وجود کلمه «مجاز» در برنامه ۵ ساله کشور موجب شده تا روند توسعه ناوگان حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری و کمک‌های دولت برای توسعه مترو با مشکل مواجه شود.

مترو

اين نكته را معاون برنامه‌ريزي و توسعه شهري و امور شوراي شهرداري تهران در نشست خبري خود با خبرنگاران اعلام كرد. محمود صلاحي كه در نشست خبري خود به مناسبت ارائه لايحه بودجه سال94 شهرداري تهران ميزبان خبرنگاران بود همچنين تأكيد كرد كه از مجموع بودجه 15هزارو840ميليارد توماني مصوب، 11هزارو200ميليارد تومان تاكنون محقق شده كه معادل 71درصد بودجه امسال شهرداري تهران است. وي اظهار اميدواري كرد كه طبق روال هرساله باقي بودجه طي ماه‌هاي بهمن و اسفند محقق شود. پيش‌بيني صلاحي درباره اينكه آيا شهرداري امسال متمم بودجه به شوراي شهر ارائه مي‌كند يا خير نيز منفي بود.
شهرداري شرايط دولت را درك مي‌كند

محمود صلاحي در بخش ديگري از مصاحبه‌خود با خبرنگاران به موضوعي اشاره كرد كه هميشه مورد سؤال شهروندان و رسانه‌هاست. وي درباره طلب‌هاي شهرداري از دولت گفت: در 5 تا 6 رديف از دولت طلب داريم كه البته 90درصد آن مربوط به دولت نهم و دهم است. خوشبختانه افق همكاري با دولت فعلي بسيار روشن و تعاملات خوبي در جريان است ضمن اينكه ما در شرايط فعلي مشكلات دولت را درك مي‌كنيم.

صلاحي با اشاره به اينكه جمع طلب شهرداري از دولت 7هزارو200 ميليارد تومان است، گفت: 3نفر از اعضاي شوراي شهر تهران (رضا تقي‌پور، محسن سرخو، اسماعيل دوستي) مأمور شدند تا با دولت بر چگونگي پرداخت بدهي‌اش به شهرداري مذاكره كنند. وي همچنين از انجام يك اصلاح جدي در بودجه سال آينده شهرداري تهران خبر داد و گفت: سال آينده 63درصد بودجه نقد و 37درصد غيرنقد خواهد بود.

اين رويكرد از نظر معاون برنامه‌ريزي وتوسعه شهري علاوه براينكه به شفافيت مالي مي‌انجامد مشكل بسياري از شركت‌ها و سازمان‌ها را درعدم‌توان جذب بودجه غيرنقد برطرف مي‌سازد. وي با اشاره به اينكه ميزان بودجه شهرداري تهران در بخش مترو 11.6درصد رشد داشته گفت: ما هم‌اكنون سالي 22.5كيلومتر مترو مي‌سازيم و اين توان مهندسي وجود دارد كه تا سالي 30كيلومتر نيز افزايش يابد اما اين مهم درصورت حمايت مالي از سوي دولت ميسر است درحالي‌كه در برنامه 5ساله كشوري چنين آمده كه دولت مجاز است 50درصد به مترو كمك كند و اين كلمه «مجاز» براي ما مشكل ايجاد كرده است.

وي همچنين تأكيد كرد اگر رفع آلودگي هوا در تهران و كلانشهرها از اولويت‌هاي مجلس به شمار مي‌رود در نتيجه نمايندگان نيز بايد به اصلاح اين مشكل در برنامه 5ساله اقدام كرده و كلمه «مكلف» را جايگزين «مجاز» كنند. به گفته صلاحي دولت‌هاي گذشته نتوانستند كمك جدي به شهرداري داشته باشند درحالي‌كه دولت يازدهم با تشكيل يك كميسيون جديد به نام كلانشهرها كه 7وزير و معاون رئيس‌جمهور در آن عضويت دارند سعي دارد تا با هماهنگي مديريت شهري مسائل كلانشهرها را مورد بررسي و رسيدگي قرار دهد.

معاون برنامه‌ريزي وتوسعه شهري به رديف درآمدي شهر از محل جرايم راهنمايي و رانندگي اشاره كرد وگفت: فقط از اين محل شهرداري بالاي 800 ميليارد تومان از دولت طلب دارد، ضمن اينكه عايدي ما از اين محل بايد سالانه بين 400 تا 600 ميليارد تومان باشد. وي درتوضيح طلب ديگر شهرداري از دولت گفت: شهرداري گاهي تا 100درصد عوارض ساخت‌وساز در بافت فرسوده را مشمول بخشودگي قرار مي‌دهد كه طبق قانون بايد اين پول از سوي دولت به شهرداري بازگردانده شود.

همچنين در بخش بهره‌برداري مترو طبق قانون، دولت، شهروندان و شهرداري هركدام بايد يك سوم قيمت بليت را تقبل كنند كه دراين ميان شهرداري و مردم سهم خود را مي‌پردازند. وي در ادامه سهم حوزه حمل ونقل عمومي را در مقايسه با ساير حوزه‌هاي شهرداري از بودجه بيشتر دانست و رقم آن را براي سال آينده برابر با 4هزار و 80ميليارد تومان اعلام كرد كه فقط براي توسعه مترو بيش از هزارو925ميليارد تومان درنظر گرفته شده است.

  • نظارت دقيق بر سازمان‌ها

اين مقام مسئول همچنين با ابراز خوشحالي بابت اينكه لايحه بودجه سال94 شهرداري به‌طور رسمي و براي نخستين بار سي‌ام دي‌ماه توسط محمدباقر قاليباف شهردار تهران در جلسه علني شوراي شهر تقديم شد تا در دستور كار بررسي كميسيون‌هاي شش‌گانه قرار گيرد، گفت: شوراي شهر منابع درآمدي بودجه شهرداري را تصويب كرد. اين درحالي است كه مجموع بودجه شهرداري برابر با 21هزارو200ميليارد تومان مي‌شود.

وي گفت: در بخش نظارت ستادي در سال93 پيشنهاد داديم كه ازسوي معاونت برنامه‌ريزي روي شركت‌ها و سازمان‌هاي وابسته به شهرداري يك نظارت ستادي و برنامه‌اي نه بازرسي صورت گيرد كه تا الان 13سازمان و شركت تحت پوشش قرار گرفتند و از 2سازمان ديگر نيز تا پايان امسال اين نظارت به عمل خواهد آمد.

کد خبر 286582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha