مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

با گذشت ۱۰ روز از اجرای طرح خط سفید، تخلفات ترافیکی مناطق ۶ و ۸ حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است.

خط کشی

اين اصلاح رفتار ترافيكي، بيش از هر چيز پاسخ روشن شهروندان پايتخت به طرح انضباط ترافيكي تلقي مي‌شود كه مديريت شهري با همكاري شهروندان، آن را آغاز كرده است.آنگونه كه سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران خبر داده، از شهريور‌ماه سال‌جاري اصلاح زيرساخت‌هاي ترافيكي و خط‌كشي‌هاي معابر شهري در مناطق 6و 8و بزرگراه‌هاي شهيد آبشناسان، صدر و بابايي آغاز شد و اين اقدامات براي آشنايي و رعايت بيش از پيش شهروندان صورت گرفت تا در رعايت قوانين و نظم و انضباط مشاركت كنند.

از ابتداي آغاز فعاليت طرح «آسمان آبي، زمين پاك» تعداد بي‌شماري سمن و نهاد عمومي با ابراز علاقه به همكاري با اين طرح تأكيد كردند. از سويي آلودگي هوا موضوعي است كه تمامي شهروندان را آزار مي‌دهد و هراقدامي كه در راستاي كاهش آلاينده‌ها صورت گيرد مورد اقبال شهروندان خواهد بود. معاون شهردار تهران با تأكيد بر اينكه ترافيك و تردد خودروها و به تبع آن آلايندگي ناشي از احتراق سوخت در ساعات ترافيك بر افزايش آلاينده‌هاي هوا مي‌افزايد، گفت:

با رعايت قوانين ترافيكي ازجمله تردد بين خطوط بيش از 30درصد از بار ترافيك در معابر شهري كاسته خواهد شد. در طرح خط سفيد نيز ميزان مشاركت شهروندان براي اجراي صحيح و رعايت نظم و انضباط ترافيكي بسيار چشمگير بوده است. به‌طوري كه بيش از 90درصد رانندگان مقررات توقف پشت خط ايست را در حريم تقاطع‌ها رعايت مي‌كنند. به‌گفته تشكري هاشمي، با اصلاح هندسي معابر و خط‌كشي‌ها شهروندان خود را ملزم به رعايت و توقف در حريم تعيين‌شده در تقاطع‌ها مي‌دانند و كمتر تقاطعي ديده مي‌شود كه رانندگان با بي‌احتياطي روي خط ايست توقف كرده باشند. در عين حال كه فعاليت دوربين‌هاي ثبت تخلف نيز عملكرد رانندگان را ثبت و ضبط كرده و تخلفات اعمال قانون مي‌شود.

اما همزمان با اجراي طرح رعايت انضباط ترافيكي بايد به چالش موتورسيكلت‌سواران شهر تهران نيز اشاره كرد. در مناطق مجري خط‌سفيد، پيش از اين بيش از 70درصد موتورسيكلت‌سواران تخلفات عديده‌اي را انجام مي‌دادند ازجمله تردد در مسير پياده‌روها كه با اجراي طرح خط سفيد اقبال خوب آنان به اجراي قوانين راهنمايي و رانندگي افزايش يافته و تخلفات به‌صورت چشمگير كاهش يافته است.

  • رعايت حقوق اجتماعي با اجراي كمپين

با تحقق كامل طرح آسمان آبي، زمين پاك رعايت حقوق اجتماعي و زيست بهتر شهري فراهم مي‌شود. به‌گفته شهرام گيل‌آبادي، رئيس مركز ارتباطات شهرداري تهران، تحقيقات گسترده‌اي در شهرداري تهران انجام شده كه به كمپين آسمان آبي، زمين پاك منجر و در 2حوزه اجتماعي و فرهنگي و تبليغاتي و آموزشي عملياتي مي‌شود. مديريت شهري پايتخت در اين دو حوزه تنها تسهيل‌گر است. در حال حاضر شهروندان خواهان يك اتفاق مهم در شهر تهران براي رسيدن به يك نظم اجتماعي بوده و مطالبات متفاوتي نسبت به گذشته از مديريت شهري دارند. بخش عمده‌اي از اين مطالبات هم به زيست شهري و حقوق اجتماعي كه زندگي روزمره را در شهرها تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد، برمي‌گردد. وي افزود: تمامي مهمانان خارجي كه با دستاوردهاي مديريت شهري در پايتخت آشنا مي‌شوند از پيشرفت‌هاي تهران شگفت‌زده مي‌شوند اما يك نكته تاريك در نگاه تمامي آنان وجود دارد و آن هم نحوه رانندگي در شهر است كه نظم اجتماعي را مخدوش مي‌كند.

  • گام‌هاي اجراي خط سفيد در شهر

همزمان با اجراي طرح خط سفيد در مناطق 6و 8، ساير مناطق 22گانه و هنرمندان و فرهيختگان نيز به كمپين آسمان آبي، زمين پاك پيوسته‌اند. اين طرح كه قرار است تا پايان سال در همه نقاط شهر اجرايي شود، در هفته جاري به‌منظور نظم‌دهي و ايجاد انضباط ترافيكي، در خيابان‌هاي ميرداماد و نلسون ماندلا به اجرا درآمد. به اين منظور علاوه بر اجراي خط‌كشي‌هاي مخصوص، حريم تقاطع‌ها و معابر از 30متر قبل آن مشخص شده است. همچنين از منطقه يك نيز خبر مي‌رسد كه با اجراي پروژه خط سفيد خطوط عابر پياده در تقاطع‌هاي چراغدار شمال تهران تا پايان فروردين‌ماه سال94 حذف و به‌صورت 2خط موازي مي‌شوند. پيش از اين طرح خط سفيد در مناطق 19و 17نيز آغاز شده بود.

کد خبر 283470

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha