همشهری آنلاین: «انجمن پزشکی آمریکا» (AMA) در واکنش به انتشار گزارش انتقادی کمیته اطلاعاتی سنا درباره بازجویی‌هایی خشن مظنونان به تروریسم در دوران ریاست‌جمهوری جرج دبلیو بوش، به سرزنش پزشکانی پرداخت که در این اقدامات دخیل بودند.

این گروه پزشکی ارشد آمریکا اعلام کرد اخلاق حرفه‌ای پزشکان را از مشارکت یا یاری رساندن به اقداماتی که این گروه آنها را «شکنجه» نامیده است، منع می‌کند.

رابرت ام واه، رئیس AMA در بیانیه‌ای انتقادی در واکنش به گزارش سنا گفت: «مهمترین نقشی که پزشک به عهده دارد، شفا دادن است. AMA به پشتیبانی از این موضع که هیچ دکتری را نباید واداشت بر خلاف اخلاقیات حرفه‌ای‌اش عمل کند، به یادآوری تعهدات اخلاقی پزشکان و به تضمین اینکه شاغلان حرف پزشکی هرگز در آزار زندانیان تحت بازداشت ایالات متحده شرکت نکنند، ادامه خواهد داد.»

این گروه پیش از پاسخ دادن به این گزارش چندین روز منتظر ماند که نشانه‌ای از ژرفای مباحثات در جامعه پزشکی درباره افشای دخالت پزشکان در بازجویی‌های خشونت‌آمیز زندانیان در سال‌های پس از حادثه ۱۱ سپتامبر است.

کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا که یافته‌هایش در این باره را روز سه‌شنبه ۹ دسامبر منتشر کرد، استفاده از تکنیک‌هایی مانند القای حس خفگی (water-boarding) و «تنفیه غذایی» (rectal feeding) یا «آبرسانی مقعدی» (anal hydration) را بوسیله سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) برای کسب اطلاعات از زندانیان محکوم کرد.

بر اساس گزارش سنای امریکا دست کم پنج بازداشتی بدون اینکه دلایل پزشکی مستندی وجود داشته باشد، تحت تنفیه غذایی قرار گرفته بودند. یک زندانی در نتیجه استفاده از این شیوه دچار شقاق مقعد، بواسیر مزمن و افتادگی علامت‌دار رکتوم شده بود.

بر اساس این گزارش به روانشناسانی که در ایجاد این برنامه بازجویی خشن شرکت داشتند، بیش از ۸۰ میلیون دلار دستمزد داده شده است.

به گفته استیون مایلز، متخصص اخلاق پزشکی در دانشگاه مینه‌سوتا، احتمالا وزارت دادگستری آمریکا پزشکان و روانشناسان دخیل در این اقدامات را تحت تعقیب قرار نخواهد، چرا به کار بستن این شیوه‌ها در آن هنگام مورد تایید قرار گرفته و قانونی شمرده شده بود. مایلز گفت به این ترتیب اقداماتی که می‌توان بر ضد این پزشکان انجام داد، عمدتا در چارچوب مقررات انضباط حرفه‌ای باقی خواهد ماند.

به گفته او هیات‌های صدور پروانه پزشکی می‌توانند جواز طبابت این پزشکان را لغو کنند، اقدامی که به طور معمول در این موارد در سراسر جهان انجام می‌شود.

«انجمن روانشناسان آمریکا» (APA) هم این اقدامات که ظاهرا دو روانشناس در طرح‌ریزی آنها نقش داشته‌اند، محکوم کرد، اما با توجه به اینکه این دو نفر عضو این انجمن نیستند، نمی‌تواند آنها را تنبیه کند.

APA همچنین گفته است که بازبینی مستقلی از این گزارش شکنجه انجام خواهد داد که می‌تواند به اقداماتی پاسخگویانه منجر شود. این انجمن در عین حال خط مشی‌اش درباره شکنجه را مورد تاکید قرار داد که بر اساس ان دخالت روانشناسان را در شکنجه و «مجازات‌های وحشیانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز» منع می‌کند.

کد خبر 281171

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha