همشهری آنلاین: فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر آمادگی این نیرو برای همکاری مشترک با کشورهای منطقه و مقابله با هرگونه تروریسم و بی‌نظمی، بر لزوم خروج نیروهای بیگانه از آب‌های خلیج فارس تاکید کرد.

حبیب الله سیاری

به گزارش ایسنا دریادار حبیب الله سیاری یادآور شد: هر تحرکی مطابق با قوانین بین‌المللی در دریای آزاد انجام می شود و اگر کشوری در همان دریای آزاد تحرکی علیه کشوری دیگر انجام بدهد، مطمئناً اخطار خواهد گرفت.

وی در گفت‌وگو با برنامه "من طهران" شبکه العالم تاکید کرد: ما قدم به قدم سواحل و آب های سرزمینی ایران را کنترل می کنیم و شدیداً با هر گونه تروریسم و بی نظمی در دریا مبارزه می کنیم و در رابطه با برقراری امنیت نهایت تلاش مان را به کار گرفته ایم.

سیاری در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات هسته ای تأثیری در تعامل نیروی دریایی ایران با نیروهای آمریکائی حاضر در خلیج فارس گذاشته است، بیان کرد: ما همچنان خواستار خروج دیگران از منطقه خلیج فارس هستیم و تجربه هم ثابت کرده است که حضور غیربومیان در هر منطقه‌ای در جهان ناامنی را به دنبال داشته است و اعلام کرده ایم که با کمک همسایگان می توانیم امنیت را در منطقه برقرار کنیم و نیازی به حضور دیگران نیست.

دریادار سیاری درباره آمادگی نیروی دریایی در شرایط و فضای مذاکرات هسته ای خاطرنشان کرد: اصولاً نیروهای نظامی توجه شان به سطح و نتایج مذاکرات نیست زیرا نیروهای نظامی تدبیر و میزان آمادگی شان را از سلسله مراتبی که به فرمانده معظم کل قوا ختم می شود، دریافت می کنند. تدبیر فرمانده معظم کل قوا این است که نیروهای نظامی باید همیشه آماده باشند.

وی گفت : مذاکرات به صورت جداگانه به مسیر خود ادامه می دهد و تأثیری در آمادگی نیروهای نظامی ندارد . آمادگی نیروهای نظامی لحظه‌ای است و تدبیر شب حمله‌ای فکر کردن را تمرین می کنند. ما هرگز اجازه نمی دهیم که مذاکرات یا هر نوع مساله مربوط به مذاکرات باعث کاهش سطح آمادگی نیروهای نظامی شود.

سیاری افزود : ما وظیفه داریم که به صورت پیوسته سطح آمادگی نیروهای نظامی را افزایش دهیم. ویژگی نیروهای مسلح اینست که باید هرروز آماده‌تر از روز قبل باشند. آمادگی نیروهای مسلح به معنای آماده بودن نیروهای انسانی ، تجهیزات و تاکتیک است. آنها باید رزمایش های خود را نیز انجام داده باشند تا مأموریت خود را انجام بدهد. نیروهای مسلح برای دفاع از مرزها و منافع کشور سازماندهی شده اند و هر روز هم میزان آمادگی شان افزوده می شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد : خلیج فارس، تنگه هرمز و شمال اقیانوس هند، از نظر رفت و آمد کشتی های تجاری و نفت کش همه کشورهای منطقه، از اهمیت بسیاری برخوردار است. به همین دلیل هم تامین امنیت این منطقه مورد توجه است و اهمیت بالای خود را حفظ کرده است.

وی گفت : به همین دلیل، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان و شمال اقیانوس هند، با حضور گسترده و مستمر خود، تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا امنیت برقرار باشد و خطوط مواصلاتی از امنیت لازم برخوردار باشد و رفت و آمدها صحیح و سالم انجام شود.

سیاری یادآور شد : ممکن است کسان دیگری نیز در منطقه حضور داشته باشند که با ادعای برقراری امنیت در منطقه، حضور خود را توجیه کنند که ما همیشه اعلام کرده ایم که این منطقه، با وجود ما امنیت دارد و این توانمندی را داریم که همیشه امنیت این منطقه را که برای جهان مهم است حفظ کنیم و این کار را به صورت مستمر انجام دهیم.

فرمانده نیروی دریایی خاطرنشان کرد : خلیج فارس ، تنگه هرمز، شمال دریای عمان و همه دریاهای جهان برای خود تعریف خاصی دارند و آب های آزاد مشخص شده است. حضور هر فردی در آب های آزاد براساس قوانین و مقررات بلامانع است همانگونه که نیروی دریایی ایران در شمال اقیانوس هند ، خلیج عدن ، باب المندب ، دریای سرخ ، مدیترانه ، سریلانکا ، خلیج بنگال ، دریای چین و اقیانوس آرام برمبنای قوانین و مقررات مربوط به دریای آزاد جهان دریانوردی کرده است.

وی افزود : آن قسمت از خلیج فارس و دریای عمان که نامش دریای آزاد است ، هر کشوری می تواند دریانوردی کند ؛ ولی شرطش اینست که قوانین و مقررات مربوط به آن منطقه را رعایت کند. در دریا آب های سرزمینی و آب های منطقه نظارت وجود دارد. آب های سرزمینی و آب های منطقه نظارت قوانین خاص خود را دارد و ما به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که هیچ فردی وارد آب های سرزمینی ایران شود و در تمام وقت همه تحرکات را کنترل می کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در باره نقش ایران در حراست از تنگه هرمز، گفت : اصولاً شمال اقیانوس هند یک منطقه استراتژیک و مهم است چون بیشتر خطوط تجاری و انتقال انرژی در همین منطقه وجود دارد اما منطقۀ بین تنگه هرمز ، تنگه باب المندب و تنگه مالاکا در جنوب شرق آسیا که این سه تنگه مجموعاً یک مثلث را تشکیل می دهند ، شامل درصد بالائی از تجارت جهانی می شود .

وی افزود : بنابراین این منطقه ، منطقه مهمی است و تنگه هرمز چون خلیج فارس را به دریای عمان و شاهراه ها وصل می کند ، از اهمیت خاصی برخوردار است و امنیت تنگه هرمز هم برای همه مهم است و همانطور که برای جمهوری اسلامی ایران مهم است ، برای جهان هم مهم است .

دریادار سیاری گفت : امنیت تنگه هرمز تا به امروز به همت جمهوری اسلامی ایران برقرار بوده است و از این به بعد هم ان‌شاء‌الله برقرار خواهد بود. اشراف ایران بر تنگه هرمز صد درصد است . ما محدودیتی برای برقراری امنیت در تنگه هرمز ، خلیج فارس ، شمال اقیانوس هند به ویژه دریای عمان نداریم.

همکاری ایران و عمان در کنترل تنگه هرمز

وی درباره روابط ایران و عمان به عنوان دو کشور در دو طرف تنگه هرمز اظهار کرد: رابطه ایران با کشور دوست و برادر عمان که در دو طرف تنگه هرمز قرار گرفته اند ، رابطه بسیار نزدیکی است و در کنترل تنگه هرمز با همدیگر همکاری می کنند و هر سال یک رزمایش مشترک با عنوان امداد و نجات انجام می دهند.

وی یادآور شد: ما باید مسئولیت امداد و نجات را در منطقه تأمین کنیم و تا امروز هم این مسئولیت را انجام داده‌ایم. رزمایش امداد و نجات یک سال با محوریت ایران و یک سال نیز با محوریت عمان انجام می شود که این رزمایش به خوبی انجام می شود و بهره و تجربه لازم را هم از این رزمایش کسب می کنیم و هر دو کشور با همدیگر همکاری بسیار خوبی دارند.

احتمال برگزاری مانور مشترک ایران با روسیه و چین

سیاری درباره افزایش همکاری‌های دریایی با روسیه و چین خاطرنشان کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران امروزه به عنوان یک نیروی راهبردی در آب های آزاد حضور دارد و توانسته با حضور موثر خودش به ویژه در خلیج عدن و باب المندب در رابطه با بحث تروریسم دریایی تلاش زیادی از خود نشان دهد و تا کنون نیز از سوی سازمان بین المللی دریایی چند بار مورد تقدیر قرار گرفته است.

وی افزود: ما اضافه بر این که امنیت را برای خودمان برقرار کرده‌ایم توانستیم امنیت کشتی های چند کشور دیگر را نیز تامین کنیم. در بحث رفت و آمدهای دریایی‌مان و در بُعد راهبردی بودنمان سفر ناوگروهی داشتیم به دریای چین و اقیانوس آرام و از یکی از بنادر چین و ناوگان جنوبی آن بازدید کردیم که در بحث برقراری ارتباط، رفت و آمدها و همکاری هایی که می توانیم به ویژه در بحث برقراری امنیت برای مبارزه با تروریسم دریایی داشته باشیم صحبت هایی شد و به دنبال بازدید ناوگروه ما از بندر چین، نیروی دریایی چین هم اخیرا بازدیدی از بندرعباس به عمل آوردند.

به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، دو فروند از ناوهای چینی‌ها در بندرعباس پهلو گرفتند و چند روزی مهمان ما بودند و گفت‌وگوهای بسیار خوبی انجام شد و در روز آخر هم هنگام ترک ایران یک تمرین مشترک دریایی یک روزه را با نیروی دریایی چین داشتیم.

وی یادآور شد:ناوهای ما سال گذشته یک سفر دریایی سه روزه به بندر آستاراخان روسیه در دریای خزر داشتند و میهمان نیروی دریایی روسیه بودند. روسیه هم به دنبال توسعه همکاری ها و به ویژه در بحث بازدید ناوگروه‌ها ماه گذشته به مدت چهار روز یک ناوگروه را اعزام و از منطقه چهارم نیروی دریایی در بندر انزلی بازدید کردند.

به گفته سیاری، در این سفر دید وبازدیدهای خوبی انجام شد و انتقال پیام صلح و دوستی و تحکیم روابط بین کشورها معمولا در دید و بازدیدها مطرح است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی تاکید کرد : بعید نیست که ما در آینده با این دو کشور مانور مشترکی داشته باشیم و بستگی به سیاست های کلی کشور دارد که اگر به این نتیجه برسند ما آمادگی لازم را داریم اما مهم این است که امروز نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جایگاهی از نظر قدرت قرار دارد که می تواند با سایر کشورها تمرین مشترک داشته باشد.

حضور ایران در آبهای آزاد مطابق قوانین بین المللی

دریادار سیاری خاطرنشان کرد : این معنای راهبردی بودن و گسترش در آبهای آزاد جهان است که فقط برای حضور در آبهای آزاد جهان و به منظور تامین امنیت برای منطقه و کشور است. حضور ما در آبهای آزاد جهان منطبق بر قوانین بین المللی است و برای مبارزه با هرگونه ناامنی از جمله تروریسم دریایی است و این حق ماست که هرجا آبهای آزاد هست، مثل سایر کشورها منطبق بر مقررات بین المللی رفت و آمد کنیم.

وی با بیان اینکه در دو سه سال گذشته تعدادی از شناورهای ایرانی به دریای سرخ رفته اند، گفت: ما درآینده می توانیم چنین تحرکاتی داشته باشیم چون آبهای آزاد جهان متعلق به همه کشورهاست و ما هم مثل سایر کشورها حق داریم در آنها و حتی در اقیانوس اطلس دریانوردی کنیم و حضور ما نه تهدیدی برای کسی است و نه به دنبال مساله خاصی هستیم.

سیاری گفت : نیروی دریایی ایران آمادگی حضور در اقیانوس اطلس را دارد؛ اما حرکت به سمت مناطقی که جزو منطقه ماموریت ما نیست نیاز به تصمیم سلسله مراتب و سیاست های کلان دارد که باید به ما ابلاغ شود.

نیروی دریایی در تامین تجهیزات خودکفاست

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران بیان کرد: با توجه به دستاورهای زیادی که در صنعت نظامی دریایی داشته‌ ایم در آینده نیز برای دفاع از مرزهایمان نیاز به تجهیزات داریم. انقلاب ما به ما آموزش داده که به ویژه در بحث دفاع نباید دست نیاز به سوی کسی دراز کنیم و باید روی پای خودمان بایستیم.

وی با اشاره به اینکه از پیروزی انقلاب به بعد همه تجهیزات مورد نیاز برای حضور در دریا را خودمان تامین می کنیم، خاطرنشان کرد: امروز ما این ادعا را داریم که نیاز به کشور دیگری برای تامین تجهیزات نداریم ما ناو موشک انداز، ناوشکن، زیردریایی و مهمات مربوطه را ساخته ایم و استفاده می کنیم.

سیاری افزود: تقویت نیروهای مسلح و به ویژه نیروی دریایی جزو سیاست‌های کلی نظام است که برای دفاع از مرزها و منافع و منابع کشور صورت می گیرد. این طبیعی است که هرکشوری برای دفاع از خودش باید امکان لازم را داشته باشد. مقام معظم رهبری می فرمایند ملتی که نتواند از خود دفاع کند ملت زنده نیست و برای دفاع تجهیزات می خواهیم و امروز ما ادعا می کنیم که نیروی دریایی دست نیاز به سوی کسی دراز نمی کند بلکه می تواند به بقیه کمک کند.

وی گفت: رزمایش‌های راهبردی که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران دنبال می کند، در برنامه سالیانه دیده می شود، ما رزمایش‌های خود را از مقاطع پایین، تک‌ناوی شروع می کنیم تا چند ناوی، ناوگروهی، برای ناوشکن های سطحی، ناوهای موشک انداز، زیردریایی ها، وسایل پروازی، وسایل موشکی ساحل به دریا، تیپ های عملیات ویژه، تیپ های تکاور، همه این ها در رده خودشان و در مقاطع خودشان، رزمایش دارند که آموزش‌هایی که دیده‌اند و تمرین کرده‌اند را عملی کنند و مهارت خود را بالا ببرند و ارتقای توان رزم داشته باشند.

دریادار سیاری خاطرنشان کرد : معمولا هم سالیانه یا هر دو سال یک بار، یک رزمایش گسترده را پیش بینی می کنیم که قسمتی از این یگان ها در آن شرکت می کنند، قسمتی از شناورهای سطحی یا زیردریایی ها یا پروازی ها یا تیپ ها یا موشکی ها و دیگر امکاناتی که در اختیار نیروی دریایی هست، در یک سازمان رزم دیده می شود، یک رزمایش خوب و مناسب با وضعیت پیش بینی و اجرا می شود.

وی افزود : معمولا هم در رزمایش ها تبادل تجربه مطرح است، آزمایش سلاح‌های در اختیار قرار گرفته مطرح است، ارتقای مهارت کارکنان مطرح است، تمرین ارتباطات مطرح است، حضور و استمرار حضور و انجام ارتباطاتی، اطلاعاتی، ارتباطات با همدیگر را در رزمایش ها در نظر می گیرند و فرماندهی و کنترل را معمولا ارزیابی می کنند، مهارت سیستم های فرماندهی و کنترل را چک می کنیم و در انتها هم همیشه عنوان کرده ایم که یک پیام هم برای کشورهای همسایه دارد که پیام صلح و دوستی است.

وی گفت : هر چقدر که جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت نیروهای مسلح خود و به ویژه نیروی دریایی که لقب راهبردی هم دارد، تلاش می کند و توانمندی خود را بالا می برد، فقط برای دفاع از مرزها و منافع کشور جمهوری اسلامی ایران در محدوده مسئولیت خود است .

وی افزود :همانطور که مقام معظم رهبری می فرمایند ما هیچگاه قصد تعدی و تجاوز به دیگران، نداریم. بنابراین علاقه داریم که توان دفاعی‌مان و توان بازدارندگی‌مان در جایگاهی باشد که بتوانیم در هر جایی متناسب با هر تهدیدی، در صحنه حضور داشته باشیم و تهدید را از کشورمان دور کنیم. دور کردن تهدید، نیازمند ِ توانمندی بالاست. بنابراین توانمندی جمهوری اسلامی ایران، برای هیچ کسی تهدید نیست، بلکه برای دفاع از مرزها، منابع و منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در باره رزمایش های پیش رو برای این نیرو یاد آورشد: رزمایش ولایت 93 را شاید در دی ماه اجرا کنیم، البته زمان دقیق برگزاری آن توسط سلسله مراتب ابلاغ می شود اما محدوده آن در دی ماه خواهد بود.

وی گفت : منطقۀ برگزاری این رزمایش ، از تنگه هرمز شروع می شود و دریای عمان، شمال اقیانوس هند تا مدار 10 درجه را شامل می‌شود که یگان های اطلاعاتی ما در آن جا حضور دارند، در برقراری امنیت در منطقه تلاش می‌کنند و به گشت‌زنی می‌پردازند و به ویژه در بحث مبارزه با تروریسم دریایی فعال هستند.

دریادار سیاری با بیان اینکه ما همیشه در رزمایش‌های‌مان، ارسال پیام صلح و دوستی برای کشورهای همسایه را داریم،افزود: یکی از مهم‌ترین اهداف رزمایش، ارسال پیام صلح و دوستی برای کشورهای منطقه است و اطمینان دادن به کشورهای منطقه در این خصوص که ما می توانیم با کمک یکدیگر، امنیت صد در صد را در عرصه دریاها برقرار کنیم و برای برقراری امنیت نیازی به حضور دیگران نیست.

وی تاکید کرد : این باید مورد توجه قرار گیرد، که اساسا یکی از مهم ترین اهداف برگزاری رزمایش ما همین است. ما از همه کشورهای همسایه دعوت می کنیم بیایند و در رزمایش های ما شرکت کنند، تا توانمندی همدیگر را کنار هم بگذاریم و به عنوان برقرار کنندگان امنیت در منطقه، کنار هم باشیم.

وی گفت : ما هیچ مشکلی برای داشتن تمرینات و رزمایش های مشترک با کشورهای همسایه نداریم، با توجه به ریشه تعاملاتی که با هم داشتیم، اشتراکات فرهنگی و مذهبی که با یکدیگر داریم، به راحتی می توانیم رزمایش های مشترک انجام دهیم و باید این را باور کنیم که ما می توانیم برای برقراری امنیت دست به دست هم دهیم و باور کنیم که نیازی به حضور دیگران نیست.

نقش برجسته نیروی دریایی ایران در امنیت خلیج عدن و باب المندب

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: اگر تروریسم دریایی کنترل نشود، بزرگ ترین آسیب را به اقتصاد جهان وارد می کند و ما امروز افتخار داریم که با توانمندی که دراختیار داریم در برقراری امنیت، به ویژه در خلیج عدن و باب المندب و قسمتی از دریای سرخ و شمال اقیانوس هند، با اقتدار حضور پیدا کردیم و در برقراری امنیت، به ویژه برای خطوط تجاری نه تنها جمهوری اسلامی ایران، بلکه همه کشورهای جهان ایفای نقش کردیم زیرا امنیت، برای ما مهم است در همه جای دنیا به همین منظور برای برقراری آن تلاش و کوشش می کنیم و قسمتی از رزمایش ما مبارزه با تروریسم دریایی و برقراری امنیت درمنطقه است.

کد خبر 280488

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha