همشهری آنلاین: فردی که بیش از چهار سال و نیم را در زندان گوانتانامو سپری کرده، بنا به اعلام وکیل مدافعش مورد شکنجه قرار گرفته است.

او تمام مدت را زیر نور شدید لامپ نئون در یک سلول زندگی کرده و نور چراغ در این مدت هرگز خاموش نشده است.
خبرگزاری آلمان از برمن گزارش کرد، مراد کورناتس، ترک‌تبار آلمانی پنجشنبه  (24 آگوست)  پس از تحمل چهار سال و نیم حبس به آلمان بازگردانده شد.
او از اوایل صبح روز جمعه در خانه والدینش در برمن ساکن شده است. یک هیات قضایی انتظار او را در این شهر آلمان می‌کشید.
اووه پیکارد، دادستان کل این ایالت اعلام کرد که بازجویان مجددا به بررسی پرونده کورناتس خواهند پرداخت.


پیکارد گفت، برای طی شدن دیگر مراحل، باید ابتدا کورناتس به برمن بیاید، بعد با وکیل مدافعش تماس بگیرد و با او درباره اوضاع جاری مشورت کند.
دادستانی آلمان پایان سال 2001 میلادی در مجموع چهار مظنون را بازجویی کرد. به گفته پیکارد، رسیدگی به کار دو مورد از این موارد پایان یافته است.
بازجویی از کورناتس و یکی دیگر از این مظنونان به دلیل تابعیت خارجی داشتن آنها به طور موقت به حال تعلیق در آمده بود. کورناتس از طریق یکی از دوستانش موفق شده بود که در اکتبر سال 2001 میلادی به پاکستان سفر کند. پلیس دوست او را در فرودگاه فرانکفورت دستگیر کرد. به این ترتیب کورناتس به تنهایی به پاکستان سفر کرد و کمی بعد یکی از اعضای شبه‌نظامیان طالبان تبدیل شد. او سپس در ژانویه سال 2001 میلادی دستگیر و به زندان گوانتانامو برده شد. بازجوها می‌گویند هر دو این اشخاص در آن زمان از مخالفان و مبارزان بالقوه علیه آمریکا بودند.
در همین  حال ینس بوهرنزن، مسوول ایالت برمن از آزادی کورناتس ابراز خوشبینی کرد و گفت که آزادی کورناتس او را خوشحال کرده است.
وی گفت: بار سنگینی از روی دوشم برداشته شد که کورناتس پس از سال‌ها از زندان گوانتانامو آزاد شده و  سرانجام به جمع خانواده‌اش بازگشته است.

وکیل کورتانتس پس از ورود موکلش به برمن به سیاست‌های حاکم بر ایالت برمن اعتراض و تصریح کرد: انتقاد بیش از حد نه فقط به وارد نشدن دولت سابق برلین به بحث آزادسازی کورناتس وارد است، بلکه جهالت و انفعال دولت محلی برمن نیز قابل سرزنش است.

کد خبر 2802

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز