سید محمد فخار: جزئیات بودجه حمل ونقل سال ۹۴کشور قرار است هفته جاری در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نهایی شود.

براساس برآوردهای اولیه بودجه سال ۹۴ حمل و نقل شهرهای بزرگ مانند بودجه ۹۳ ناچیز است.

بودجه پيشنهادي دولت براي حمل ونقل عمومي كلانشهرها براساس اطلاعات رسيده به همشهري نسبت به سال گذشته هيچ‌گونه افزايشي نيافته است و اين نشان مي‌دهد به‌رغم وعده‌هاي فزاينده، قرار نيست دولت با توسعه حمل‌ونقل عمومي، گامي براي كاهش آلودگي هواي شهرهاي بزرگ بردارد.

رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با همشهري با اشاره به اينكه براساس اطلاعات اوليه بودجه 94حمل‌ونقل، هيچ تفاوت اساسي و محسوسي نسبت به بودجه گذشته صورت نگرفته است، تصريح كرد: يكي از موضوعات مكمل كاهش آلودگي هوا و ارتقاي سطح خدمات، بودجه حمل‌ونقل است كه اثر بسزايي در اين بحث دارد. ما هرچه بتوانيم موجب محدوديت‌هاي تردد خودروهاي شخصي در معابر شويم و به عنوان جايگزين به حمل‌ونقل عمومي رو بياوريم، مي‌توانيم از آلودگي هوا بكاهيم.

سيد مهدي هاشمي با تأكيد بر اينكه در 5سال گذشته دولت‌هاي دهم و يازدهم توجهي جدي به حمل‌ونقل عمومي نشد، گفت: به‌ويژه در سال گذشته اختصاص بودجه حمل‌ونقل بسيار ناچيز انگاشته شد. به علاوه ستاد حمل‌ونقل و مديريت سوخت نيز كه بايد متولي اصلي در اين زمينه باشد، اگر نگوييم تعطيل شده، به حالت نيمه‌تعطيل درآمده است. همچنين در مورد خروج خودروهاي فرسوده از چرخه مصرف نيز اقدامي صورت نگرفته تا همه‌‌چيز براي افزايش آلاينده‌هاي جوي تشديد شود.

به گفته وي، سالمندان و سالخوردگان و همه گروه‌هاي حساس در دهه نخست و ساير جامعه در وهله دوم در برابر يك مرگ خاموش قرار گرفته‌اند و در برابر اين مرگ خاموش مسئولين هم خاموش هستند. بايد توجه جدي به كاهش مصرف سوخت، ارتقاي خودروهاي موجود دست‌كم به استاندارد يورو4و كيفي‌سازي‌ سوخت، خودروها و موتورسيكلت‌ها صورت گيرد.

اين نماينده مجلس اظهار كرد: توقع قوه مقننه از دولت اين است كه توجه جدي به بحث كاهش آلاينده‌هاي جوي و بودجه حمل‌ونقل نشان دهد. مجلس نيز با پيگيري برنامه پنجم توسعه موضوع بودجه حمل ونقل 94كشور را به‌طور جدي دنبال مي‌كند. هاشمي افزود: مجلس انتظار جدي از دولت براي ارتقاي بودجه حمل ونقل عمومي دارد و ضرورت مداخله شخص رئيس‌جمهور در اين بخش از بودجه 94كل كشور به وضوح احساس مي‌شود.

  • تكرار فقيرترين بخش بودجه كشور

رقم دقيق بخش حمل ونقل بودجه سال 94هنوز اعلام نشده اما برابري آن با بودجه سال 93از حالا نشان مي‌دهد براي سال بعد نيز به‌احتمال قوي بايد بودجه حمل‌ونقل عمومي درون شهري را «فقير‌ترين بخش بودجه 94» دانست. سال گذشته نيز با اختصاص بودجه 5هزار ميلياردتوماني به حمل‌ونقل كشور فقير بودن اين وضع پيش‌بيني شده بود. در بودجه سال 93كه براي سال آينده نيز تكرار شده است، 80ميليارد تومان براي اتوبوسراني كل كشور(معادل 80اتوبوس دوكابين) 195.5ميليارد تومان براي مترو(معادل 20كيلومتر مترو) و 245ميلياردتومان هم براي يارانه بليت اختصاص داده شده بود.

کد خبر 282868

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha