یکشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر بهداشت درباره اقدامات بهداشتی انجام شده جهت بازگشت زائران اربعین حسینی به کشور نیز گفت: امیدواریم سال‌های آینده با برنامه ریزی مردم جهت رفتن به عتبات عالیات تشویق شوند.

بخشی از این موضوع هم به صدا و سیما باز می‌گردد. اصل این موضوع افتخارآمیز است اما وزارت بهداشت نیز مانند سایر دستگاه‌ها تقریبا غافلگیر شد. چنین بحث‌هایی باید ابتدا در دولت مطرح شود و با هماهنگی دولت اقدام شود چرا که اگر اتفاقی در زمینه حمل و نقل، امنیت، بهداشت و درمان و... بیافتد دولت باید پاسخگو باشد.

به گزارش ايسنا، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه برگزاری اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که در وزارت بهداشت برگزار شد، ، درباره نقدهایی که بر طرح تحول سلامت وارد است، گفت: طرح تحول سلامت یک کار تیمی است اما تیمی که این طرح را اجرا می‌کنند، کم تعداد هستند.

وی بابیان اینکه نبود بسترهای فناوری ارتباطات (IT) به عنوان یکی از زیر ساخت‌های مهم طرح تحول یکی از مشکلات است، گفت: به منظور مدیریت (مدیریت انسانی و همچنین منابع مالی) و همچنین از لحاظ نظارت که جزء مهمی در طرح تحول سلامت است، IT بسیار کمک کننده است. در زمینه دارو و همچنین درمان نیز IT بسیار موثر است به طوریکه از تجویز‌های بی‌مورد دارو و اقدامات غیر ضرور درمانی پیشگیری می‌کند. بنابراین کم تعداد بودن افراد اجرا کننده این طرح و همچنین زیر ساخت آن که همان IT است بسیار مهم است.

وی در این باره ادامه داد: از طرف دیگر شبکه بهداشت در تمام کشور موجود نیست، این در حالی است که اگر زیر ساخت شبکه فراهم بود کارهایمان همانطور که باید پیش می‌رفت. در حال حاضر بخشی از کارها با همین تعداد اندک نیرو و صرف ایجاد زیر ساخت‌ها می‌شود و به این ترتیب به نوعی خدمات ریل گذاری می‌شوند تا آیندگان مشکلات ما را نداشته باشند.

کاهش پرداخت از جیب مردم مهمترین دستاورد طرح تحول سلامت

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت نیز گفت: کمک به مردم در جهت کاهش پرداخت از جیب و اینکه مردم اقدامات ما را باور کنند، مهمترین دستاورد این طرح است. هدف آن است که بخشی از نارسایی‌های گذشته را جبران کنیم. در حال حاضر مردم رضایت نسبی 70 درصدی از اقدامات انجام شده در قالب طرح تحول سلامت را دارند.

وی افزود: همواره علاقمند بودیم که سلامت جزو اولویت‌های دولت قرار گیرد اما شاید چندان علاقه‌ای نداشتیم که سلامت محور برنامه‌های دولت باشد چرا که در این صورت نگرانیم که از هر طرفی به برنامه‌های آن آسیب وارد شود. ما باید به دور دست‌ها و برنامه‌هایمان در طولانی مدت توجه داشته باشید. در عین حال باید مراقب باشیم که از هر طرف آسیبی به برنامه‌ها نرسد. طرح تحول سلامت با نیت خیر آغاز شد و امیدواریم که آسیبی نبیند . البته این امر مستلزم آن است که همگان به این طرح کمک کنند.

هاشمی ادامه داد: معمولا در موضع اپوزیسیون بودن و انتقاد کردن راحت است اما وقتی وارد میدان کار می‌شویم متوجه می‌شویم که کار اجرایی سخت است بنابراین همه باید کمک کنند. وظیفه ما نیز آن است که به برنامه‌هایمان فکر کنیم و وارد حاشیه نشویم چرا که درگیر حاشیه شدن باعث می‌شود کارنامه ناموفقی به جا ماند.

وی در این باره افزود: به عنوان مثال وقتی قضیه روغن پالم مطرح شد، مشاهده کردید که چقدر حاشیه در این زمینه درست شد، به طوری که خود من هم داشتم باور می‌کردم که نکند به دلیل گفته‌های ما اسیبی به صادرات لبنیات وارد شده باشد. به همین دلیل بود که از گمرک آمار گرفتیم و با سه ماهه قبل از مطرح شدن بحث روغن پالم و همچنین سه ماهه مدت مشابه در سال گذشته مقایسه کردیم و دیدیم که اتفاقا صادرات لبنیات افزایش هم داشته است. خوشبختانه شاهدیم که اقدامات انجام شده در راستای کاهش مصرف روغن پالم به ثمر نشسته و به کاهش 30 درصدی واردات پالم نزدیک می‌شویم. اگر قرار بود گوش‌هایمان متوجه حاشیه‌ها باشد باید در ادامه مسیر تردید می‌کردیم. در مجموع حاشیه سازی‌ها نباید باعث شود که از هدفمان دور شده تا سرعتمان را کاهش دهیم.

علت تاخیر در اجرای بسته حمایت مالی از بیماران خاص، صعب العلاج و نیازمند

وی درباره علت تاخیر در اجرای بسته خدمتی حمایت مالی از بیماران خاص، صعب العلاج و نیازمند گفت: علت این موضوع آن است که زیر ساخت‌ها هنوز آماده نیست. 70 مرکز جهت ارائه خدمات لازم به این بیماران در نظر گرفته شده است که ابتدا با دارو و تجهیزات مورد نیاز در آنها مستقر شود. پس از آن است که می‌توان زمان ارائه خدمت به بیماران را اعلام کرد. البته کارها در این زمینه آغاز شده و زمانی که اقدامات نهایی شود اطلاع رسانی‌هایی لازم انجام خواهد شد.

درخواست وزیر بهداشت برای اعزام زائران به عتبات برای سالهای آتی

وزیر بهداشت درباره اقدامات بهداشتی انجام شده جهت بازگشت زائران اربعین حسینی به کشور نیز گفت: امیدواریم سال‌های آینده با برنامه ریزی مردم جهت رفتن به عتبات عالیات تشویق شوند. بخشی از این موضوع هم به صدا و سیما باز می‌گردد. اصل این موضوع افتخارآمیز است اما وزارت بهداشت نیز مانند سایر دستگاه‌ها تقریبا غافلگیر شد. چنین بحث‌هایی باید ابتدا در دولت مطرح شود و با هماهنگی دولت اقدام شود چرا که اگر اتفاقی در زمینه حمل و نقل، امنیت، بهداشت و درمان و ... بیافتد دولت باید پاسخگو باشد.

وی در این باره ادامه داد: هلال احمر و سه دانشگاه علوم پزشکی تحت نظارت وزارت بهداشت در زمینه تامین سلامت برای زائران فعال هستند اما حجم زیادی از بار کنترل بیماریها وجود دارد. ما نیز بنا به توانمان تیم‌هایی را مستقر کرده‌ایم اما لازم است که برای سالهای آینده هماهنگی‌های ضروری جهت اعزام زائران از چند ماه قبل صورت گیرد. بیماریهای واگیر مطرح هستند و آمادگی نسبی برای مقابله با آنها وجود دارد اما در این مورد باید آمادگی‌هایمان کامل باشد.

وی به زائران توصیه کرد که برای بازگشت عجله نکنند و افزود: امکانات مرزی ما و عراق محدود است و زائران برای بازگشت باید صبوری کنند.

کد خبر 280983

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha