همشهری آنلاین: مدیر حوزه‏‌های علمیه کشور خواستار نقش‌آفرینی علما، طلاب و رسانه‏‌ها برای ترویج و احیای فرهنگ وقف در جامعه شد و از اینکه بعد از گذشت ۳۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی کار چندانی برای این امر مهم در جامعه نشده، ابراز تاسف کرد.

به گزارش رسا، آیت‏‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در همایش وقف و حوزه‏‌های علمیه در سالن همایش‎‏های مدرس عالی دارالشفای قم، با تاکید بر اهمیت نقش وقف در جامعه، گفت: وقف فرهنگی غنی در اسلام است که از صدر اسلام تا کنون برای انتفاع عامه مردم از اموال موقوفه به کار برده شده است.

وی افزود: باید اعتراف کنیم که بعد از گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب برای احیای فرهنگ وقف کار چندانی نکرده‏‌ایم و باید تلاش خود را بیشتر کنیم.

مدیر حوزه‏‌های علمیه خاطرنشان کرد: همه علما و مراجع عظام تقلید، استقلال سیاسی و مالی حوزه‏‌های علمیه را امری بسیار ضروری و مهم می‏‌دانند و برای رسیدن به این مهم باید سنت وقف را دوباره احیا کنیم.

وی وقف را از سنت‏‌های دیرینه بشری دانست و اظهار داشت: انسان فطرتاً به دنبال جاودان کردن نام و مال خود است و قرآن می‏‌فرماید برای جاودان کردن نام یا مال خود آن را به خدا واگذار کنیم.

آیت‏‌الله حسینی بوشهری، وقف را مایه آرامش و اطمینان جامعه توصیف کرد و یادآور شد: متأسفانه مسیحیان و اروپاییان در وقف از ما بهتر عمل می‏‌کنند، به عنوان مثال بیمارستان‏‌ها، مراکز آموزشی و حتی وزارت امور خارجه برخی کشور‏های غربی از امور وقفی اداره می‏‌شود.

وی هدایت و راهنمایی واقفین را نسبت به موارد مورد نیاز جامعه برای اجرای بهتر وقف بسیار مهم دانست و تأکید کرد: باید سازمان اوقاف با بررسی دقیق مسائل مورد نیاز جامعه و اعلام آنها به واقفین برای وقف بهتر و کاربردی‏‌تر در جامعه بکوشد.

مدیر حوزه‏‌های علمیه کشور، گسترش و نگهداری حوزه‏‌های علمیه کشور را مدیون وقف و واقفین دانست و گفت: طلاب، علما، رسانه‏‌ها و به خصوص صدا و سیما باید با ترویج فرهنگ غنی وقف در جهت احیای آن بکوشند و آن را در کشور نهادینه کنند.

کد خبر 280376

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha