با پایان سفر چند میلیون ایرانی به کشور عراق در ایام اربعین امسال، به‌دلیل مشکلات فزاینده در این سفر و غافلگیری مسئولان بخش‌های مختلف در ساماندهی این تردد‌ها، پرونده این موضوع باز است تا برای سال آینده که حتما با استقبال بیشتری هم همراه خواهد بود، مشکلات کمتر شوند.

زائران عتبات


رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات گفت كه ستاد اربعين از سال آينده و 6 ماه پيش از فرارسيدن اربعين به‌منظور ساماندهي زائران تشكيل مي‌شود.

حسن پلارك با غافلگير‌كننده‌دانستن استقبال گسترده هموطنان براي شركت در پياده‌روي اربعين گفت: شمار زائران زيارت حرم امام حسين(ع) در سال‌جاري بيش از 20ميليون نفر برآورد شد كه زائران ايراني بيش يك ميليون از اين تعداد را شامل شدند. تاكنون چنين جمعيتي از ايران در يك برش زماني محدود از كشور خارج و بازنگشته بود.

وي با اشاره به استفاده از رويكردهاي جديد در قالب تشكيل ستاد اربعين تصميم آن طي جلسه مشترك رحماني فضلي وزير كشور، استاندار كربلا و توليت حرم‌هاي مطهر حسيني و عباسي كه در كربلاي معلي گرفته شد، افزود:ستاد اربعين، برنامه‌ريزي و تدارك امكانات براي برگزاري هر چه بهتر زيارت را زودتر از موعد آغاز مي‌كند و روند دريافت ويزا از چند ماه پيش از اربعين آغاز مي‌شود.

همزمان بعثه‌ مقام معظم رهبري در فراخواني از همه زائران و شركت‌كنندگان در راهپيمايي عظيم اربعين خواست تا پيشنهادهاي خود را براي برنامه‌ريزي‌هاي اربعين آينده به حوزه نمايندگي ولي فقيه در سازمان حج ارسال كننند.

در اين اطلاعيه با تأكيد بر اينكه اربعين امسال حماسه بزرگي در جهان اسلام بود و ميهمان نوازي مردم شريف عراق و همبستگي پيروان اهل‌بيت عليهم‌السلام هرگز از حافظه و تاريخ محو نخواهد شد، آمده است: بازتاب اين حماسه بزرگ در جهان به‌خوبي نشان داد كه چگونه دشمنان به وحشت افتادند و رزمندگان در جبهه‌هاي نبرد با تكفيريان تروريست و آدم‌كش چگونه روحيه گرفتند.

طبيعي است كه اين حماسه بزرگ و اين خيل جمعيت در طول مسير رفت و برگشت و حضور خود در عراق با دشواري‌هايي نيز روبه‌رو مي‌شوند. از آنجا كه جمعيتي حدود يك و نيم ميليون نفر از ايران اسلامي به عتبات عاليات مشرف شدند، قطعاً سال آينده اين عدد افزايش خواهد يافت. لذا بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت براي آسيب‌شناسي و شناخت نقاط قوت و ضعف از همه هموطنان عزيز و بزرگواري كه امسال رنج سفر را تحمل نموده و براي كشورمان افتخار آفريدند درخواست مي‌نمايد تا نظرات، پيشنهاد و انتقادات خود را به آدرس تهران، خيابان آزادي، نبش رودكي، ساختمان حج و زيارت روابط عمومي بعثه مقام معظم رهبري و يا به آدرس الكترونيك http://hajj. ir/114 ارسال نمايند تا پس از بررسي براي برنامه‌ريزي‌هاي اربعين آينده از آنها بهره‌برداري شود.

چندي پيش سعيد اوحدي رئيس سازمان حج و زيارت از پيش‌بيني حضور 3ميليون ايراني در اربعين سال آينده خبر داده و گفته بود: از الآن بايد براي اربعين سال بعد برنامه‌ريزي كنيم كه پيش‌بيني مي‌شود سال آينده دوبرابر جمعيت فعلي يعني بيش از 3ميليون نفر براي زيارت اربعين مشرف شوند. مهم‌ترين آسيبي كه بايد براي رفع آن سرمايه‌گذاري كرد، توسعه و ايجاد زيرساخت‌ها در مرزهاست، مانند روشنايي جاده‌هاي منتهي به مرز و اينكه اين جاده‌ها اصلا ايمن نيستند. از طرفي بايد مبادي مرزها نيز توسعه يابد.

در سفر اربعين امسال و در ميان انبوه مشكلات عدم‌اطلاع‌رساني و ساماندهي مناسب در صدور رواديد، تخلف گسترده آژانس‌هاي زيارتي، مشكلات در مرزهاي ايران و عراق هنگام اعزام زائران، عدم‌آنتن دهي اپراتورهاي ايراني در عراق با وجود همه تبليغات گسترده، كمبود ظرفيت‌ها براي برگشت مسافران، گرانفروشي بليت قطار، هواپيما و اتوبوس مهم‌ترين مشكلات زائران بودند.

کد خبر 281832

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha