فقط یک روز زمان کافی بود تا افسران ویژه پلیس آگاهی پایتخت عاملان اسیدپاشی به مدیر بیمارستان ضیائیان را شناسایی و دستگیر کنند.

قربانی حادثه

تجسس‌هاي پليس كه ساعتي بعد از اين حادثه آغاز شده بود در همان ساعت‌هاي اوليه به نتيجه رسيد و معلوم شد يكي از پزشكان بيمارستان كه از مدت‌ها قبل با مدير آنجا اختلاف داشت طراح نقشه اسيدپاشي بوده و همراه با برادرزاده‌اش اين نقشه را اجرا كرده است.

شامگاه شنبه بود كه خبر اسيدپاشي به دكتر سيامند انوري، مدير بيمارستان ضيائيان بر خروجي سايت‌هاي خبري قرار گرفت و در شبكه‌هاي اجتماعي نيز منتشر شد. اين دومين مورد اسيدپاشي تهران طي 7روز گذشته بود. در نخستين مورد كه بيشتر شبيه يك فيلم عاشقانه بود جواني براي به‌دست آوردن دل دختر مورد علاقه‌اش سناريوي اسيدپاشي صوري را نوشت و اجرا كرد اما در همان دقايق اوليه دستش براي پليس رو شد. در آن حادثه به دختر جوان آسيبي نرسيد و فقط طراح اسيدپاشي دچار جراحاتي سطحي شد. اما دومين اسيدپاشي جدي بود. 2موتورسوار كه نقاب به چهره داشتند در تاريكي شب به دكتر انوري اسيدپاشيده و گريخته بودند. براثر اين حادثه به چشم چپ دكتر انوري آسيب جدي وارد شده بود طوري كه ساعتي بعد از حادثه او در بيمارستان فارابي تحت عمل جراحي قرار گرفت. در چنين شرايطي تجسس‌هاي كارآگاهان اداره شانزدهم پليس آگاهي آغاز شد.

شناسايي مظنون

هيچ‌كس نمي‌دانست مردان نقاب‌دار چه كساني هستند و با چه انگيزه‌اي دست به اين جنايت زده‌اند. با وجود اين قرباني حادثه روي تخت بيمارستان به سؤالات حسين‌پور، بازپرس جنايي پايتخت جواب داد تا فرضيه‌هاي مختلف مورد بررسي قرار گيرد. او ابتدا گفت هيچ‌كس با او خصومت ندارد كه بخواهد دست به چنين كاري بزند اما وقتي سؤال و جواب‌ها ادامه يافت مشخص شد وي از مدتي قبل با يكي از پزشكان بيمارستان دچار مشكل شده است.

از اين‌رو نام اين پزشك به‌عنوان نخستين مظنون مطرح شد. بررسي‌ها نشان مي‌داد كه او بارها با دكتر انوري درگيري لفظي پيدا كرده بود و كاركنان بيمارستان نيز مي‌دانستند اين دو نفر با يكديگر ميانه خوبي ندارند. در همين حال وقتي مكالمات تلفني فرد مظنون مورد بررسي قرار گرفت مشخص شد او با برادر‌زاده 21ساله‌اش روز حادثه بارها تماس گرفته و ممكن است برادرزاده‌اش همدستش باشد. در چنين شرايطي حكم جلب اين دو مظنون صادر شد و مأموران تيم ويژه پليس ساعت 3بعدازظهر يكشنبه در جريان 2عمليات ضربتي متهمان را در غرب تهران دستگير كردند.

  • آغاز بازجويي‌ها

طراح اسيدپاشي كه 40ساله و عضو هيأت علمي يكي از دانشگاه‌هاست وقتي تحت بازجويي قرار گرفت دست داشتن در اين ماجرا را به كلي انكار كرد اما او نمي‌دانست برادرزاده‌اش در اتاق ديگري در حال بازگوكردن همه جزئيات اسيدپاشي است. او گفت من با دكتر انوري اختلاف داشتم اما اين اختلاف به حدي نبود كه بخواهم دست به چنين كاري بزنم. من بي‌گناهم.

  • جزئيات اسيدپاشي

در اتاق مجاور اما متهم 21ساله كه دانشجوي رشته نفت از يكي از دانشگاه‌هاي معتبر است همه‌‌چيز را براي محمد شهرياري سرپرست دادسراي امور جنايي كه شخصا ماجرا را پيگيري مي‌كرد توضيح داد. او گفت: مدتي قبل عمويم با من تماس گرفت و گفت با يكي از همكارانش در بيمارستان اختلاف پيدا كرده و مي‌خواهد او را گوشمالي بدهد. عمويم جراح و متخصص بود و از 4سال قبل در بيمارستان ضيائيان كار مي‌كرد.

او ابتدا چند سمت در آنجا داشت اما اين اواخر فقط از يكي از تخصص‌هايش استفاده مي‌شد و به همين دليل از شرايط كاري‌اش ناراضي بود. عمويم گفت مي‌خواهد مدير بيمارستان را با مقداري اسيد بترساند. او به من پول داد تا يك موتورسيكلت پولسار و مقداري اسيد بخرم. موتورسيكلت را 2هفته قبل تهيه كردم و چند روز قبل از حادثه هم اسيدسولفوريك تهيه كردم.

عمويم گفته بود تو فقط همراهم باش و من خودم روي دكتر انوري اسيد مي‌پاشم. شب حادثه جلوي در بيمارستان منتظر دكتر انوري شديم. او سوار بر يك آمبولانس به طرف خانه‌اش به راه افتاد. از بيمارستان تا نزديكي خانه‌اش او را تعقيب كرديم. ديگر هوا تاريك شده بود. او در نزديكي خانه‌اش از آمبولانس پياده شد. همان موقع بود كه عمو گفت حالا وقتش است. عمويم خودش راكب موتورسيكلت بود. وقتي به دكتر رسيديم، عمويم پياده شد و با وسيله‌اي شبيه فشفشه به سر دكتر زد.

آنها با يكديگر درگير شدند و عمويم دكتر انوري را روي زمين انداخت. هنوز هيچ‌كس متوجه ما نشده بود. عمويم قبلا گفته بود خودم اسيد را مي‌پاشم اما در آن لحظه به من گفت زودباش كار را تمام كن. من هم بطري اسيد را از داخل كيفم درآوردم و روي صورت دكتر انوري ريختم و بلافاصله همراه عمويم از آنجا فرار كرديم. خوشبختانه وقتي اسيد را خريده بودم دلم سوخت و گفتم اگر اسيدخالص باشد صدمه زيادي به دكتر مي‌زند. به همين دليل مقداري آب هم با آن مخلوط كردم اما انگار آب و اسيد با يكديگر قاطي نشده بودند و آب روي بطري بود به همين دليل بيشترين مايعي كه به‌صورت دكتر انوري پاشيده شد آب بود.

  • انگيزه؛ انتقام‌جويي

وقتي اين متهم همه‌‌چيز را براي نماينده دادستان تهران توضيح داد به اتاقي منتقل شد كه عمويش همچنان در آنجا اتهامش را انكار مي‌كرد. پزشك جوان كه از دستگيرشدن برادرزاده‌اش بي‌اطلاع بود وقتي او را دستبند به‌دست ديد خودش را باخت و بالاخره اتهام اسيدپاشي را پذيرفت. او درباره انگيزه‌اش گفت: من در بيمارستان سمت‌هاي زيادي داشتم اما دكتر انوري من را عزل كرد و مثل يك پزشك ساده كار مي‌كردم.

از همان موقع بود كه از او كينه به دل گرفته و تصميم گرفتم در فرصت مناسب انتقام بگيرم. درگيري‌هاي گاه و بي‌گاه ما ادامه داشت تا اينكه 2هفته پيش از حادثه تصميم گرفتم روي او اسيدبپاشم. فكرم را با برادر زاده‌ام در ميان گذاشتم و از او كمك خواستم. او هم كه از همه‌‌چيز بي‌اطلاع بود به‌خاطر حرف‌هاي من راضي شد در اين ماجرا همدستم شود. او با پول من موتورسيكلت و اسيد را تهيه كرد و روز حادثه بعد از تعقيب دكتر انوري نقشه مان را عملي كرديم. چون هوا تاريك بود و هر دو نفرمان كلاه كاسكت داشتيم فكر نمي‌كردم پليس بتواند شناسايي‌مان كند اما هنوز 24ساعت از حادثه نگذشته بود كه دستگير شديم.

  • اتهام؛ ايراد جرح عمدي

محمد شهرياري، سرپرست دادسراي امور جنايي تهران كه به‌طور شبانه‌روزي اين پرونده را پيگيري مي‌كند درباره روند تحقيقات به همشهري مي‌گويد: در تحقيقات اوليه وقتي از اختلاف قرباني حادثه با يكي از همكارانش با خبر شديم تا حدودي واقعيت برايمان روشن شد با اين حال به شواهد و قرائن بيشتري نياز داشتيم و سرانجام با به‌دست‌آمدن مدارك، 2متهم دستگير شدند و در همان بازجويي‌هاي مقدماتي اتهام‌شان را پذيرفتند. وي ادامه داد: هم‌اكنون عمو و برادرزاده به اتهام مشاركت در ايراد جرح عمدي از طريق اسيدپاشي و اخلال در نظم عمومي در بازداشت به‌سرمي‌برند و تحقيقات از آنان ادامه دارد.

  • تشكر وزير بهداشت از پليس

در همين حال وزارت بهداشت نيز با صدور اطلاعيه‌اي از انتقام‌جويي شخصي به‌عنوان انگيزه اسيدپاشي ياد و از اقدام سريع و فني پليس تهران در دستگيري عاملان اسيدپاشي به مدير بيمارستان ضيائيان تشكر كرد. در اين پيام آمده است: «طبق شواهد موجود انتقام‌جويي شخصي مهم‌ترين علت اقدام اين فرد بوده و سابقه رفتارهاي نابهنجار قبلي متهم اصلي باعث تعليق وي از عضويت در هيأت علمي شده بود.»

  • حكم را زودتر اجرا كنيد

از سوي ديگر حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي سخنگوي قوه قضاييه نيز در نشست هفتگي خود با خبرنگاران با اشاره به دستگيري عوامل اسيدپاشي به مدير بيمارستان ضيائيان از دادستان تهران خواست حكم اسيدپاشان را زودتر اجرا كند. وي گفت: متأسفانه بعضي از اقدامات امثال اسيدپاشي كه اين ايام شاهدش بوديم موجب تأثر همگان شد و اميدواريم كه هم دستگاه انتظامي و هم دستگاه قضايي بتوانند طوري حركت كنند كه اقدامات‌شان بازدارنده باشد. وي ادامه داد: از نيروي انتظامي تشكر مي‌كنيم زيرا با اقدام بموقع، عاملان اسيدپاشي در تهران دستگير شدند.

کد خبر 279817

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha