مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۷
۰ نفر

نشست مشترک روسای شوراهای اسلامی و شهرداران کلانشهرهای کشور ۱۷ آذر به ریاست محمدباقر قالیباف شهردار تهران در هتل کوثر اصفهان برگزار شد.

اصفهان میزبان شهرداران و اعضای شورای شهر ۱۴ کلانشهر کشور بود.

در اين نشست رسول زرگرپور استاندار اصفهان و شهرداران و اعضاي شوراي 14كلانشهر كشور حضور داشتند و درباره موضوعات مشتركي همچون «درآمدهاي پايدار شهري»، «الحاق موادي به قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت» و «مشاركت كلانشهرها در توسعه و عمران شهر خرمشهر» به بحث پرداختند.

علاوه بر اين شهرداران كلانشهرهاي كشور درباره طرح پيشنهادي تعدادي از نمايندگان تحت عنوان «طرح بازنگري مقررات اداري و استخدامي شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور» و همچنين طرح اصلاح تشكيلات، وظايف و انتخابات شوراهاي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران تبادل نظر كردند. بررسي طرح دائمي شدن قانون ماليات ارزش افزوده، تبادل نظر درخصوص مسائل مربوط به ابطال برخي از مصوبات شوراها توسط ديوان عدالت اداري و تبادل نظر در مورد احكام لايحه بودجه سال 1394و برنامه ششم توسعه از ديگر دستور جلسات نشست ديروز خواهد بود.

بنابراين گزارش محمدباقر قاليباف شهردار تهران طي سخناني در مراسم افتتاحيه نشست مشترك روساي شوراهاي اسلامي و شهرداران كلانشهرها خواستار ‌آن شد تا مجموعه مديريت‌هاي محلي و شهري در سراسر كشور تدبير جدي براي آينده خودشان داشته باشند. وي با اشاره به اينكه نزديك به 100سال است كه كشور ما اداره، برنامه و پيشرفت خود را درست يا غلط به سرنوشت نفت گره زده و همه برنامه‌هاي خود را با تكيه بر نفت بسته است، گفت: بدون شك راهي جز تكيه بر ظرفيت‌هاي خودمان درون كشور نداريم.

حتما بايد سياست‌ها، برنامه‌ها، قوانين و مقررات كاملا به دور از تكيه بر نفت بسته شود و تنها راه آن نيز تكيه بر مردم و اقتصاد مردمي است كه ريشه و اساس اقتصاد مقاومتي و جلوگيري از رانت و رانت بازي است. وي از دولت خواست تا در سياست‌ها، برنامه‌ها، مقررات و رويكردهايش يك تقسيم جدي در حوزه تفكيك كارهاي ملي و محلي و تفكيك امورات تولي‌گري و تصدي‌گري انجام دهد زيرا در غيراين صورت اقتصاد مقاومتي و ظرفيت‌هاي درون‌زايي هرگز اتفاق نمي‌افتد. از نظر شهردار تهران، دليلي وجود ندارد كه براي بسياري از موضوعات ازجمله كارهاي خدماتي در سطح ملي و به‌صورت متمركز تصميم‌گيري شود بلكه چنين موضوعاتي در هر حجم، گستردگي و بزرگي بايد به مديريت‌هاي محلي واگذار شود.

شهردار تهران با اشاره به تقديم لايحه بودجه سال1394كل كشور به مجلس شوراي اسلامي، گفت: متأسفانه برخي رويكردهايي كه در بودجه آمده است از اين رويكرد كلي تبعيت نمي‌كند و اگر اين موضوع را در مجلس اصلاح نكنيم حتما دچار مشكلاتي خواهيم شد. قاليباف همچنين حمل‌ونقل عمومي را ركن ركين هر كشوري دانست و گفت: هنوز كشورهاي پيشرفته دنيا كه اقتصاد اول و دوم را در اختيار دارند، يارانه جدي به حمل‌ونقل مي‌دهند اما شهرداري‌ها 4- 3 سال است كه از حداقل يارانه حمل‌ونقل محروم هستند و مطمئنا تبعات اين رويكرد روزي دامن جامعه را خواهد گرفت. شهردار تهران در ادامه بر ضرورت تعريف عوارض و ماليات‌هاي ملي و محلي تأكيد كرد.

به‌گفته قاليباف البته قشرهاي كم‌درآمد جامعه بايد حمل‌ونقل عمومي را به‌صورت رايگان استفاده كنند و حتما قشرهايي نيز وجود دارند كه بايد 50درصد قيمت بليت را پرداخت كنند اما از ديگر سو حتما قشرهايي داريم كه بايد 100درصد پول بليت را بدهند. وي با طرح اين موضوع كه چرا اين تفكيك در نحوه پرداخت‌ها صورت نمي‌گيرد، گفت: آيا مديريت، تكنولوژي و فهم آن وجود ندارد؟ خير همه اين موارد را در اختيار داريم اما گاهي رفتارهاي سياسي در تصميم‌گيري‌ها مانع از آن مي‌شود كه يك تصميم درست به نفع مردم بگيريم.

شهردار تهران در عين حال اطمينان داد كه اين رويكرد مورد نظر دولت هم هست اما به‌نظر مي‌رسد كه در بدنه و لايه‌هاي بعدي افرادي به دلايلي همراه اين موضوع نيستند. قاليباف از همه شهرداران و روساي شوراي اسلامي شهرها خواست با تمام قوا پاي اين موضوعات بايستند زيرا در غيراين صورت دير يا زود از پا درخواهيم آمد و چرخه پيشرفت متوقف مي‌شود.شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود از دولت خواست باور كند كه پيشرفت، اقتصاد مقاومتي و نگاه درون‌زا از پايين به بالا اتفاق مي‌افتد و هر امري از بالا به پايين محكوم به شكست است. قاليباف همچنين گفت: هنوز كساني هستند كه به‌طور جدي اعتقاد به‌كار شوراها در مديريت شهري ندارند اما اساس رويكرد مردمي، نگاه انقلاب و مردم‌سالاري اين است كه امورات مردم در دست مردم قرار داشته باشد.

قاليباف از 3دوره تجربه همكاري خود با شوراي شهر تهران سخن گفت و تأكيد كرد: هيچ شورايي از جهت تخصصي، سياسي و حوزه نفوذ از شوراي شهر تهران قوي‌تر و سياسي‌تر نيست. وي با صراحت اعلام كرد كه هيچ‌گاه با شوراي شهر دچار چالش نشده وحتي در دور چهارم فعاليت شوراي شهر با وجود گرايش‌هاي متنوع اما همه اعضا در موضوعات متمركز هستند.

  • لزوم تفكيك كارهاي ملي و محلي

محمدباقر قاليباف در حاشيه نشست مشترك روساي شوراهاي اسلامي و شهرداران كلانشهرهاي كشور كه به ميزباني شهرداري اصفهان برگزار شد، طي سخناني در جمع خبرنگاران بر لزوم تفكيك تولي‌گري و تصدي‌گري در دولت تأكيد كرد و گفت: براساس ارتباطي كه با وزرا داريم و همچنين سخنان اخير رئيس‌جمهور درباره واگذاري‌ها درحوزه آموزش و پرورش حس مي‌كنيم كه اين رويكرد در دولت وجود دارد، با وجود اين بايد تلاش كنيم كه اين روند را شتاب داده و تفكيك كار ملي و محلي داشته باشيم.

قاليباف گفت: ضروري است رانت‌ها را از ميان ببريم، مديريت‌ها را تصحيح كرده و از ظرفيت‌ها بهتر استفاده كنيم و اين موضوع زماني امكان‌پذير است كه همه امور تولي‌گري و حاكميتي را دراختيار دولت قرار دهيم اما همه امورات تصدي‌گري و خدماتي را به مديريت‌هاي محلي، شهري و به مردم واگذار كنيم. از نظر شهردار تهران، تنها در اين صورت است كه بار سنگيني از جهت هزينه‌هاي مالي از دوش برخواهيم داشت و لطمه‌اي كه بابت عدم‌موفقيت مديريتي مي‌خوريم نيز جبران خواهد شد.

قاليباف در پاسخ به سؤالي درباره ميزان موفقيت اجراي طرح زوج و فرد در تهران و ساير كلانشهرها تصريح كرد: طرح زوج و فرد در زمان خودش موفق بوده است اما هم‌اكنون رويكرد ما در شوراي‌عالي ترافيك آن است كه اين طرح را به يك رويكرد زيست‌محيطي به‌منظور كاهش آلودگي هوا تبديل كنيم كه در اين صورت نيازمند تغييرات جدي هستيم. وي با اشاره به برنامه‌ريزي صورت گرفته از سوي شهرداري تهران به‌منظور اصلاح فرهنگ ترافيكي گفت: پس از پايان اربعين حسيني طرح ويژه ترافيكي(خط سفيد) را اجرايي خواهيم كرد و تصور مي‌شود كه بعد از تهران ساير كلانشهرها نيز آن را پياده‌سازي‌ كنند.

قاليباف در پاسخ به سؤال ديگري درباره خدمات‌رساني شهرداري تهران به زائران حسيني در كربلاي معلي اظهاركرد: آمارها نشان مي‌دهد كه بالغ بر يك ميليون نفر از ايران براي شركت در مراسم اربعين حسيني به كربلاي معلي سفر خواهند كرد و بزرگ‌ترين مانور مذهبي و سياسي ما درجهان اسلام و تشيع در كربلا شكل خواهد گرفت. طبيعتا با توجه به حجم بالاي زائران كربلاي حسيني همه بايد به‌نوعي به اين موضوع كمك كنيم.

وي افزود: ما به كارمندان خود و ساير مردم گفته‌ايم كه هركاري كه در حوزه خدمات شهرداري در ايام اربعين حسيني از دست ما بربيايد، در كربلاي معلي اجرا خواهيم كرد. دراين باره نشستي با استاندار كربلا برگزار كرديم و هماهنگي‌هايي در اين زمينه براي همراهي، كمك و انتقال تجربيات انجام شد. وي گفت: نيروها و خدمات شهرداري تهران در راستاي كمك‌رساني در مرزهاي چزابه، شلمچه و مهران مستقر شده‌اند و بعداز نقطه مرزي نيز مسئوليت با كشور عراق است. ما هم حتما به‌عنوان يك شهروند در مراسم حضور خواهيم يافت و تلاش مي‌كنيم تا خدمات‌رساني به زائران حسيني را بهتر دنبال كنيم.

کد خبر 280525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha