همشهری آنلاین: یک مقام ارشد بهداشتی پاکستان می‌گوید فقدان نظارت بر بانک‌های خون در این کشور باعث شده است که یک پنجم بیمارانی که در این کشور به طور مرتب خون دریافت می‌کنند به ویروس‌های هپاتیت آلوده شوند. برخی از آنها ویروس ایدز یا HIV هم می‌گیرند.

transfusion

به گزارش رویترز پس از آنکه یک بنیاد خیریه اعلام کرد که ۱۰ کودک پاکستانی مبتلا به تالاسمی پس از انتقال خون به HIV آلوده شده‌اند، وضعیت بانک‌های خون پاکستان که عدم نظارت بر آنها خطرآفرین شده است، مورد توجه عمومی قرار گرفته است.

به گفته بنیاد تالاسمی پاکستان حدود ۲۲۰۰۰ کودک مبتلا به تالاسمی در این کشور به طور مرتب خون دریافت می‌کنند. مقامات دولتی در حال تحقیق در این باره هستند و تا به حال عفونت این کودکان با ویروس ایدز را تایید نکرده‌اند.

جواد اکرام، رئیس انستیتوی دولتی علوم پزشکی پاکستان گفت عدم نظارت بر فراهم‌آوری خون در این کشور برای همه افرادی که نیاز به انتقال خون منظم دارند، مشکل‌آفرین شده است.

به گفته اکرام علاوه بر بیماران تالاسمی، ۲۵۰ هزار بیمار کلیوی در پاکستان نیز به دریافت مرتب خون نیاز دارند.

او گفت: «همه این بیماران برای زنده ماندن به انتقال خون مرتب نیاز دارند و حدود ۲۰ درصد آنها به هپاتیت B یا C مبتلا شده‌‌اند. شمار معدودی از آنها نیز HIV دارند. آنها به خون به شدت نیازمند هستند، اما اغلب آنها نمی‌تواند به طور ایمن خون دریافت کنند.»

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ۱۳ میلیون نفر در پاکستان به هپاتیت B و C مبتلا هستند و ۸۵ هزار نفر HIV/ایدز دارند.

اکرام گفت دولت هیچ طرحی برای آزمایش صدها هزار نفری که خون‌های آلوده دریافت کرده‌‌اند، ندارد، زیرا مشکل بیش از حد ریشه‌دار شده است.

او گفت اغلب بیمارانی که او در بیمارستانش ویزیت می‌کند به طور میانگین برای انتقال خون به هشت بانک خون متفاوت مراجعه کرده‌اند. به گفته او بسیاری از این بانک‌ها خون موردنیازشان را از معتادان به مواد مخدر که نیازمند پول هستند، خریداری می‌کنند.

پاکستان دارای بانک‌های خون خصوصی بسیار است، اما نظارت دقیقی بر آنها وجود ندارد. بنابراین کودکانی مانند وقاص ۱۲ ساله که خانواده‌اش تقاضا کرده‌اند نام کاملش برده نشود، به علت انتقال خون دچار عفونت می‌شوند. او HIV دارد.

او که درون روپوش سایز بزرگش وول می‌خورد، گقت: «وقت مدرسه نمی‌روم و حالم خوش نیست، دوستانم می‌پرسند کجا بودی؟ من به آنها می‌گویم تب داشتم.»

حسن عباس ظهیر از «برنامه انتقال خون ایمن» گفت برخی از بانک‌های خون برای آزمایش‌ خون‌ها برای بیماری‌های از کیت‌های ارزان‌قیمت استفاده می‌کنند و دو سوم عفونت‌ها در این خون‌ها را تشخیص نمی‌دهند. به گفته او اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، تنها جایی است که بانک‌های خون در آن به طور منطم بازرسی می‌شوند یا مجوز می‌گیرند.

اکرام گفت شناسایی بانک‌هایی که خون آلوده می‌فروشند مشکل است، زیرا بیماران از بانک‌های خون بسیاری استفاده کرده‌‌اند.

او گفت: «مدت‌ درازی است که این مشکل وجود دارد. دولت فقط وقتی به آن توجه می‌کند که دوربین‌ها بر آن متمرکز شده باشند.»

کد خبر 280167

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha