هنوز به معني واقعي مكانيزه نيست زيرا مكانيزه سيستمي است كه هيچ‌گونه آلودگي، آلايندگي و خطري براي سلامت شهر نداشته باشد. اين درحالي است كه در روش كنوني 2 نفر كارگر خدماتي صندوق و مخزن زباله را به‌خودرو منتقل مي‌كنند و حين تخليه بخشي از زباله به زمين مي‌ريزد. از سوي ديگر در كهريزك به‌عنوان محل تفكيك و پردازش زباله هم غيراز جمع‌آوري فلزات كه با استفاده از آهن ربا انجام مي‌شود عمده كار تفكيك به‌صورت مكانيزه نيست بلكه عده‌ا‌ي كارگر درمحيط آزار‌دهنده و غيربهداشتي با دست زباله‌ها را تفكيك مي‌كنند.

حافظي از شهر اصفهان به‌عنوان يكي از تميزترين شهرهاي كشور نام برد و گفت: در شهر اصفهان شما حتي يك مخزن هم نمي‌بينيد درحالي‌كه جمع‌آوري زباله‌هاي اين شهر برخلاف تهران تنها 3 روز درهفته انجام مي‌شود؛ يعني خودروي جمع‌آوري زباله با يك آهنگ خاص وارد محلات مي‌شود و شهروندان مي‌دانند كه بايد كيسه‌هاي زباله را تحويل دهند. كسي را نمي‌بينيد كه كنار كوچه يا پشت درب منزلش كيسه زباله بگذارد زيرا اين فرهنگ ايجاد شده است. وي ابراز اميدواري كرد كه شهرداري تهران از طريق اجراي چنين برنامه‌هايي موفق به تغيير رويه و بازنگري در جمع‌آوري و تفكيك زباله شود و بدون اصرار بر استمرار روش‌هاي غلط با بازنگري در برنامه‌ها كارنامه موفقي درجمع‌آوري ميليون‌ها تن زباله با هزينه كمتر و بهداشت بيشتر از خود به يادگار بگذارد.

کد خبر 282514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha