‌پس از برگزاری مراسم اربعین حسینی در کربلا با حضور حدود ۲۰میلیون نفر شیعه عاشق اهل‌بیت(ع) که بی‌نظیرترین آیین مذهبی در جهان است، اکنون صدها هزار زائر ایرانی قصد بازگشت به کشورمان را دارند.

زائران عتبات

سازمان‌ها و دستگاه‌هاي دولتي و غيردولتي تلاش‌هاي گسترده‌اي را براي استقبال از زائران اباعبدالله انجام داده تا دلدادگان امام حسين(ع) با تحمل كمترين مشقتي نزد خانواده‌هايشان بازگردند. هم‌اكنون روزانه ده‌ها هزار زائر از 3مرز شلمچه، مهران و چزابه به كشور عزيزمان باز مي‌گردند. با توجه به ازدحام زائران در پشت مرزها مسئولان كشورمان از زائران خواستند تا عجله‌اي براي بازگشت به كشور نداشته باشند. براساس اعلام وزارت كشور ۳۰ درصد مردم تا مرز با خودروي شخصي رفته‌اند.

فرصت 10روزه براي بازگشت

برخي زائران نگران پايان مدت ويزاي خود هستند و براي بازگشت عجله مي‌كنند، در همين حال عبدي، مدير حج و زيارت ايلام با رد تعيين ضرب‌الاجل 5 روزه از سوي مسئولان عراقي براي خروج زائران گفت: انتشار اين خبر كذب موجب تجمع در پشت مرزها شده است. معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور نيز اعلام كرد:‌ مردم براي بازگشت به ايران از عراق عجله نكنند، تا ۱۰ روز فرصت براي بازگشت زائران ايراني اعلام شده است.

سردار حسين ذوالفقاري با اعلام آخرين جزئيات تمهيدات سفر زائران ايراني به كربلاي معلي گفت: ۱۰۰ هزار نفر از كاركنان نهادهاي دولتي به زائران خدمات ارائه مي‌كنند.

وي افزود: براساس آخرين آمارها، يك‌ميليون و ۵۰۰ هزار ايراني براي زيارت كربلا در اربعين حسيني به عراق سفر كرده‌اند كه از اين تعداد ۲۵۶ هزار نفر به كشور بازگشته‌اند. همچنين ۳۷۵ دستگاه اتوبوس در عراق و يك‌هزار دستگاه اتوبوس هم توسط شهرداري‌ها همراه با ۵۰۰ دستگاه اتوبوس اجاره‌اي وظيفه نقل و انتقال زائران را برعهده دارند.

معاون امنيتي و انتظامي وزارت كشور گفت: ۴ هزار دستگاه اتوبوس بين شهري همراه با اتوبوس‌هاي نظامي در داخل كشور به علاوه ظرفيت حمل‌ونقل ريلي وظيفه انتقال زائران را برعهده گرفته‌اند.

سردار ذوالفقاري رسما اعلام كرد كه زائران تا ۱۰ روز فرصت دارند به ايران بازگردند و به هيچ عنوان عجله نكنند، تمام زائران بيمه رايگان هستند و افرادي هم كه گذرنامه نداشته و يا گذرنامه‌شان مفقود شده است هم نگران بازگشت نباشند.

از سوي ديگر رئيس اداره كنترل گذرنامه مرزهاي كشور به زائران عتبات عاليات توصيه كرد كه براي بازگشت، هيچ نگراني نداشته باشند، چرا كه تدابير لازم براي بازگشت آنان انديشيده شده است.به گفته مجيد صمدي براي بازگشت زائران تدابيري انديشيده شده كه كنترل و مهر ورود در گذرنامه در كوتاه‌ترين زمان ممكن يعني ۲ تا ۳ ثانيه انجام شود.

وي گفت: با برنامه‌ريزي انجام شده، زائران بازگشتي از سفر عتبات عاليات، زمان زيادي در مرز معطل نخواهند شد. در مرز شلمچه 16گيت ورودي براي كنترل گذرنامه زائران و ورود آنان به كشور پيش‌بيني‌ و 4گيت نيز براي خروج زائران راه‌اندازي شده است.

امكان بازگشت از مرز خسروي

درباره امكان بازگشت زائران از طريق مرز خسروي اخبار متفاوتي شنيده مي‌شود، مديركل عتبات سازمان حج و زيارت با اشاره به انتشار برخي اخبار مبني بر بازگشايي مرز خسروي براي بازگشت زائران اربعين حسيني به كشور، به زائران توصيه كرد مرز خسروي را براي بازگشت انتخاب نكنند.

محسن نظافتي اظهار كرد: البته مرز خسروي تاكنون بسته نبوده است كه الان، باز شود، اما براي بازگشت زائران اربعين از اين مرز، هيچ‌گونه برنامه‌ريزي‌اي صورت نگرفته است. شوراي امنيت ملي، تنها مجوز ورود زائران را از 3مرز چزابه، مهران و شلمچه اعلام كرده‌است.مديركل عتبات سازمان حج وزيارت گفت: خوشبختانه هم اينك وضعيت ترافيك مرزها روان است و شيب بازگشت زائران به ايران از عصر امروز بيشتر مي‌شود.

وي كاهش ازدحام جمعيت و كاهش ترافيك سنگين در مرزها را منوط به همكاري زائران و مردم دانست و اظهار كرد: از مردم مي‌خواهيم براي استقبال از زائران اربعين به مرزها نروند، چون وضعيت تردد سنگين مي‌شود و مسئولان را در ارائه خدمات رساني با مشكل مواجه مي‌كند. در همين حال رضايي، فرماندار قصرشيرين گفت: با توجه به شمار زياد زائران عتبات عاليات‌مرز خسروي از امروز براي بازگشت زوار بازگشايي شد.

زائران‌ بدون گذرنامه از مرز چزابه وارد شوند

برخي زائران با توجه به ازدحام جمعيت در مرزها بدون گذرنامه به عراق رفته‌اند و گروهي نيز گذرنامه‌هايشان مفقود شده است. ‌رئيس سازمان حج و زيارت از زائراني كه گذرنامه همراه ندارند يا گذرنامه‌هايشان مفقود شده خواست تا فقط از طريق مرز چزابه براي ورود به كشور اقدام كنند.

سعيد اوحدي همچنين از زائران ايراني كه همراه يا همراهان خود را گم كرده‌اند خواست نگران نباشند زيرا سايت رسيدگي به گمشدگان در كربلاي معلي تشكيل شده و افراد گمشده اگر نتوانند همراهان خود را در كربلا بيابند، به مرز انتقال داده مي‌شوند و تمهيدات لازم براي يافتن همراه يا همراهان فرد گمشده در مرز پيش‌بيني شده است. وي همچنين از فراهم كردن تمهيدات لازم براي تغذيه اضطراري زائران ايراني در هنگام بازگشت از كربلا در مرزها خبر داد و گفت: موكب‌ها و ايستگاه‌هاي صلواتي، خارج از نقاط صفر مرزي مستقر شده‌اند تا پذيرايي از زائران موجب سنگين شدن ترافيك نشود.

تشكيل ستاد قرارگاه ترافيكي

هم‌اكنون ترافيك سنگيني در جاده‌هاي شهرهاي مرزي به سمت داخل كشور گزارش شده‌است كه ستاد قرارگاه ترافيكي اربعين حسيني با حضور جانشين رئيس پليس راهور ناجا در پايانه مرزي مهران تشكيل شده تا نسبت به ساماندهي جابه‌جايي زائران، نظارت و كنترل بر ترافيك اقدام كند. براساس اين گزارش جاده 85كيلومتري مهران - ايلام در 3روز گذشته شاهد افزايش حجم تردد خودروها بوده به‌طوري‌كه ترافيك اين جاده سنگين است و رانندگان اين مسير را حدود 4ساعت طي مي‌كنند.

‌نگراني خاصي درمورد زائران وجود ندارد

معاون مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت گفت: بيماري خاصي كه ما را نگران كند، در عراق مشاهده نمي‌شود اما بيماري‌هاي فصلي و مسافرتي مانند اسهال و آنفلوآنزا ديده مي‌شود.

دكتر محمود نبوي، در عين حال، در مورد بيماري‌هايي كه ممكن است زائران اربعين حسيني را تهديد كند اظهار كرد: بيشترين موردي كه در اين مسافرت‌ها و در اين فصل، مشاهده مي‌شود، سرماخوردگي و بيماري‌هاي گوارشي مانند اسهال و استفراغ است. اسهال در چنين مسافرت‌هايي زياد است كه البته گاهي علت آن، بر هم خوردن رژيم غذايي افراد است و هميشه به‌علت عوامل عفوني نيست. همچنين نگراني در مورد كرونا ويروس مرس هم وجود ندارد.

ابولا هم كه در منطقه نبوده است. نبوي با تأكيد بر اينكه نگراني خاصي در مورد بازگشت زائران وجود ندارد، تأكيد كرد: تمهيدات ما به‌صورتي است كه حتي در سرپل ذهاب كه نزديك مرز است، اتاق‌هاي تنفسي ايزوله قرار داده شده و تمهيدات تا سطح سوم ارجاع نيز انديشيده شده است. در اهواز و كرمانشاه نيز امكانات لازم وجود دارد. بنابراين به جز شهرهاي بزرگ سعي شده در شهرهاي مرزي نيز امكانات لازم فراهم باشد.

 

کد خبر 280940

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha