پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: احمد عزیزی از تعزیه‌خوانان باسابقه است که امسال در آستانه اربعین در دانشگاه برنامه اجرا می‌کند.

برپایی تعزیه‌ در دانشگاه

به گزارش ايسنا؛ سرپرست گروه تعزیه‌خوانان توضیح داد: امسال برنامه‌های زیادی داشتم اما خود روز اربعین برنامه‌ای ندارم ولی قرار است روز یکشنبه 24 آذرماه برنامه‌ای در دانشگاه علامه طباطبایی داشته باشیم.

عزیزی در مناطق گوناگونی تعزیه اجرا کرده است از تکیه‌های شخصی و قدیمی مانند تکیه شوفرها تا خانه‌های فرهنگ یا مکان‌هایی مانند فضای باز تئاتر شهر.

او می‌گوید: اجرای تعزیه در هر یک از این مکان‌ها، ویژگی‌ خاص خود را دارد. وقتی شما در تکیه اجرا دارید با مخاطبی روبرو هستید که به عشق تعزیه به برنامه شما آمده است. اما محیط دانشگاهی مخاطبش متفاوت است. دانشجو و مخاطب ویژه تعزیه نیست به همین دلیل اجرای تعزیه در دانشگاه کمی سخت‌تر است و باید طوری برنامه را اجرا کنیم که بتوانیم مخاطبان بیشتری را جذب کنیم.

او که قصد دارد تعزیه بازار شام و وفات حضرت رقیه را در دانشکده زبان‌های علامه طباطبایی اجرا کند‌، ادامه می‌دهد باید برنامه را در مدت زمان محدودتری اجرا کنیم تا مخاطبان خسته نشوند، ضمن اینکه جذابیت‌های نمایشی و موسیقی را طوری اجرا کنیم تا ‌آنها بیشتر تحت تاثیر قرار بگیرند.

عزیزی در عین حال خاطرنشان می‌کند: اولین بار نیست که در دانشگاه و ارگان‌هایی غیر از تکیه‌ها برنامه اجرا کرده‌ایم، هرجایی حال و هوای خاص خود را دارد مهم این است که در همه جا مخاطب با حالتی ویژه و احترام خاصی به تماشای برنامه می‌آید و ما هم همیشه تلاش می‌کنیم در مخاطب تاثیربگذاریم.

این هنرمند پیشکسوت که سال‌هاست با گروهی حرفه‌ای کار می‌کند اضافه کرد: خوشبختانه بچه‌های گروه ما همه قوی هستند و به کارشان تسلط دارند ما سعی می‌کنیم با این برنامه‌ها هنر سنتی و شبیه خوانی را زنده نگه داریم. تعزیه هنری است که خود ترکیبی از سه هنر نمایش‌، ادبیات شعری‌ و موسیقی است و امیدواریم همچنان زنده و پابرجا باقی بماند.

به گفته او؛ برنامه «تعزیه‌ی بازار شام» و وفات حضرت رقیه ساعت 12 ظهر روز یکشنبه 24 آذر ماه در دانشکده زبان‌های دانشگاه علامه طباطبایی اجرا می‌شود.

کد خبر 280762

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha