محمد باریکانی: مسئولان سازمان میراث فرهنگی سرانجام به ماجرای تغییر کاربری جزیره حفاظت شده آشوراده به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست کره واکنش نشان دادند و سعید شیرکوند معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی در دومین نشست شهرداران شهرهای نمونه گردشگری در پاسخ به سؤال همشهری به گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها در موضوع واگذاری جزیره آشوراده اعتراض کرد و خبرهای مربوط به واگذاری این جزیره را نادرست خواند.

جزیره آشوراده

سعيد شيركوند همچنين در جمع فرمانداران و شهرداران 11شهر نمونه گردشگري كشور از آنها خواست تا پايان امسال نقشه راه گردشگري شهرهاي خود را به سازمان ميراث فرهنگي ارائه كنند.

معاون برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي در پاسخ به اين سؤال همشهري كه آيا گروه كارشناسي سازمان ميراث فرهنگي در تهيه نقشه راه شهرهاي نمونه گردشگري كشور، شهرداران اين شهرها را ياري مي‌كند؟ به خبرهاي اخير در موضوع تغيير كاربري جزيره آشوراده به منطقه گردشگري واكنش نشان داد و گفت: با اتمام مطالعات آشوراده اين منطقه در سال 81به‌عنوان منطقه نمونه گردشگري اعلام شد و در سال 84نيز به يك سرمايه‌گذار تحويل شد كه او در اين جزيره با درگيري‌هاي منطقه‌اي مواجه و از فعاليت در اين منطقه منصرف شد و اين‌بار با سفر اخير رياست‌جمهوري به استان گلستان تصميم به فعال شدن گردشگري آشوراده گرفته شد.

شيركوند با اعلام اين خبر كه پرونده گردشگري آشوراده بازنگري شده و ساعت‌ها جلسات مختلف با منابع طبيعي و سازمان محيط‌زيست در سازمان ميراث فرهنگي برگزار شد و در نهايت تفاهمنامه گردشگري آشوراده با سازمان محيط‌زيست امضا شد، گفت: 8جلسه مذاكره با حضور بنده و رئيس سازمان ميراث فرهنگي با معصومه ابتكار رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست بر سر تغيير كاربري جزيره آشوراده برگزار شد كه بسيار نفس‌گير بود. معاون برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي اما خبرها و اظهارنظرهاي مطرح شده در مخالفت با تغيير كاربري آشوراده را توهمات بزرگ شده خواند.

مذاكرات تغيير كاربري آشوراده تمام نشده

معاون برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي در گفت‌وگويي اختصاصي با روزنامه همشهري در موضوع واگذاري يا تغيير كاربري جزيره آشوراده گفته است كه هنوز مذاكرات مربوط به تغيير كاربري جزيره آشوراده تمام نشده است.

او در پاسخ به نگراني‌ها از تخريب محيط‌زيست جزيره آشوراده با تغيير كاربري اين جزيره به منطقه گردشگري اعلام كرد: سازمان ميراث فرهنگي نيز به اندازه سازمان محيط‌زيست و سازمان‌هاي مردم‌نهاد دغدغه زيست‌محيطي دارد و نمي‌خواهد به محيط‌زيست اين جزيره آسيب وارد شود ولي بايد بدانيم كه مفهوم حفاظت از محيط‌زيست ديوار كشيدن به دور يك منطقه نيست، بلكه بايد با رعايت تمامي ملاحظات زيست‌محيطي از يك منطقه بهره‌برداري شود.

شيركوند به همشهري گفته است، سازمان ميراث فرهنگي در ارتباط با توافقنامه گردشگري آشوراده با سازمان محيط‌زيست، اين دغدغه را داشته كه گردشگران از آشوراده به‌عنوان زون گسترده طبيعت‌گردي استفاده كنند.

آنطور كه شيركوند گفته است، تمامي كاربري‌ها و تاسيسات همچون بازارچه سنتي، اقامتگاه و حتي آكواريوم‌هاي آبزيان كه قرار است در آشوراده ايجاد شود بايد طرح جامع و تفصيلي آن به‌صورت جداگانه در مورد هر پروژه به تأييد سازمان حفاظت محيط‌زيست برسد.

تأييد كنوانسيون رامسر ملاك تغيير كاربري

شيركوند همچنين ملاك ايجاد كاربري گردشگري در جزيره آشوراده را طرح مطالعاتي انجام شده توسط سازمان محيط‌زيست اعلام كرد. طرحي كه به گفته او، 20سال پيش به تأييد كنوانسيون رامسر رسيده است.

معاون برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي گفت: سازمان ميراث فرهنگي به منطقه‌اي كه در كنوانسيون رامسر حريم آشوراده عنوان شده ورود نمي‌كند و تمامي حريم‌ها در جزيره آشوراده رعايت شده است. به گفته او نقشه 20سال پيش سازمان حفاظت محيط‌زيست از آشوراده يك منطقه از اين جزيره را به‌عنوان زون طبيعت‌گردي گسترده مشخص كرده كه تمامي فعاليت‌هاي گردشگري در اين منطقه انجام مي‌شود.

به گفته شيركوند، براساس توافق انجام شده با سازمان حفاظت محيط‌زيست قرار است تاسيسات گردشگري در 10درصد از منطقه تعيين شده براي طبيعت‌گردي گسترده در آشوراده ايجاد ‌شود.

 

کد خبر 280934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha