یکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات سیرالئون می‌گوید یک دکتر دیگر در این کشور به علت ابولا درگذشته و به این ترتیب شمار پزشکان فوت‌شده به علت ابولا در سیرالئون به ده مورد رسیده است.

ebola doctors

به گزارش آسوشیتدپرس مسئول ارشد پزشکی سیرالئون، دکتر بریما کارگبو اعلام کرد دکتر آیاه سالومون کونوییما روز شنبه ۶ دسامبر (۱۵ آذر) به علت ابتلا به ویروس ابولا درگذشته است. مرگ این دکتر یک روز پس از اعلام مرگ دو پزشک دیگر در سیرالئون رخ داد.

کونوییما در بیمارستان کودکان در پایتخت سیرالئون کار می‌کرد و در مرکز درمانی ابولای هاستینگز تحت درمان قرار داشت.

از آنجایی که ابولا از طریق مایعات بدنی بیماران و مردگان منتقل می‌شود، گاهی به آن «بیماری مراقبان» (caretakers' disease) هم گفته می‌شود. صدها نفر از کارکنان بهداشتی در طول شیوع اخیر ابولا که بیش از ۱۷۵۰۰ نفر عمدتا در گینه، لیبریا و سیرالئون را مبتلا کرده و ۶۲۰۰ نفر را کشته است، به ویروس ابولا آلوده شده‌اند.

در مجموع ۱۱ پزشک سیرالئونی به ویروس ابولا آلوده شده‌اند و فقط یکی از آنها زنده باقی مانده است. این مقدار بسیار بیشتر از میزان کلی کشندگی ۶۰ درصدی ابولا در بیماران بستری‌شده در این سه کشور با شدیدترین ابتلا به ابولا بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت است.

کارگبو در توضیح اینکه چرا بسیاری پزشکان در این کشور به علت ابولا مرده‌‌اند، گفت ممکن است پزشکان در ابتدا سعی کرده باشند علائم‌شان را در خانه کنترل کنند و دیرتر از دیگر بیماران به جستجوی درمان رفته باشند.

او میزان مرگ مداوم در میان پزشکان در حال خدمت در خط مقدم مبارزه با ابولا در سیرالئون را تکان‌دهنده توصیف کرد.

اما آن شعبه از انجمن پزشکی این کشور که نماینده پزشکان جزء است، خواستار مراقبت بهتر از کارکنان پزشکی آلوده به ابولا شده است.

 دکتر جردین جرج، رئیس این گروه، گفت اعضای این گروه در ملاقات با ارنست بایی کوروما، رئیس‌جمهور سیرالئون، از او خواستند تا تجهیزات حیات‌بخش ضروری برای درمان پزشکان را فراهم کند.

به گفته کارگبو، کوروما قول داد به زودی واحد جدیدی برای درمان پزشکان گشایش یابد. کارکنان پزشکی ارتش بریتانیا از هم اکنون در کلینیکی که برای درمان کارکنان بهداشتی اختصاص داده شده است، مشغول به کار شده‌اند.

برنامه جهانی غذا و ارتش بریتانیا در روزهای اخیر از جمله یکشنبه با هلیکوپتر از راه هوا برای ساکنان جزیره شربو و جزایر اطراف در جنوب سیرالئون  مواد غذایی پرتاب کرده‌اند. ساکنان این جزایر به طور معمول از راه فروختن ماهی‌های صیدشده‌شان روزگار می‌گذرانند، اما به علت تعطیلی بازارها به علت شیوع ابولا در امرار معاش دچار اشکال شده‌اند.

کد خبر 280429

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha