وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آغاز مرحله دوم طرح فیلترینگ هوشمند تا ۳‌ماه ‌آینده خبر داد.

فیلترینگ

محمود واعظي با بيان اينكه هم‌اينك اجراي طرح فيلترينگ هوشمند روي يكي از شبكه‌هاي اجتماعي اينترنتي به‌صورت آزمايشي در حال اجراست، گفت:اين روند ادامه دارد تا به‌تدريج اين طرح روي همه شبكه‌ها ‌ اجرا شود. اين مرحله اول اجراي طرح فيلترينگ هوشمند است كه به‌خوبي هم در حال اجراست. مرحله دوم آن هم 3‌ماه ديگر آغاز مي‌شود ضمن اينكه مرحله سوم طرح نيز 6‌ماه ديگر اجرا مي‌شود‌. در فاز دوم اجراي اين طرح قادر به تفكيك محتواي مجرمانه از ساير بخش‌هاي سايت و شبكه‌هاي اجتماعي خواهيم بود.

وي در رابطه با فيلتر شدن شبكه‌هاي اجتماعي نظير وايبر و تانگو نيز افزود: ما نمي‌خواهيم آنچه مردم استفاده صحيح مي‌كنند به‌دليل مسائل اقتصادي، آنها را مسدود و معدوم كنيم، فقط درخواست ما از مردم اين است كه استفاده صحيح را از اين شبكه‌ها داشته باشند.

واعظي با تأكيد بر اينكه در طرح فيلترينگ هوشمند ۹۰درصد محتواي موجود براي مردم قابل استفاده است و ۱۰درصد محتواي مجرمانه حذف مي‌شود، افزود:در اين راستا ايجاد شبكه ملي اطلاعات در كشور از مهم‌ترين اولويت‌‌هاي وزارت ارتباطات است كه با اختصاص بودجه بالايي در استان قم به‌صورت پايلوت در حال اجراست و تا يك‌ماه و نيم ديگر به ساير استان‌ها خواهد رسيد. محمود واعظي حدود يك‌ماه پيش گفته بود، مرحله اول فيلترينگ هوشمند يك ماه ديگر اجرا مي‌شود؛ مرحله دوم ۳‌ماه بعد و درصورت موفقيت مرحله سوم ۶‌ماه بعد اجرا خواهد شد. او همان موقع نيز اعلام كرده بود بناي ما در استفاده از اينترنت محدوديت نيست، بلكه صيانت است. همچنين يك‌ماه پيش دبير كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه گفته بود: پس از اينكه وزارت ارتباطات مهلت چندماهه‌اي را از كارگروه براي هوشمندسازي فيلترينگ درخواست كرد، اخيراً‌ اعلام كرده آمادگي شروع اجراي هوشمندسازي را دارد و از كارگروه تقاضاي برگزاري جلسه فوق‌العاده براي رسيدگي به اين موضوع را كرده است.

گرانفروشي ممنوع

وي در شرايطي كه بسياري از زائران اربعين امسال از كيفيت خدمات اپراتورهاي ايراني ناراضي بودند، به تلاش همكارانش در اين‌باره اشاره كرد و گفت: در ايام اربعين با وجود تعداد بسيار زياد زائران در مرز مهران همكاران ما به‌صورت شبانه‌روزي مشغول فعاليت بودند كه در اين مدت ۲۶ميليون دقيقه مكالمه از طريق ايران و عراق انجام شده است. طرح رومينگ ملي هم آغاز شده است و تا پايان دي‌ماه امسال به پايان مي‌رسد، مناطق مرزي و توسعه زيرساخت‌ها از اولويت‌هاي كاري ما‌ست.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات همچنين درخصوص گران شدن تعرفه بسته‌هاي اينترنتي نيز چنين توضيح داد: هيچ اپراتوري حق ندارد از سقفي كه وزارت ارتباطات تصميم مي‌گيرد تعرفه را گران‌تر به مردم ارائه كند. ما هزينه هر كيلوبايت را از 5 ريال به نيم ريال كاهش داده‌ايم و اگر اپراتوري براي جذب مشتري هر كيلو بايت را كمتر از نيم ريال بدهد ما دخالتي نمي‌كنيم. در حال حاضر تنها يكي از اپراتورها تعرفه بسته‌هاي اينترنتي را گران كرده و 2 اپراتور ديگر با همان نرخ‌هاي قبلي بسته‌ها را ارائه مي‌كنند.

پهناي باند 10برابر مي‌شود

همزمان معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از افزايش دوبرابري ظرفيت شبكه اينترنت داخل كشور تا پايان سال‌جاري خبر داد. محمود خسروي با بيان اينكه تا پايان امسال ظرفيت شبكه IP داخل كشور و نيز شبكه انتقال زيرساخت ارتباطي كشور به دوبرابر فعلي افزايش مي‌يابد، گفت: پيش از آغاز سال جديد در شبكه انتقال نيز توسعه‌هاي مدنظر انجام مي‌شود و ظرفيت اين شبكه نيز به دوبرابر ظرفيت فعلي افزايش پيدا خواهد كرد. اين پروژه با هدف ايجاد زيرساخت‌هاي شبكه ملي اطلاعات و تحقق اهداف برنامه پنجم در دستور كار قرار دارد و هم‌اكنون تجهيزات لازم در حال حمل به ايستگاه‌هاست.

وي از برگزاري مناقصه براي توسعه ظرفيت شبكه انتقال و IP كشور خبر داد و افزود: با اجراي اين پروژه‌ها ظرفيت پهناي باند اينترنت داخل كشور تا پايان سال94 به حدود 10برابر ظرفيت فعلي مي‌رسد. در اين راستا ابتدا مناقصه براي پروژه تدبير در حوزه شبكه انتقال در حال انجام است و پس از آن براي شبكه IP، مناقصه اميد را با هدف سپردن پروژه به پيمانكار اجرايي خواهيم كرد. تا‌كنون اپراتورهايي نيز براي حضور در اين پروژه اظهار تمايل كرده‌اند. به‌گفته مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت ظرفيت فعلي شبكه IP داخل كشور 2 /1ترابيت بر ثانيه است و با اجراي اين برنامه ظرفيت شبكه IP داخلي به 5 /2ترابيت بر ثانيه و همين ظرفيت شبكه انتقال داخلي نيز از 10گيگابيت بر ثانيه به 100گيگابيت مي‌رسد. اين اظهارات وزير ارتباطات هم در حالي است كه همزمان نماينده مردم قصر شيرين، سرپل ذهاب و گيلانغرب در مجلس با اشاره به مشكل رومينگ تلفن همراه در شهرستان‌هاي مرزي، از تحميل هزينه‌هايي‌به مردم اين مناطق انتقاد كرده است.

 

کد خبر 282111

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha