معصومه رشیدی: رنگ‌ها یادآوری برندها را افزایش می‌دهند. استفاده از رنگ می‌تواند یادگیری، حافظه و یادآوری را تا بیش از ۷۸ درصد و شناخت را تا بیش از ۸۷ درصد افزایش دهد.

رنگ‌ها

شما می‌توانید خودتان را از رقبایتان به وسیله رنگ متمایز سازید. به عنوان مثال به رنگ آبی پپسی در مقابل رنگ قرمز کوکاکولا توجه کنید.

شرکت پنتون، از شرکت‌های مشهور در زمینه رنگ و ارایه دهنده سیستم‌های رنگ و فناوری‌های پیشرو برای انتخاب و ارتباطات دقیق از طریق رنگ در همه انواع صنایع، رنگ عنابی که رنگ قرمز شرابی خاکی است را به عنوان رنگ رسمی خود برای سال 2015 انتخاب کرده است.

گروه بازاریابی رنگ (CMG) چهار رنگ را که محققان پیش بینی می‌کنند در سال 2016 از محبوبیت برخوردار می‌شوند را اعلام کرد: در آمریکای شمالی uni-blue که به عنوان آبی دو جنسیتی (هم زن و هم مرد) توصیف می‌شود، انتظار می‌رود که گرم و داغ باشد. در اروپا قرمز آتشی به معنای شجاعت است و در آسیا، naturban سبز طبیعی، محبوب خواهد شد در حالیکه در آمریکای لاتین maiz زرد ملایم مورد علاقه قرار می‌گیرد.

لئاتریس آیسمن، متخصص رنگ و مدیر اجرایی شرکت پنتون در سال 2006 در کتاب خود به نام رنگ: پیام‌ها و معانی به ارتباط گران توصیه می‌کند تا از رنگ‌های مشابه در همه پیام‌های خود از مواد چاپی گرفته تا وب سایت‌ها بهره ببرند. او معتقد است: عنابی دارای حس و حالی کلاسیک اما در عین حال خنثی است که یادآور خاطرات خوب و خوشایند است.

1. به چه احساساتی می‌خواهید استناد کنید؟

آیسمن بیان کرد که رنگ‌های مختلف، استناد به احساسات بسیار متفاوت است. او در کتابش به تشریح احساسات مرتبط با درجه رنگ‌های خاص می‌پردازد. به عنوان مثال، رنگ قرمز باعث برافروختن احساسات قوی می‌شود. چه بیان خطر، جشن، عشق و یا شور و اشتیاق باشد بنابراین شما باید نوع احساساتی که مایل به تحریک آن در مخاطبانتان هستید را در نظر داشته باشید و رنگی را انتخاب کنید که به تقویت آن احساسات کمک کند.

2. چه درجاتی رنگی، رنگ صنعت شما هستند؟

در مطالعه انجام شده در سال 2005، Mubeen Aslam نوشت: در آمریکا، رنگ آبی با وسایل اسباب بازی، غذاهای سالم، مواد غذایی لبنی، دسرها و خدمات مالی و رنگ قرمز به اسباب بازی‌ها، پیتزا و غذاهای گوشتی مربوط می‌شود؛ رنگ نقره‌ای به غذاهای لبنی، سبز به غذاهای بهداشتی، سبزیجات، اسباب بازی‌ها و خدمات مالی؛ زرد به غذاهای لبنی، غذاهای بهداشتی، دسرها، اسباب بازی‌ها و صورتی به لوازم آرایشی و باربی اختصاص دارد.

توجه کافی به رنگ متناسب با صنعت خودتان داشته باشید، یعنی نباید از رنگ‌هایی استفاده کنید که شما را در بین مخاطبانتان به عنوان غیر حرفه‌ای در زمینه برند معرفی نماید.

3. هویت و شخصیت برند شما چیست؟

مایک موزر در کتاب خود به نام برند ما را متحد می‌سازد بیان کرد که رنگ‌های ساده مانند هشت رنگی که در جعبه‌ اصلی مداد رنگی Crayola استفاده می‌شود، منتقل کننده پیام برندهایی هستند که سلطه جو، پرهیاهو و پویا هستند. برندهایی مانند آبمیوهJamba ، مک دونالد و اسبا بازی‌های "R"Us از این رنگ‌ها بهره می‌برند.

برندهایی که به دنبال انتقال ویژگی‌های پیچیده‌تر مانند ظرافت و صمیمیت (برای مثال آرمانی، تیفانی و جگوار) هستند، به رنگ‌های غنی‌تر منشعب می‌شوند یعنی همان رنگ‌هایی که در جعبه 64 رنگ مداد رنگی Crayola وجود دارد. موزر توصیه می‌کند که اگر خصوصیات برند شما کمی محتاط و متفکرانه است بنابراین رنگ‌های پیچیده این صفات را تقویت می‌کند.

4. چه رنگ‌هایی برای رقابت به کار می‌آید؟

موزر همچنین عنوان می‌کند که رنگ‌های مشخص به مصرف کنندگان کمک می‌کند تا به عنوان مثال ایستگاه گاز Shell را در همان حال که از بزرگراه خارج می‌شوند بجا بیاورند و و یا یک قوطی سوپ Campbell's را در انت‌های راهرو یک سوپر مارکت تشخیص دهند.

رنگ‌ها همچنین یادآوری برندها را افزایش می‌دهند. آیسمن اظهار می‌کند که استفاده از رنگ می‌تواند یادگیری، حافظه و یادآوری را تا بیش از 78 درصد و شناخت را تا بیش از 87 درصد افزایش دهد. شما می‌توانید خودتان را از رقبایتان به وسیله رنگ متمایز سازید. به عنوان مثال به رنگ آبی پپسی در مقابل رنگ قرمز کوکاکولا توجه کنید.

5. آیا رنگ‌های شما پیام‌های شما را دچار ابهام می‌سازد؟

در سال 2011، دانیل کاهنمان برنده جایزه نوبل روانشناسی در پرفروش‌ترین کتاب خود به نام تفکر، سریع و آهسته به ارایه توصیه‌‌ای برای ارتباط گران پرداخت.« اگرشما از رنگ استفاده کنید، این احتمال بیشتر وجود دارد که به شما باور داشته باشند اگر متن خود را در مقایسه با استفاده از رنگ‌های ملایم سبز، زرد و یا آبی کمرنگ، به رنگ آبی روشن یا قرمز چاپ کنید.

در حقیقت در مطالعه سال 1999، رالف ریبر و نوربرت شوارتز دریافتند که دانشجویان دانشگاه به طور قابل توجهی بیشتر احتمال دارد یقین پیدا کنند که بیانیه‌های یک شهر خاص در یک شهرکوچک خاص درست بودند هنگامی که در رنگ‌های بسیار قابل رویت از قرمز و آبی ارایه شدند درمقایسه با زمانی که آنها در رنگ‌های نسبتا قابل رویت سبز، زرد و آبی روشن ارایه شدند. این یافته بخشی از بدنه قابل توجه ادبیات را نشان داد که افراد بیشتر احتمال دارد که هم به پیام‌ها یقین پیدا کنند و هم آنها را دوست داشته باشند هنگامی که آنها برای یک فرایند آسان هستند.

منبع: كاوشگران روابط عمومي

کد خبر 280883

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha