‌صدها هزار زائر‌ اربعین حسینی پس از شرکت در بزرگ‌ترین تجمع مذهبی جهان در کربلای معلی اکنون در حال بازگشت به شهرهای محل سکونتشان هستند ولی در این راه همچون هنگام عزیمت به عتبات‌عالیات با دشواری‌هایی روبه‌رو شده‌اند.

زائران عتبات

دغدغه جدي مسئولان ذيربط تسهيل در امر بازگشت زائران است و با وجود تمهيدات انديشيده شده برخي با كارشكني سعي در سودجويي از زائران دارند.

پس از آنكه شايعه ضرب‌الاجل 5روزه دولت عراق براي خروج زائران از اين كشور تكذيب و گفته شد زائران براي خروج از عراق فرصت 10روزه دارند اكنون كمبود وسيله نقليه براي بازگشت زوار موجب بروز مشكلاتي شده است و در همين حال برخي سودجويان بليت‌هاي اتوبوس را به چند برابر قيمت عرضه مي‌كنند. بسياري از وسايط نقليه زائران در مرزها بدون سوخت هستند و ترافيك در جاده‌هاي خروجي از شهرهاي مرزي سنگين گزارش شده‌ است.‌

كم عرض بودن جاده‌هاي مرزي يكي از مشكلات پيش روي زائران است. سردار اميري با اشاره به عرض كم جاده‌هاي استان ايلام، دوطرفه بودن بيشتر مسيرها و ناآشنا بودن رانندگان غيربومي به مسير از رانندگان وسايل حمل‌ونقل عمومي و شخصي خواسته تا هنگام بازگشت با صبر و حوصله رانندگي كرده و اصول ايمني را رعايت كنند.

سركيسه كردن زائران در مرز

برخي اخبار نيز حكايت از آن دارد كه به‌علت كمبود وسايل نقليه در خاك عراق، برخي زائران با كاميون و تراكتور خود را به مرز ايران مي‌رسانند. دريافت كرايه بيش از نرخ مصوب آن از زائران موضوعي است كه بايد مسئولان ذيربط به فوريت به آن رسيدگي كنند تا دست دلالان كوتاه شود و زائران به سهولت به شهرهاي خود بازگردند.

فارس نيز در اين باره نوشت: بازار سياه بليت اتوبوس در شرايطي ايجاد شده كه ورود خودروهاي شخصي به مهران ممنوع است و اتوبوس‌هاي مسافربري اجازه ورود به اين شهر را دارند و چون به ميزان تقاضا، عرضه صورت نمي‌گيرد بليت اتوبوس‌هاي مسافربري افزايش چشمگيري داشته است و راننده هر مبلغي را كه بگويد مسافران مي‌پذيرند. قيمت بليت اتوبوس در مرز مهران در حال حاضر به ۱۸۰ هزار تومان رسيده اين در حالي است كه قيمت واقعي بليت اتوبوس‌ها حدود ۲۸ هزار تومان است.

اين در حالي است كه شوراي‌عالي امنيت ملي جمعه گذشته مصوب كرد كه براي بازگشت زائران و براي رفاه حال آنها هر يك از دستگاه‌ها ازجمله معاونت عمراني وزارت كشور، سازمان حمل‌ونقل جاده‌اي و نيروي انتظامي و پليس راهور، شهرداري‌ها و سازمان حج و زيارت ‌بخشي از كارها را برعهده بگيرند.

بر اين اساس قرار بود معاونت عمراني وزارت كشور موظف شد يك‌هزار دستگاه اتوبوس به داخل كشور عراق ارسال كند تا زائران در داخل كشور عراق سرگردان نشوند كه به گفته رئيس سازمان حج و زيارت تا‌كنون تنها 200دستگاه اتوبوس از سوي معاونت عمراني وزارت كشور به خاك عراق ارسال شده است. به گفته اوحدي قرارگاه كربلا 500دستگاه اتوبوس را كرايه كرده ‌و 250دستگاه اتوبوس نيز از سوي شهرداري تهران به كربلا اعزام شده است، اين در حالي است كه مديرعامل سازمان پايانه‌ها و پارك‌سوارهاي شهرداري تهران از انتقال روزانه 500دستگاه اتوبوس به كشور عراق خبر مي‌دهد. همچنين سازمان حمل‌ونقل جاده‌اي موظف به فرستادن4هزار دستگاه اتوبوس به مرزهاي داخلي كشور بود كه براساس اعلام رئيس سازمان حج و زيارت از اين تعداد تنها 800دستگاه تا‌كنون ارسال شده ‌ و همين موضوع باعث كندي تردد زائران و ازدحام جمعيت در مرزها شده است.

8كيلومتر تا اتوبوس‌ها

يك شاهد عيني در مرز مهران با انتقاد از كمبود وسايل نقليه براي زائران اربعين حسيني‌به خبر آنلاين گفت: زائران بايد از مرز مهران 8كيلومتر پياده روي كنند تا به اتوبوس‌ها برسند و به همين دليل بسياري از زائران با كاميون و نيسان منتقل مي‌شوند. يك شاهد عيني كه از راهپيمايان اربعين حسيني است و هم‌اكنون در مسير بازگشت به مرز مهران رسيده است در مورد وضعيت مرز مهران گفت: خروج زائران از مرز به سهولت انجام مي‌شود و با افزايش گيت‌هاي گذرنامه ايستايي در مرز وجود ندارد.‌

نگراني از وضعيت سلامتي زائران اربعين

‌ وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي‌ درباره وضعيت سلامتي زائران اربعين ابراز نگراني كرد. دكتر هاشمي با اشاره به آمار بالاي زائران ايراني در مراسم اربعين در شهر مقدس كربلا گفت: اميدوارم سال‌هاي آينده از چند‌ماه قبل با برنامه‌ريزي بهتر مردم را براي رفتن به عتبات عاليات تشويق كنيم.‌حجم زيادي از بار كنترل بر بيماري‌ها وجود دارد كه در توان ما نيست.هنگامي ما از حجم اين سفر مطلع شديم كه مردم رفته بودند به همين دليل پيش‌بيني‌هاي لازم نشده بود، ما هم مثل مردم از صداو‌سيما اين اخبار را شنيديم.بيماري‌هاي واگيردار از خطراتي است كه زائران را تهديد مي‌كند، اكنون براي كنترل وضعيت سلامت، آمادگي نسبي وجود دارد اما بايد آمادگي كامل‌تر شود. ما هم مانند ساير دستگاه‌ها غافلگير شديم درحالي‌كه بايد با هماهنگي كامل دولت اين اتفاقات بيفتد.‌

کد خبر 281062

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha