همشهری آنلاین: رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: پایگاههای مراقبت بهداشتی در مرزهای ایلام و خوزستان که محل تردد زائران است به حالت آماده باش درآمدند، بیشترین نگرانی ما شیوع بیماریهای تنفسی و اسهالی بین زائران هستیم اما هیچ موردی از ابولا و کرونا در عراق نیست.

گویا

به گزارش فارس، محمد مهدی گویا در اين باره افزود: به هر حال در فصل سرد سال هستیم، درست زمانی که بیشترین شیوع بیماریهای تنفسی اعم از انواع آنفلوانزا و سرماخوردگی وجود دارد و نگران این هستیم که هر گونه مشکل بهداشتی منجر به شیوع این بیماریها بین زائران ایرانی به عراق بشود.

وی ادامه داد:‌ جمعیت عظیمی در حال حرکت از ایران به سمت کشور عراق هستند و از مناطق مرزی مختلف عبور می کنند، کاری وزارت بهداشت برای کنترل بیماریها انجام داده است این است که در تمام گذرگاههای مرزی در خوزستان و ایلام پایگاه بهداشتی مستقر کرده ایم و در تمام آنها به نیروها اعلام آماده باش شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: در تمام این پایگاهها یک نفر پزشک،۳ نفر کارشناس مبارزه با بیماریها و ۲ نفر کارشناس بهداشت محیط مستقر هستند و به صورت شبانه روزی به زائران خدمات ارائه می کنند.

گویا افزود: علاوه بر این در استانهای همجوار نیز اعلام آماده باش شده که اگر در استانهای مرزی با کمبود نیرو مواجه شدیم یا حجم کار بالا رفت یا وضعیت خاصی به وجود آمد به سرعت بتوانیم، نیروها و امکانات لازم را اعزام کنیم.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: برای هماهنگی بهتر با نیروهای هلال احمر کارگاه آموزشی توسط مرکز پزشکی هلال احمر برای پزشکان و کادر اعزامی برگزار شده است و آموزشهای لازم ارائه شده است.

وی افزود: از زائران می خواهیم به توصیه های پایگاههای هلال احمر برای مراقبت از سلامت توجه کنند و این توصیه‌ها را جدی بگیرند، همچنین از سفر انفرادی و شخصی خودداری کنند و با کاروان حرکت کنند زیرا آموزشهای بهداشتی از طریق کاروانها به زائران منتقل می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: نگرانی اصلی ما انتقال و شیوع بیماریهای تنفسی از انواع مختلف آن اعم از آنفلوانزا و سرماخوردگی است و نیز بیماریهای اسهالی است که اگر به علت بی توجهی به بهداشت فردی و غذا شایع شود،ممکن است تعداد زیادی از زائران را مبتلا کند.

گویا ادامه داد:‌ ما به هیچوجه در مرزها چه برای رفت و چه برای برگشت فرنطینه نداریم و هیچ کسی را در مرز نگه نمی داریم بلکه به زائران در مرزهای آموزشهای لازم برای مراقبت از خودشان ارائه می شود.

وی گفت: اگر زائران هنگام برگشت به بیماری سختی مبتلا شده باشند، بیمارستانهای استانهای مرزی امکانات لازم را برای پذیرش و ارائه خدمات به آنها دارند و در حالت آماده باش هستند.

گویا گفت: هیچ موردی از ابولا، کرونا ویروس و آنفلوانزای پرندگان در عراق گزارش نشده است.

کد خبر 280224

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha