محمد باریکانی: سفر به ایران تبدیل به لقمه چربی برای فعالان صنعت گردشگری شده است که تا یک دهه پیش، چنان از رکود در این صنعت در رنج بودند که برخی‌شان ورشکسته شدند و برخی دیگر عطای فعالیت در صنعت گردشگری را به‌دلیل رکود در آن به لقایش بخشیدند.

گردشگری - آثار باستانی


همين لقمه چرب كه به مدد ديپلماسي لبخند دولت جديد و ناامني در كشورهاي منطقه كه تا پيش از اين سرآمد بازار گردشگري براي گردشگران خارجي بودند و البته افزايش نرخ ارز در داخل به فعالان صنعت گردشگري رسيده است. حالا چنان هشدار آميز شده كه كارشناسان صنعت گردشگري در گفت‌وگوي خود با روزنامه همشهري هشدار مي‌دهند كه تجربه ميانمار و تايوان در آينده نزديك در ايران تكرار مي‌شود.

ميانمار و تايوان در برهه‌اي از تاريخ گردشگري خود چنان با سيل ورود گردشگر مواجه شدند و چنان رفتاري با گردشگران كردند كه ظرف مدتي كوتاه نامشان از فهرست گردشگري جهان خط خورد و برترين فرصت اقتصادي‌شان از دست رفت. دليل آن نيز بي‌تجربگي 2كشور در ميزباني از گردشگران بود.

در ايران حالا كارشناسان صنعت گردشگري كه تنها به شرط درج نشدن نام خود در اين گزارش حاضر به گفت‌وگو شده‌اند، هشدار مي‌دهند كه تداوم اين روند ممكن است تا سال آينده نام ايران را از فهرست سفرهاي گردشگران خارجي خط بزند و بدين‌ترتيب بهترين فرصت گردشگري ايران پس از يك دهه از دست برود.

حذف نام ايران به‌دليل گراني سفر

يك فعال مطرح صنعت گردشگري در ايران به همشهري خبر داده است كه چندين گروه از گردشگران خارجي از او خواسته‌اند تا به‌دليل افزايش نرخ سفر به ايران در ماه‌هاي اخير تورهاي سفر به ايران را كنسل كنند. به گفته اين منبع همشهري كه به‌دليل احتمال برخورد با او و احتمالا به‌دليل جلوگيري از فعاليت گردشگري او حاضر به درج نام خود در اين گزارش نشد، افزايش نرخ اقامت در ايران عامل اصلي گران شدن تورهاي سفر به ايران است.

او از جلساتي با هتلدارها خبر داده است تا آنها متقاعد شوند كه يك‌سال براي افزايش نرخ اتاق هتل‌ها براي گردشگران دست نگاه دارند تا بازار گردشگري ايران در خارج از كشور تثبيت شود تا بدين‌ترتيب بازار جديد گردشگري ايران از دست نرود. برخي كارشناسان و فعالان صنعت گردشگري هتلدارها را متهم اصلي در افزايش نرخ سفر به ايران معرفي مي‌كنند و مي‌گويند كه آنها نگاه بلندمدت به تثبيت جايگاه گردشگري ايران در بازار خارجي ندارند.

آنچه مسلم است نرخ سفر به ايران در ماه‌هاي اخير 40درصد افزايش يافته است. بر همين اساس نيز گردشگران خارجي انصراف خود از سفر به ايران را اعلام كرده‌اند. آنها احساس مي‌كنند تورهاي گردشگري سرشان را كلاه مي‌گذارند و بسته‌هاي سفر به ايران را نسبت به چندماه قبل گران‌تر به آنها مي‌فروشند؛ احساسي كه به گفته كارشناسان به‌تدريج موجب قهر گردشگران خارجي با ايران مي‌شود و ايران را به سرنوشت ميانمار و تايوان دچار مي‌كند.

فرصت گردشگري ايران از دست مي‌رود

كارشناسان صنعت گردشگري بر اين اعتقادند كه نبود نظارت مناسب، نبود زيرساخت‌هاي مهم در صنعت گردشگري ايران و طمع برخي بخش‌هاي صنعت گردشگري در بازار جديد ايجاد شده عامل مهمي در از دست رفتن فرصت طلايي ايجاد شده در صنعت گردشگري كشور است كه هم هتلدارها و هم برخي تورهاي گردشگري و حتي بخش دولتي صنعت گردشگري در اين نابساماني تقصير دارند و تداوم اين وضعيت صنعت گردشگري ايران را به ورطه تجربه نابود شده تايوان و ميانمار خواهد كشاند.

جمشيد حمزه‌زاده، رئيس جامعه هتلداران ايران اما به همشهري مي‌گويد كه نرخ هتل‌ها با وجود افزايش نرخ تورم در كشور افزايش چنداني نداشته و ماليات بر ارزش افزوده، هزينه تحميل شده از سوي شهرداري‌ها، افزايش نرخ آب و برق و خالي ماندن هتل‌ها در بيشتر فصول سال موجب تحميل برخي هزينه‌ها به هتل‌ها شده است كه هتلدارها نيز بايد اين هزينه‌ها را جبران كنند و همه سازمان‌ها بايد دست به‌دست هم بدهند تا از افزايش تورم در كشور جلوگيري كنند.

به گفته حمزه‌زاده اين تنها هتل‌ها نيستند كه گران شده‌اند. خدمات حمل‌ونقل، نرخ بليت هواپيما و حتي قيمت بليت موزه‌ها براي گردشگران خارجي چندين برابر شده و هتل تنها يكي از بخش‌هاي پكيج سفر به ايران است.

 

کد خبر 279571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha