دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ابولا پس دهه‌ها شیوع‌های مرگبار کوتاه‌مدت در جنگل‌های آفریقای مرکزی، در سال ۲۰۱۴ به صورت یک اضطرار جهانی در آمد، با این حال این اوج‌گیری ابولا ممکن است به سقوط آن منجر شود، چرا که دانشمندان در تلاش هستند که آن را به حاشیه‌ای در تاریخ پزشکی بدل کنند.

stop ebola

ابولا از عفونتی منفرد در منطقه محروم غرب آفریقا به همه‌گیری بدل شده است که شهرهای پرازدحام را درنوردیده، هزاران نفر را کشته و موجی از هراس را در دوردست‌ها در اروپا و آمریکا برانگیخته است.

سازمان جهانی بهداشت در ماه اوت در خط شروع این روند چراغ سبز استفاده از درمان‌های تجربی را داد، و با واکسن‌هایی که تا به حال تولید شده‌اند، چندین نامزد پیشگام برای داروهای ضدابولا وجود دارد.

مایکل کوریلا از «انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی» (NIAID) در این باره گفت: «پژوهشگران بسیار امیدوارند که نتایج اولیه آزمایش‌های این درمان‌ها در پایان فصل اول ۲۰۱۵ مشخص شود.»

او افزود: «اگر نتایج آزمایش‌ها تاثیربخشی این درمان‌ها را ثابت کند، ممکن است بتوانیم برخی از آنها را به تایید برسانیم و بعد علاج‌ها یا درمان‌های اختصاصی تایید‌شده‌ای برای ابولا در اختیار داشته باشیم.»

ویروس ابولا که برای نخستین بار در سال ۱۹۷۶ در زئیر سابق کشف شد، در ۲۴ بار شیوعش تا سال ۲۰۱۲ با میزان کشندگی تا ۹۰ درصد افراد مبتلا در بدترین موارد، به مرگ ۱۵۹۰ نفر انجامید و قربانیان اغلب دچار خونریزی داخلی یا خارجی شدید شده بودند.

اما شمار مرگ‌های ناشی این بیماری نسبت بیماری‌هایی مانند ایدز یا مالاریا معدود بوده و شیوع‌های آن فقط در مناطق فقیر و دورافتاده رخ داده است- و پژوهش‌ها دارویی برای درمان این بیماری محدود بوده و عمدتا محدود به پژوهش‌های بیوتروریسم دولت آمریکا می‌شده است.

شارون لوین، رئیس انستیتوی عفونت و ایمنی دوهرتی دانشگاه ملبورن در این باره گفت:«تا به حال سرمایه‌گذاری و تجاری کردن فراورده‌هایی مورد نیاز برای این فقیرترین بخش‌های جهان منفعت چندانی برای بخش خصوصی نداشته است.»

  • پایان بی‌تفاوتی

ابولا که از شروع سال ۲۰۱۴ به مرگ بیش از ۶۵۰۰ تن انجامیده است، از گینه به کشورهای مجاور در آفریقای غربی سرایت کرد و به نخستین موارد عفونت محلی خارج از آفریقا - دو مورد در آمریکا و یک مورد در اسپانیا- انجامید.

در حالیکه دولت‌ها مرزهای خود را می‌بندند و به غربالگری مسافران هوایی می‌پردازند، بی‌تفاوتی نسبت به این همه‌گیری از بین رفته است و شرکت‌های داروسازی مسابقه‌ای برای ایجاد داروها و واکسن و آزمون‌های تشخیصی سریع‌تر و قابل‌حمل‌تر را شروع کرده‌‌اند.

در میان واکسن‌ها، ‌cAd3-ZEBOV ساخت شرکت گلاکسواسمیت کلاین اخیرا نتایج خوبی را در آزمون‌های اولیه ایمنی فاز یک بر روی گروهی از داوطلبان سالم در ایالات متحده به دست داده است.

شرکت داروسازی گلاکسواسمیت کلاین در این باره  گفت: «ما در حال تولید حدود ۲۰ هزار دوز اضافی از این واکسن هستیم تا در صورت موفقیت کارآزمایی‌های مداوم فاز یک، بتوانیم فاز بعدی را شروع کنیم.»

در میان داروها، نیز داروی زی‌مپ (ZMapp) پیشتاز است و تا به حال برای شماری از پرسنل پزشکی مبتلا شده به ابولا تجویز شده است، اما تاثیربخشی آن هنوز ثابت نشده و دوزهای آن هم به اتمام رسیده است.

داروهای ضدویروسی وسیع‌الطیف نیز مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، و کارآزمایی‌ها به زودی بر روی درما‌ن‌های بر اساس خون یا پلاسمای جان‌به‌دربردگان از ابولا نیز آغاز خواهد شد.

دانشمندان معتقدند که به هر صورت این همه‌گیری در طول یک سال کنترل خواهد شد، اما هشدار می‌دهند که این ویروس به بقای خود در «مخازن» حیوانی، احتمالا خفاش‌های میوه‌خوار، که اغلب از آنها در تماس‌های نزدیک ویروس را به انسان‌‌ها منتقل می‌‌کنند، ادامه خواهد داد.

و در حالیکه امیدهای فزاینده‌ای برای یک پیشرفت دارویی برای درمان این بیماری وجود دارد، برخی از کارشناسان می‌گویند اصلاح زیربنای پزشکی و اقدامات کنترل عفونت مانند ایزوله کردن بیمارانِ، ردگیری تماس‌ها و آموزش افراد بهترین پاسخ‌ها به مشکل شیوع ابولا هستند.

دیوید هیمان، ویروس‌شناس در مرکز امنیت بهداشت جهانی در این باره گفت: «شیوع‌های ابولا در گذشته هم رخ داد‌ه‌اند و بدون واکسن به پایان رسیده‌‌اند.»

منبع: خبرگزاری فرانسه

کد خبر 281175

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha