مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۵
۰ نفر

سید محمد فخار: مشارکت شهروندان در اداره امور شهر یکی از محورهای فعالیت مدیریت شهری در سال‌های اخیر بوده و قرار است اقدامات تازه‌ای در این خصوص انجام شود.

خط سفید

برگزاري سومين جشنواره مشكات با محور آموزش‌هاي شهروندي و اجراي طرح «خط سفيد» با هدف فرهنگ‌سازي و ارتقاي فرهنگ تردد در شهر به‌زودي اجرايي مي‌شود. در اين زمينه طرح خط سفيد با هدف انضباط بخشي ترافيكي از شنبه 6دي‌ماه اجرايي مي‌شود.
به گفته سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران خط سفيد به‌عنوان نماد انضباط بخشي ترافيكي مورد تأكيد مديريت شهري قرار گرفته است.

وي گفت: عدم‌حركت خودروها بين خطوط، تجاوز خودرو و موتورسيكلت به گذرگاه عابرپياده، تردد عابران از عرض خيابان، عدم‌استفاده از گذرگاه عابر پياده و ورود غيرمجاز به محل‌هاي ممنوعه و توقف در اين محل‌ها ازجمله مواردي است كه در شهر با آنها مواجه هستيم. تشكري هاشمي با اشاره به اينكه يكي از اصلي‌ترين چالش‌ها در حوزه ترافيك، عدم‌آموزش صحيح رانندگي و رعايت قوانين از سوي شهروندان است، اظهاركرد: شهرداري تهران به اين جمع‌بندي رسيده كه مردم بايد با نظم و انضباط قوانين ترافيكي را رعايت كنند كه اين مهم در سايه اصلاح زيرساخت‌ها و آموزش فرهنگ ترافيكي به شهروندان محقق خواهد شد.

استفاده از خط سفيد به‌عنوان زبان هدايتگر ترافيك و نيز اصلاح المان‌هاي ترافيكي در برنامه 5ساله دوم شهرداري مورد تأكيد قرار گرفته است. براساس آن تمام خطوط ترافيكي پايتخت اصلاح و زيرساخت‌هاي مناسب براي رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي فراهم مي‌شود. بر اين اساس خط‌كشي‌هاي جديد در محل‌هاي مورد نياز، خط ايست در تقاطع‌هاي داراي حق تقدم، هماهنگ‌سازي‌ تابلوها و خط‌كشي‌ها و امحاي خط‌كشي‌هاي قديمي در محل‌هاي غيرضروري ازجمله اقداماتي محسوب مي‌شود كه در اين حوزه در حال انجام است.

به گفته تشكري هاشمي اكنون تمامي زيرساخت‌هاي ترافيكي در مناطق 6و 8پايتخت ساماندهي و اصلاح شده است به‌طوري كه در گام نخست دوربين‌هاي نظارت تصويري، دوربين‌هاي ثبت تخلف سرعت، دوربين‌هاي ثبت تخلف عبور از چراغ قرمز و سيستم‌هاي هوشمند زمانبندي تقاطع‌ها تجهيز شده‌اند. وي گفت: در تمامي تقاطع‌ها كانال عابر پياده جايگزين خط‌كشي گذرگاه عابر پياده شده و 2خط موازي به‌عنوان كانال گذرگاهي عابر پياده در تقاطع‌ها ترسيم شده و نوار قرمز رنگ ايست در پشت گذرگاه‌ها قابل رويت است تا رانندگان بادقت بيشتري در پشت محل عبور عابر پياده ايست كنند.

معاون شهردار تهران با تأكيد بر اينكه المان‌هاي ترافيكي در نقطه به نقطه مناطق 6و 8شهر تهران بازنگري و ساماندهي شده‌اند، اظهاركرد: انتظار مي‌رود با اصلاح زيرساخت‌ها شهروندان با دقت بيشتري، با نظم و انضباط و در عين حال رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي تردد كنند. تشكري هاشمي با اشاره به اينكه نوع رانندگي و رفتارهاي ترافيكي شهروندان، نمايانگر سبك زندگي آنها و معرّف ميزان توسعه يافتگي جامعه است، اظهار كرد:

بخش قابل توجهي از اختلال در جريان ترافيك شهر، مرتبط با فقر فرهنگي است و فرهنگ‌سازي‌ و ارائه آموزش‌هاي فراگير با استفاده از قالب‌هاي فرهنگي و هنري در تمامي عرصه‌ها و بسترهاي اجتماعي، باعث كاهش حجم ترافيك، رعايت حقوق متقابل رانندگان و عابران پياده و نيز رانندگي اصولي و رفتارهاي منطقي در سطح شهر مي‌شود. وي تأكيد كرد: فراموش نكنيم حتي يك خطاي رانندگي، يك اشتباه و رفتار غلط ترافيكي تمامي جريان ترافيك را مختل مي‌سازد. اين در حالي است كه شهروندان بايد عبور بين 2خط سفيد را به‌عنوان نمادي از نظم و انضباط رعايت كنند.

  • لزوم آموزش شهروندي

همچنين ابوالفضل رفيع، مديركل آموزش‌هاي شهروندي شهرداري تهران خبر داد كه قرار است اقدامات متنوعي در زمينه آموزش‌هاي شهروندي و ارتقاي فرهنگ اجتماعي با تمركز روي اين دو موضوع انجام شود. وي تصريح كرد كه شهر زماني بهترين مديريت را دارد كه شهروندان در اداره امور بيشترين مشاركت را داشته باشند. قطعا شهري كه مشاركت فعال و پوياي شهروندان را ندارد گران اداره مي‌شود، بر همين اساس شهرداري تهران با رويكردي آموزشي به‌دنبال زمينه‌سازي‌ و بسترسازي براي مشاركت شهروندان در اداره امور شهر است. رفيع افزود: بايد آموزش‌هاي شهرداري تهران به مشاركت شهروندان منتهي شود و آگاهي‌ شهروندان ارتقا پيدا كند.

شهروندان نسبت به محيط شخصي خود حساسيت دارند و نسبت به حفظ نظافت آن كوشا هستند؛ اما در مورد معابر عمومي به‌دليل اينكه احساس مالكيت ندارند، حساسيتي هم وجود ندارد كه بايد از طريق آموزش‌ها شهروندان را نسبت به عرصه‌هاي عمومي شهر حساس كنيم. وي ادامه داد: بايد از طريق ايجاد فرهنگ اجتماعي اين باور را ايجاد كنيم، چرا كه عرصه‌هاي عمومي شهر و وسايل حمل‌ونقل عمومي متعلق به‌خود شهروندان است، بنابراين حتما در حفظ و مراقبت از آنها كوشش مي‌كنند.

براي نمونه متأسفانه آمار تخلفات رانندگي در كشورمان بسيار بالاست. اين بدين معناست كه به حقوق يكديگر احترام نمي‌گذاريم، اداره كل آموزش‌هاي شهروندي شهرداري از طريق مجموعه اقدامات آموزشي و همكاري با دستگاه‌هاي ذي‌ربط ازجمله پليس راهور، آموزش و پرورش و صدا و سيما در تلاش است كه جامعه را نسبت به موضوع شهر و رفتارهاي شهروندي حساس‌تر كند و در تلاش است شرايط شهر و كيفيت زندگي در شهر را ارتقا دهد. وي درخصوص مديريت پسماند در شهر تهران نيز به ايسنا افزود:

در حال حاضر در شهر تهران شبانه روز حدود 7هزار تن زباله توليد مي‌شود، اين رقم بسيار زياد است، به‌طوري كه شهرداري مجبور است در چند نوبت اين زباله‌ها را از سطح شهر جمع‌آوري كند، درحالي‌كه در بسياري از كشورهاي دنيا هر سه‌روز يك‌بار زباله‌ها جمع‌آوري مي‌شود. در كنار اين حجم زياد و توليد زباله شاهد برخي بي‌توجهي‌ها مانند ريختن زباله‌ها در سطح معابر و نهرها و عدم‌تفكيك زباله‌هاي‌تر و خشك هستيم كه هزينه‌ زيادي را به شهرداري و شهروندان تحميل مي‌كند. وي ادامه داد: درصورت مشاركت مردم در زمينه تفكيك زباله‌ تروخشك مي‌توان ضمن مديريت بهتر پسماند شهر به مقدار زيادي هزينه‌ها را كاهش داد.

  • جشنواره مشكات

سومين جشنواره مشكات با هدف بازنمايي و انتقال احساسات، نظرات و دانايي‌ها و تحليل‌هاي شهروندان تهراني، آثار شهروندي را با توجه به مهم‌ترين كاركردهاي شهرنشيني و شهروندي و آموزشي مورد داوري قرار داده و از مؤثرترين آنها تقدير مي‌كند. اين جشنواره با 6محور زيباسازي و مبلمان شهري، محيط‌زيست شهري، حقوق و تكاليف شهروندي، پسماند و دفع زباله، حمل‌ونقل و ترافيك شهري و ايمني شهري سومين دوره خود را پشت سر مي‌گذارد.

کد خبر 281820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha