محمد کرباسی: «آنها یک نفر از ما را کشتند بیایید ۲نفر از آنها را بکشیم»؛ این یکی از آخرین پیام‌هایی است که مرد سیاهپوستی ۲۸ساله‌ قبل از کشتن ۲مأمور پلیس نیویورک در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد تا پس از هفته‌ها اعتراض مردم علیه خشونت پلیس حالا کار به انتقام‌گیری مسلحانه بکشد.

آمریکا

دولت آمريكا پس از گروگانگيري استراليا و در آستانه تعطيلات سال نو ميلادي بارها به اتباع اين كشور هشدار داده بود كه اوضاع دنيا نابسامان است و حتي الامكان آمريكايي‌ها براي حفظ جانشان كمتر به كشورهاي ديگر سفر كنند. حالا اما زنجيره اتفاق‌ها در اين كشور نشان مي‌دهد كه اوضاع در داخل اين كشور حتي براي نيروهاي امنيتي هم امن نيست و 2مأمور پليس مي‌توانند ناگهان در وسط خيابان غرق در خون شوند.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه برينسلي ۲۸ ساله و سياهپوست پس از انتشار چندين پيام درباره قصدش براي انتقام‌گيري، 2مأمور پليس را كه در حال گشتزني با خودرو بودند هدف قرار داده كه هر دو نفر آنها كشته شدند. اين جوان كه پيام‌هايش در شبكه‌هاي اجتماعي قصد او را براي انتقام‌گيري درباره خشونت پليس عليه سياهپوست‌ها به‌ويژه به‌خاطر مرگ اريك گارنر نشان مي‌دهد پس از تيراندازي به اين دو مأمور پليس در يك ايستگاه مترو دست به‌خودكشي زد. مقام‌هاي دولت آمريكا اعلام كرده‌اند كه اين مأموران پليس تنها به‌خاطر اينكه يونيفرم پليس را به تن داشتند در يكي از مناطق بروكلين نيويورك هدف قرار گرفته‌اند.

مأموران پليس كه يكي از آنها آسيايي‌تبار و ديگري لاتين‌تبار بوده پس از اين حمله به بيمارستان منتقل شدند اما هيچ‌كدام نتوانستند نجات پيدا كنند. 2هفته قبل، هيأت منصفه دادگاهي در نيويورك حكم داد كه مأموران پليسي كه در كشتن يك مرد سياهپوست به نام اريك گارنردست داشتند محاكمه نشوند. هنگامي كه مأموران پليس سفيدپوست سعي داشتند اريك گارنر را براي فروش سيگار قاچاق بازداشت كنند اين مرد سياهپوست با فشار بر گردنش از سوي مأموران پليس خفه شد و درگذشت.

اين حكم باعث موجي از اعتراض‌ها عليه تبعيض نژادي در دستگاه قضايي و خشونت پليس در شهرهاي مختلف آمريكا ازجمله نيويورك شد. تبرئه پليس‌ در پرونده اريك گارنر در‌واقع نقش هيزم بيشتر براي آتشي را داشت كه با پرونده مايكل براون، جوان ۱۸ساله اهل فرگوسن شعله گرفت. مايكل براون جوان سياهپوست ديگري بود كه پيش از گارنر در شهر فرگوسن با شليك‌هاي پياپي يك مأمور سفيدپوست پليس كشته شد. اين مأمور پليس هم اما با رأي هيأت منصفه آزاد شد و مورد محاكمه قرار نگرفت.

  • هشدار براي انتقام‌

بيل براتون، كميسر اداره پليس نيويورك اعلام كرده اين دو مأمور پليس «بدون هيچ هشدار يا اقدام تحريك‌آميز» از سوي مرد مهاجم و تنها به سبب پوشيدن يونيفرم نيروهاي پليس «ترور» شده‌اند. شهردار نيويورك هم روز گذشته در سخناني مشابه كشته شدن اين دو مأمور پليس را ترور خواند.

باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا با نگراني از اوضاع روزگذشته در پيامي به قتل اين دو مأمور پليس واكنش نشان داد و اين اقدام را محكوم كرد. اوباما در بيانيه‌اي گفت: اين دو مأمور پليس ديگر نمي‌توانند به خانه بازگردند و در كنار عزيزانشان باشند. براي اين مسئله هيچ توجيهي نمي‌توان آورد.

اسماعيل عبدالله برينسلي عامل آفريقايي تبار اين حمله طي روزهاي گذشته و به‌ويژه پس از انتشار فيلم مرگ اريك گارنر در شبكه‌هاي اجتماعي پيام‌هاي متعددي عليه مأموران پليس و انتقام از آنها منتشر كرده بود. او در پيام‌هاي خود به كمپين‌هاي اعتراضي عليه مرگ مايكل براون و اريك گارنر اشاره داشت. اين جوان ۲۸ ساله كه با شليك گلوله به زندگي خودش هم پايان داد در آخرين پيام خود در شبكه‌هاي اجتماعي عكس اسلحه كمري نقره‌اي خود را چند ساعت قبل از حمله منتشر كرد و نوشت: اين آخرين پيغام من است.

گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه با گزارش پست‌هاي اين جوان به پليس، نيروهاي امنيتي در حال رديابي تلفن همراه او بودند اما با تأخير در پيدا كردنش قتل اين دو مأمور پليس رخ داد. خانواده‌هاي مايكل براون و اريك گارنر هم اما قتل مأموران پليس را به نام انتقام خون فرزندانشان محكوم كرده‌اند.

  • آتش تقابل پليس و مردم

از زمان كشته‌شدن اريك گارنر بر ‌اثر خفگي به‌دست مأموران پليس آمريكا كمپيني در آمريكا به نام «نمي‌توانم نفس بكشم» براي اعتراض به خشونت نيروهاي پليس به راه افتاد. «نمي‌توانم نفس بكشم» آخرين جمله‌اي است كه در فيلم كشته‌شدن اريك گارنر بارها از زبان او قبل از مرگش بر اثر خفگي شنيده مي‌شود. گروهي از مأموران پليس هم در مقابل اين اقدام دست به راه‌انداختن كمپيني موسوم به «مي‌توانم نفس بكشم» كردند تا از انجام ماموريت‌هاي خود دفاع كنند. با قتل 2مأمور پليس نيويورك اما نگراني‌ها از حملات انتقام‌جويانه عليه نيروهاي امنيتي آمريكا افزايش يافته است.

به همين‌خاطر بيل دي بلاسيو، شهردار نيويورك، در نشت خبري خود از شهروندان خواست تا به محض مشاهده پيام‌هايي با محتواي تهديد عليه پليس، موضوع را به مقام‌هاي دولتي گزارش كنند. چند ساعت قبل از قتل اين دو مأمور پليس هم مسئله پيام‌هاي تهديدآميز گزارش شده بود اما وقتي انتقام قرار باشد كور صورت بگيرد چه‌كسي مي‌تواند همه نقاط شهر را زيرنظر داشته باشد؟ همزمان با انتشار خبرهاي قتل اين دو مأمور پليس هم صدها آمريكايي با حضور در بزرگ‌ترين مركز خريد اين كشور خشم خود را نسبت به خشونت‌هاي نژادپرستانه پليس اين كشور نشان دادند كه بازداشت چندين معترض را به‌دنبال داشت.

نشريه ديلي‌بيست در گزارشي در رابطه با قتل اين دو مأمور پليس اعلام كرده كه حالا مردم آمريكا 2دسته شده‌اند؛ بخشي از قتل اين مأموران خشمگين شده‌اند وگروهي هم هستند كه مي‌گويند: حق‌شان بوده است.

در اين گزارش به نقل از يك شاهد عيني به نام كارلوس آمده است كه حتي بعضي‌ها براي قتل اين مأموران پليس كف زده‌اند و گفته‌اند بدرفتاري آنها با مردم چنين عاقبتي را برايشان رقم زده است. در مقابل اما افراد خشمگيني از قتل مأموران پليس هستند كه آينده نگرانشان مي‌كند. اين مسئله كه با انتقام كور تنها خشونت و تقابل ميان پليس و مردم بيشتر مي‌شود و نمي‌توان اميدوار بود كه چنين اقداماتي روزي به روند تبعيض در آمريكا پايان دهد. اين نگراني وجود دارد كه در روزها و هفته‌هاي آينده آتش انتقام در آمريكا شعله‌هايش بيشتر شود و آن‌وقت كسي نمي‌تواند جلوي مرگ‌هاي بيشتر ميان مردم و پليس را بگيرد.

کد خبر 281660

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha