سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

با اجرای بخش دوم طرح اصلاح نرخ نان و ارائه مجوز آزاد پزی به ۲۰ درصد نانوایی‌ها، گام بعدی دولت برای آزاد‌سازی‌ نرخ نان برداشته شد.

نانوا

هنوز چند روز از افزايش بيش از 30درصدي نرخ انواع نان نگذشته كه مسئولان دولتي از اجراي همزمان بخش دوم طرح آزاد‌سازي‌ نرخ نان با ارائه مجوز آزاد پزي به 20درصد نانوايي‌ها خبر مي‌دهند. طرحي كه در كارگروه‌هاي استاني در حال بررسي براي تعيين قيمت گندم، آرد و نان است و با اجراي آن ميزان واقعي گراني نان به‌مراتب بيش از رقم 30درصدي مورد ادعاي مسئولان دولتي خواهد بود و در اين طرح با خريد گندم و آرد به نرخ آزاد براساس درصد سبوس‌گيري، نرخ برخي انواع نان مانند سنگك به بيش از 1500تومان افزايش مي‌يابد. همچنين سازمان حمايت تنها چارچوب قيمت انواع نان را مشخص خواهد كرد و نظارت چنداني بر قيمت‌ها وجود نخواهد داشت.

براساس بخشي از مصوبه 14آبان‌ماه امسال هيأت وزيران اعلام شده است، براي بهبود كيفيت نان و ايجاد رقابت سالم بين واحدهاي نانوايي سنتي، آزادپز، فانتزي، نان صنعتي، حجيم و نيمه حجيم، حداقل 20درصد از مجموع آرد مصارف نانوايي‌ها به‌صورت قيمت غيريارانه‌اي توزيع مي‌شود و قيمت فروش نان اين واحدها نيز با هدف افزايش رقابت و ارتقاي كيفيت، از شمول قيمت‌گذاري مستثني است.»

معاون بازرگاني داخلي وزير صنعت از اجراي بخش دوم اصلاح قيمت نان با ارائه مجوز به نانوايي‌هاي آزادپز در مرحله پس از گراني 30درصدي نرخ نان خبر داد و اعلام كرد: با اجراي طرح جامع اصلاح مرحله‌اي يارانه گندم، آرد و نان طي 2يا 3سال آينده بازار رقابتي نان شكل خواهد گرفت. به گفته مجتبي خسروتاج، در بخش دوم اين طرح مقرر شده تا20درصد نانوايي‌ها بتوانند براساس قيمت تمام‌شده گندم و آرد را به نرخ روز خريداري و نان را به نرخ آزاد بفروشند.

به گفته وي، نحوه آزادسازي نانوايي‌ها نيز بايد به‌گونه‌اي باشد كه در هر منطقه و محله‌اي كه نانوايي آزادپز داريم حتما نانوايي‌هاي يارانه‌اي نيز درآن منطقه يا محله وجود داشته باشد.ميرعلي سيف، نايب‌رئيس اتحاديه تعاوني نان‌هاي حجيم و نيمه‌حجيم با تأييد افزايش قيمت گندم خبازي از 465 به 665تومان به خبرنگار ما اعلام كرد: حركت تدريجي 20درصد نانوايي‌هاي سنتي و حجيم به سمت آزادپزي با حذف سهميه دولتي آرد از ديگر اهداف تغيير نرخ نان است، گرچه هنوز آناليز قيمتي از اتحاديه خواسته نشده و نشستي با مسئولان دولتي نداشته‌ايم.

کد خبر 279965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha