سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: برای نخستین بار در سه دهه اخیر، ایران در فهرست ۵۰ کشور برتر جهان از نظر آمار ورود گردشگران خارجی قرار گرفت.

برای نخستین بار در سه دهه اخیر، ایران در فهرست 50 کشور برتر جهان از نظر آمار ورود گردشگران خارجی قرار گرفت. طبق اعلام سالیانه سازمان جهانی گردشگری UNWTO، در سال 2013 میلادی ایران با جذب چهار میلیون ‌و 700 هزار گردشگر خارجی توانست رتبه چهل‌وهشتم را از آن خود کند.

اگرچه به‌دلیل نبود آمار دقیق در زمینه درآمد ایران از منبع گردشگری، اسمی از کشور ما در فهرست درآمدی نیست، اما مطابق پیش‌بینی این سازمان، هر گردشگر خارجی برای سفر به ایران، همچون سفر به کشورهای جنوب آسیا، حدود یک هزار و570 دلار هزینه می‌کند. ‫

بر همین اساس ‫می‌توان گفت که ایران در این سال میلادی، به‌صورت تقریبی حدود هفت میلیارد و 379 میلیون دلار از محل گردشگری درآمد داشته است.

بر همین اساس می‌توان نتیجه گرفت جایگاه ایران در رتبه‌بندی درآمدی هم احتمالا می‌توانست تا رتبه 35 صعود کند. به گزارش خبرگزاری مهر «علی‌باقر نعمتی‌ زرگران»، مسئول دبیرخانه UNWTO در معاونت گردشگری در این زمینه می‌گوید: «آمریکا از نظر تعداد گردشگران ورودی رتبه دوم را دارد، اما از نظر درآمد حاصل از ورود گردشگر، اول است.

‫‫ درآمد هفت میلیارد دلاری ایران اما، یک رقم تقریبی است و از آنجا که هنوز در ایران نظام جامع آماری مستقر نشده است، ما در فهرست سازمان جهانی جهانگردی قرار نگرفته‌ایم.» با وجود آنکه آمار گردشگران ورودی هم از سوی این سازمان جهانی ارائه شده، اما هنوز ابهاماتی از نظر آمار گردشگران ورودی به ایران وجود دارد.

این آمار برای برنامه‌ریزی‌های مرتبط با گردشگری حیاتی است، چرا که به کمک آن می‌توان اطلاع درست‌تری از نقش گردشگری در اقتصاد و سهم آن در تولید ملی به دست آورد.

معاونت گردشگری، با هدف دقیق‌تر کردن آمار خود از گردشگران ورودی، از طریق تکمیل فرم‌ها و جداول مدنظر سازمان جهانی گردشگری درحال تكميل اطلاعات خود است، اما تا زمان استقرار کامل یک نظام جامع آماری نه می‌توان از رقم دقیق گردشگری به ایران سخن گفت و نه درآمد حاصل از صنعت گردشگری.

نويسنده:محسن ظهوري/منبع:همشهري‌سرزمين من

کد خبر 279881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha