محمد باریکانی: آمارهای رسمی اعلام شده توسط بخش گردشگری کشور از ورود بیش از ۴میلیون گردشگر خارجی به کشور خبر داده‌اند و رسانه‌ها هربارکه این آمارها را به نقد کشیده‌اند.

هتلداری

مسئولين گردشگري يك پاسخ دارند،‌آمارها را پليس مهاجرت استخراج مي‌كند و آنها اعلام مي‌كنند.

اعتماد ضعيف به آمارهاي گردشگري

ارائه آمار از سوي متوليان دولتي در صنعت گردشگري ديگر به يك موضوع تشريفاتي براي دفاع از عملكرد خود تبديل شده است. اين موضوع البته ريشه در سال‌هاي گذشته دارد كه آمار گردشگران ورودي به ايران اغراق‌آميز و توأم با ارقام غيرواقعي بزرگ شد.

معاونت گردشگري سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرده كه در حال تهيه نظام جامع آماري است؛ نظامي كه به‌گفته مسئولين اين معاونت مي‌توان تعداد گردشگران واقعي ايران را تخمين زد.اين كه نظام جامع آماري گردشگري به نتيجه برسد يا مسكوت بماند موضوع ديگري است اما آنچه اهميت دارد تداوم ارائه آمار در گردشگري بدون تفكيك تعداد واقعي گردشگران ورودي به كشور است. گردشگر واقعي از خدمات گردشگري همچون هتل، حمل‌ونقل، راهنما، تور و... استفاده مي‌كند و هزينه‌هاي او در صنعت گردشگري توزيع مي‌شود.

در اين تعريف ايرانيان خارج از كشور كه براي بازديدهاي گاه و بيگاه به كشور سفر مي‌كنند، شركت‌كنندگان در سمينارهاي علمي و تخصصي و بازرگاناني كه با هدف فروش يا خريد يك كالا به كشور سفر مي‌كنند به‌رغم آنكه با يك شب اقامت در ايران در فهرست سازمان جهاني جهانگردي قرار مي‌گيرند اما خارج از چرخه گردشگر واقعي قرار مي‌گيرند، چون تأثير اقتصادي در صنعت گردشگري كشور ندارند.

بازي رواني ارائه آمار گردشگري

چندي پيش بود كه ابراهيم پورفرج، رئيس جامعه تورگردانان ايران به يكي از سايت‌ها گفته بود كه در سال93پيش‌بيني ورود 4ميليون و 600هزار گردشگر خارجي به ايران صورت گرفته بود درحالي‌كه تاكنون(مهرماه) اين عدد به بيش از 4ميليون گردشگر رسيده و برآورد مي‌شود تا پايان سال آمار گردشگر ورودي به ايران به بيش از 5ميليون گردشگر برسد.

اين اعلام به قدري اغراق آميز بودكه 2‌ماه بعد در ميزگرد يكي از نشريات تخصصي گردشگري فعالان صنعت گردشگري به انتقاد از آمارهاي ارائه شده از سوي او پرداختند و حتي جمشيد حمزه‌زاده، رئيس جامعه هتلداران ايران نيز غيرمستقيم آمار اعلام شده را تأييد نكرد.

ماجرا اين بود كه بيش از 2ميليون زائر از عراق، افغانستان و پاكستان براي زيارت مرقد مطهر امام‌رضا(ع) به مشهد يا زيارت اماكن مقدس مذهبي در شهرهاي ديگر رفته بودند و آمار گردشگر ورودي به كشور را پربار كرده بودند بدون آنكه بررسي شود كه حضور اين تعداد زائر اماكن مقدس مذهبي به كشور آيا تأثيري در توسعه صنعت گردشگري كشور داشته است يا خير؟

1100هتل با ظرفيت 200هزار تخت در تمامي ايران وجود دارد كه به گفته جمشيد حمزه‌زاده رئيس جامعه هتلداران ايران، سال گذشته ظرفيت اشغال آنها حدود 40درصد بود و امسال اين ظرفيت به حدود 50درصد رسيده است.

حمزه‌زاده به همشهري مي‌گويد: روزانه يكصدهزار تخت از 200هزار تخت در 1100هتل كشور در اشغال مسافران داخلي و خارجي است كه لزوما همه آنها گردشگر نيستند. او البته از ميزان اشغال تخت هتل‌هاي كشور توسط گردشگران خارجي ابراز بي‌اطلاعي مي‌كند اما مي‌گويد كه آمار اشغال تخت‌ها توسط گردشگران خارجي در حال جمع‌آوري است.

با احتساب آماري كه جمشيد حمزه‌زاده، رئيس جامعه هتلداران كشور اعلام كرده، مي‌توان گفت نيمي از ظرفيت هتل‌هاي كشور به شكل دائمي خالي است.حمزه‌زاده مي‌گويد: از ابتداي سال تا به حال 100هزار تخت به‌صورت روزانه در هتل‌هاي كشور در اشغال مسافران هستند اما بسياري از مسافران گردشگر نيستند.

 

کد خبر 280300

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha