مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

سیدمحمد فخار: چرخ توسعه حمل‌ونقل عمومی پایتخت به‌رغم تزریق منابع مالی شهرداری تهران، هنوز سرعت لازم را برای ساخت سالانه ۳۰کیلومتر مترو و توسعه طبق برنامه خطوط اتوبوسرانی نیافته است.

مسافران-مترو

 مديريت شهري در اين زمينه هم تلاش خود را براي توسعه مترو و اتوبوس به‌كار بسته اما تأمين منابع مالي در قالب فاينانس مي‌تواند به توسعه حمل‌ونقل تهران جاني دوباره ببخشد.

سيد جعفر تشكري هاشمي معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردار تهران درباره كمبود اتوبوس در تهران مي‌گويد: جبران كمبود ناوگان اتوبوسراني تهران نيازمند اقدام ضربتي است. تهران هم‌اكنون 6500دستگاه اتوبوس در اختيار دارد كه 2000دستگاه آن فرسوده هستند اما ظرف 4سال گذشته حتي يك دستگاه اتوبوس هم به تهران تحويل داده نشده، درصورتي كه اين كلانشهر حداقل به 11هزار دستگاه اتوبوس نياز دارد. بدين‌ترتيب ملاحظه مي‌شود كه از هر سه‌اتوبوس تهراني، يكي از معضل فرسودگي رنج مي‌برد و دولت بايد در اين زمينه هرچه سريع‌تر اقدام كند.

به گفته وي تاكنون سهم 50درصدي دولت بابت توسعه حمل‌ونقل عمومي تهران به مديريت شهري پرداخت نشده و لازم است دولت در زمينه رفع مشكلات حمل‌ونقل عمومي و كاستي‌ها و كمبودهايي كه در اين ارتباط وجود دارد، توجه ويژه و حساسيت ويژه‌اي داشته باشد. تشكري هاشمي تاكيد مي‌كند: ديركرد پرداخت بودجه توسعه حمل‌ونقل عمومي منجر به بروز مشكلاتي در نحوه خدمات‌رساني و در نتيجه گله‌مندي شهروندان شده است. البته درصورت پرداخت بودجه مصوب حمل‌ونقل عمومي مي‌توانيم در اقدامي ضربتي اتوبوس‌هاي مورد نياز را فراهم كرده و راه طولاني رسيدن به ناوگاني با 11هزار دستگاه اتوبوس را تا حد ممكن كوتاه كنيم.

معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهردارتهران مي‌افزايد: نبايد اين مسئله را فراموش كرد كه استفاده از فاينانس براي رفع نيازهاي حمل‌ونقلي حق شهر تهران است. اين روزها خطوط 3، 6و 7متروي تهران در شرايطي به‌صورت شبانه روزي توسعه مي‌يابد كه هنوز اعتبار لازم فاينانسي آن تأمين نشده است. در روزهايي كه بروز و ظهور توانمندي‌هاي توليدكنندگان داخلي در زمينه توسعه حمل‌ونقل عمومي به‌ويژه مترو هر روز رخ مي‌دهد، درصورت تخصيص اعتبارات لازم، مديريت شهري مي‌تواند تمام نيازهاي حمل‌ونقلي شهر و شهروندان را تأمين كند. توانمندي‌ها و پيشرفت‌هاي زياد در اين زمينه، توانسته به ميزان قابل‌توجهي از ارزبري جلوگيري كرده و منجر به صرفه‌جويي اقتصادي قابل‌ملاحظه‌اي براي كشور شود.

طبق قوانين بالادستي، شهرداري‌ها حق استفاده از فاينانس به‌منظور برطرف كردن نيازهاي خدمات‌رساني به شهروندان ازجمله خدمات حمل‌ونقل عمومي را دارند. در اين رابطه هم دولت و هم مجلس شوراي اسلامي در خصوص تأمين منابع مالي شهرداري‌ها درزمينه حمل‌ونقل عمومي و به‌ويژه مترو موافق هستند و صرفاً موافقت شوراي اقتصاد باقي مانده است كه بيشتر اعضاي آن را دولتي‌ها تشكيل مي‌دهند اما استفاده از فاينانس دچار تشريفات اداري شده است. درصورت موافقت شوراي اقتصاد، شهرداري تهران مي‌تواند از فاينانس استفاده كند و در اين صورت، سالي 30كيلومتر خط جديد مترو به شهروندان تهران تحويل دهد. اين در حالي است كه به‌دليل كمبود اعتبارات لازم، مشكلات بسياري بر سر راه توسعه و نوسازي ناوگان حمل‌ونقل عمومي قرار دارد و اگر اوضاع بر همين منوال ادامه يابد، افراد به جاي استفاده از وسايل نقليه عمومي به استفاده از وسيله نقليه شخصي روي مي‌آورند و مسائل و مشكلات مربوط به ترافيك، آلودگي هوا و تصادفات رانندگي، تشديد خواهد شد. بر اثر تصادفات رانندگي، سالانه خسارتي بالغ بر 12هزار ميليارد تومان بر اقتصاد ملي كشور وارد مي‌شود و حمل‌ونقل عمومي استاندارد، مي‌تواند به ميزان زيادي از اين خسارت‌ها جلوگيري كند.

جابه‌جايي روزانه 30هزار نفر با خط 9تندرو

پس از 300روز از راه‌اندازي خط 9اتوبوسراني تندروي پايتخت، ديروز خبر رسيد كه ظرفيت جابه‌جايي اين خط به 30هزار نفر در روز رسيده است. اين خط به‌رغم سنگ‌اندازي‌هاي متعدد هم‌اكنون ماهي يك ميليون شهروند تهراني را در فاصله شمال و جنوب بزرگراه امام علي جابه‌جا مي‌كند. به گفته پيمان سنندجي مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران، در ابتداي راه‌اندازي اين خط بسياري معتقد بودند اين مسير نيازمند اتوبوس‌هاي تندرو نيست و حجم مسافران زيادي را به‌خود اختصاص نخواهد داد اما برآورد مهرماه جاري نشان داد روزانه 30هزار مسافر از طريق اين خط جابه جا مي‌شوند. اين خط با 34ايستگاه به طول 37كيلومتر با استفاده از 67دستگاه اتوبوس دوكابين و 114اتوبوس تك كابين در حال سرويس دهي به شهروندان است و قشر كارگر و زائران حرم عبدالعظيم(ع) بيشترين آمار مسافران را در اين خط تشكيل مي‌دهند.

 

کد خبر 277076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha