همشهری آنلاین: داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توزیع بار در کشور یکنواخت نیست گفت: متوسط پیمایش کامیون ها در ایران ۷۰هزار کیلومتر یعنی یک سوم کشورهای توسعه یافته است.

داود کشاورزیان

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نوشت: مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل عصر امروز چهارشنبه 26 آذر با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و معاونان این سازمان، مدیران کل ادارات راه و شهرسازی استان ها و مدیران کل ادارات حمل و نقل و پایانه های استان ها در مرکز همایش های برج میلاد تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: امسال مراسم را در شرایطی برگزار می کنیم که بخش حمل و نقل مسافر مسئولیت انتقال زائران اربعین حسینی را که نسبت به سال گذشته از رشد پیش بینی نشده ای برخوردار بود به نحو مطلوبی انجام داد. البته یادآور می شوم که هفته دیگر نیز جمع زیادی از هوطنان به مشهد مقدس حرکت کرده و پس از مراسم به سمت دیار خود باز می گردند که شرکت های مسافربری باید برای این کار برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.

کشاورزیان با بیان اینکه از 2 هفته پیش از فرارسیدن ایام اربعین حسینی برنامه ریزی های لازم برای بازگشت زائران انجام شده بود، ادامه داد: سیل جمعیت و حجم بالای تقاضا موجب شد که جلساتی با شرکت های مسافربری انجام شود تا آنها برنامه های عادی شان را جابه جا کرده و همه امکاناتشان را به این کار اختصاص دهند. خوشبختانه بدون آنکه اتفاقی رخ دهد نقل و انتقال بیش از یک میلیون زائر انجام شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برخی مدیران اصرار داشتند که کنترل بیشتری بر قیمت حمل و نقل انجام شود. صنعت اقتضائاتی دارد که باید رعایت شود. صنعت حمل و نقل که زیرمجموعه ای از صنعت گردشگردی است در زمان های مختلف به 2 بخش کم مسافر و پرمسافر تقسیم می شود به این ترتیب ممکن است که در زمان اوج مسافر قیمت حمل و نقل به 3 تا 4 برابر قیمت حمل و نقل در زمان کم مسافر برسد. این اقتضای صنعت است. همان طور که در فصل کم مسافر قیمت ها به یک باره کاهش می یابد و کسی ایرادی به این مسأله نمی گیرد، در زمان اوج سفر نیز باید این مسأله را درک کرد.

وی ادامه داد: نمی توان زمانی را برای سفر همه مسافران با هم و در یک زمان مشخص شده در نظر گرفت. هر فردی به اقتضای شرایطی که دارد زمانی را برای سفر در نظر می گیرد. هیچ کشور یا سازمانی در جهان نمی تواند برای چند روز زمان اوج سفر در یک کشور سرمایه گذاری داشته باشد. چون این سرمایه گذاری اقتصادی و توجیه پذیر نیست اما برخی از افراد نمی خواهند این مسأله را بپذیرند و اصرار دارند در همه فصول سال قیمت یکسانی برای حمل و نقل در نظر گرفته شود.

کشاورزیان در ادامه با بیان اینکه این مسأله برای انتقال محصولات کشاورزی نیز وجود دارد اظهار کرد: در فصل پاییز به دلیل تقاضای پایین حمل و نقل قیمت کرایه حمل و نقل باری کاهش می یابد اما رفته رفته با افزایش تقاضا قیمت کرایه نیز با افزایش روبه رو می شود. برخی در این شرایط از افزایش قیمت ها گلایه مند می شوند. اما باید شرایط حاکم بر صنعت را پذیرفت. در این میان گاهی کشاورزان از افزایش کرایه حمل بار گلایه دارند که البته حق با آنهاست. زیرا از یک سو با عرضه یک باره محصولاتشان باعث کاهش قیمت محصول می شوند و از سوی دیگر با افزایش تقاضای حمل بار، با رشد قیمت حمل و نقل باری مواجه می شوند.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی راه حل این نیست که به شرکت های حمل و نقل برای اینکه نرخ خاصی را قبول کنند، فشار بیاوریم. صنعت حمل و نقل اقتضائات خودش را دارد. در بحث حمل و نقل به دلیل ماهیت کار از بیش از 20 سال قبل مصوباتی مبنی بر آنکه قیمت حمل و نقل توافقی است وجود دارد. بر این اساس قیمت حمل و نقل بر اساس عواملی که بر قیمت دخیل هستند مانند نوع بار و نوع مسیر قیمت گذاری می شود.

رئیس سازمان راهداری خاطرنشان کرد: به این ترتیب قیمت نهایی تعیین نمی شود اما هر ساله نشست هایی میان انجمن های صنفی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برگزار می شود که در آن درصد نرخ تعیین می شود.

وی ادامه داد: در بخش حمل کالا نیز با توزیع یکنواخت بار در کشور مواجه نیستیم و نه توزیع یکنواخت مکانی داریم و نه توزیع یکنواخت زمانی؛ این موجب شده است، ظرفیت حمل‌ونقل بیش از تقاضا باشد و بخشی از بارهای ریل‌پسند هم توسط کامیون و جاده جابه‌جا شود. متوسط پیمایش کامیون‌های ایرانی سالانه 70 هزار کیلومتر با احتساب 40 درصد تردد یکسری خالی است، اما در کشورهای توسعه یافته این رقم 200 هزار کیلومتر در سال است.‌ از سوی دیگر پایین بودن نرخ سوخت موجب شده است نوسازی ناوگان تحت تأثیر قرار گیرد و رانندگان انگیزه‌ای برای نوسازی ناوگان نداشته باشد.

کشاورزیان با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل 20 درصد تردد در جاده را به خود اختصاص داده است گفت: در این شرایط سهم حمل و نقل عمومی در تصادفات کمتر از 9 درصد است. در حمل و نقل مسافر این عدد پایین تر است. از زمان حضور آقای آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی جلسات کمیسیون ایمنی به صورت مستمر برگزار شده و گزارش های سالانه از وضعیت ایمنی راه ها تهیه می شود.

وی با بیان اینکه اصلی ترین عامل تلفات جاده ای بر عهده عامل انسانی است و بیش از 80 درصد آن را خطای انسانی دربرمی گیرد، افزود: در 4 سال گذشته به طور متوسط سالانه تلفات جاده ای با کاهش 3 و 7 دهم درصدی همراه بود. البته بر اساس برنامه این عدد 10 درصد پیش بینی شده بود. همچنین در 7 ماهه نخست سال جاری میزان تلفات جاده ای با کاهش 6 درصدی روبه رو بود. در حال حاضر 400 دوربین ثبت تخلف در جاده های کشور تخلفات را ثبت می کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مطالعاتی انجام شد تا کل راه های شریانی کشور که حدود 34هزار و 460 کیلومتر است تا 2 سال آینده تحت پوشش دوربین های ثبت تخلف و سرعت قرار گیرند. این طرح با بودجه ای حدود 900میلیارد تومان ارزیابی شده است. البته نگهداری این دوربین‌ها تا 5 سال بر عهده بخش خصوصی است.

کشاورزیان درباره عملیات راهداری زمستانی سال جاری توضیح داد: از 19 آذر عملیات راهداری زمستانی آغاز شد با توجه به حمایت وزیر راه و شهرسازی، مجلس و دولت اعتبارات راهداری در سال 93 نسبت به سال 92 تقریبا 100 درصد افزایش یافته است که امیدواریم این مسأله در بودجه 94 نیز لحاظ شود. گمان می کنم سال آینده راه های شریانی کشور فاصله چندانی با آنچه که باید باشند، نداشته باشند.

وی در پایان درباره وضعیت راه های غیر شریانی توضیح داد: راه های غیر شریانی از محل اعتبارات استانی دچار ضعف جدی هستند که امیدواریم با عنایت دولت در سال آینده نیازهای این بخش تأمین شود.

کد خبر 281471

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha