چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

محمد باریکانی: جزیره آشوراده که قرار بود بخشی از آن در پروژه احداث تاسیسات گردشگری توسط سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان منطقه نمونه گردشگری در شاخه طبیعت‌گردی به سرمایه‌گذار واگذار شود، با نامه سازمان بازرسی کل کشور کاربری حفاظت‌شده پناهگاه حیات وحش خود را حفظ کرد.

جزیره آشوراده

اگرچه اس‌ام‌اس مربوط به نامه سازمان بازرسي كل كشور ديروز براي خبرنگاران ارسال شد، ولي خبرگزاري آنا وابسته به دانشگاه آزاد اسلامي خبر ارسال نامه سازمان بازرسي كل كشور براي توقف موقت عمليات گردشگري در جزيره آشوراده به سازمان محيط‌زيست را روي خروجي خود قرار داد.

شكست موقت در يك تصميم مشترك

تصميم مشترك سازمان حفاظت محيط‌زيست و سازمان ميراث فرهنگي براي تغيير كاربري 10درصد از جزيره آشوراده به منطقه گردشگري مخالفت‌هاي زيادي به همراه داشت.

مسئولان سازمان ميراث فرهنگي البته از جلسات متعدد با مسئولان سازمان حفاظت محيط‌زيست در دفاع از طرح گردشگري آشوراده خبر دادند.

با اعلام اين خبر، هواداران محيط‌زيست و تشكل‌هاي زيست‌محيطي در نامه‌هاي جداگانه به مسئولان كشور درخواست ابطال تغيير كاربري آشوراده را مطرح كردند. در نخستين اقدام نيز دلاور نجفي و محمدباقر صدوق، 2تن از معاونان پيشين سازمان حفاظت محيط‌زيست شكايتي با موضوع واگذاري آشوراده را به قوه قضاييه تقديم كردند. 83تشكل غيردولتي نيز 2روز پيش در نامه‌اي به رئيس‌جمهور به صراحت از حسن روحاني خواستند تا دستور توقف اجراي طرح گردشگري در آشوراده را صادر كند.

روابط عمومي سازمان محيط‌زيست اما ديروز خبر ارسال نامه سازمان بازرسي كل كشور با موضوع توقف موقت عمليات گردشگري در جزيره آشوراده توسط سازمان بازرسي كل كشور را تأييد كرد.

8جلسه مذاكره براي زون گردشگري آشوراده

سازمان حفاظت محيط‌زيست نيمه نخست آذرماه امسال همزمان با سفر رئيس‌جمهور به استان گلستان، تفاهمنامه مشترك تغيير كاربري جزيره آشوراده به منطقه گردشگري را با معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي به امضا رساند كه پس از انتشار خبر امضاي اين تفاهمنامه تشكل‌هاي زيست‌محيطي و سازمان‌هاي مردم نهاد با تغيير كاربري جزيره آشوراده به منطقه نمونه گردشگري اعتراض كردند. مسئولان سازمان ميراث فرهنگي اما همزمان با اعلام نظر مخالفان تغيير كاربري جزيره آشوراده به منطقه گردشگري به همشهري گفتند كه تفاهمنامه تغيير كاربري جزيره آشوراده پس از 8جلسه مشترك رئيس سازمان ميراث فرهنگي و رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست و جلسات كارشناسي فشرده امضا شده بود. آنطور كه سعيد شيركوند معاون برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي به همشهري گفته بود، مذاكرات بر سر تغيير كاربري جزيره آشوراده نفسگير بود.

معاون برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري سازمان ميراث فرهنگي البته درباره نگراني‌ها از تخريب محيط‌زيست جزيره آشوراده با تغيير كاربري اين جزيره به منطقه گردشگري به همشهري گفته بود كه اين سازمان به اندازه سازمان حفاظت محيط‌زيست و سازمان‌هاي مردم‌نهاد دغدغه زيست‌محيطي دارد و نمي‌خواهد به محيط‌زيست اين جزيره آسيب وارد شود. 2روز پيش و درست يك روز پس از انتشار نامه 83 تشكل مردم‌نهاد به رئيس‌جمهور براي متوقف كردن طرح گردشگري جزيره آشوراده، تاجيك مديركل مناطق نمونه گردشگري سازمان ميراث فرهنگي به روابط عمومي آن سازمان گفته بود كه آشوراده به محل آزمون و خطاي سرمايه‌گذاران تبديل نمي‌شود و سطح اشغال جزيره آشوراده براي اجراي تاسيسات گردشگري 10درصد است.

ذخيره‌گاه زيست‌كره در سواحل جنوبي خزر

جزيره آشوراده، آنطور كه پيش‌تر و در همين صفحه منتشر شده بود، از 44سال پيش به منطقه حفاظت‌شده تبديل شد.اين جزيره به‌عنوان بخشي از پناهگاه حيات‌وحش ميانكاله در سال1354 نيز به‌عنوان ذخيره‌گاه زيست‌كره در فهرست يونسكو به ثبت رسيد. آشوراده تنها جزيره سواحل جنوبي درياي خزر است كه بخش عمده تخم‌ريزي ماهيان خاوياري در آن انجام مي‌شود و زيستگاه پرندگان كمياب همچون قرقاول و زنگوله‌بال است. 70درصد از عرصه‌هاي جزيره آشوراده نيز در زون حفاظت قرار گرفته كه دخل و تصرف در آن مجاز نيست. آشوراده همچنين ايستگاه زمستان‌گذراني پرندگان مهاجر است.

 

کد خبر 282651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha