دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط‌زیست مجلس با بیان اینکه نامه احداث جاده در جنگل ابر را نخواندم و به احترام همکارانم امضا کردم، گفت: به هیچ عنوان با احداث این جاده موافق نیستم و امضای خود را پس می‌گیرم.

خطر تخریب،جنگل ابر را تهدید می‌کند


طي روزهاي اخير 151نماينده مجلس شوراي اسلامي طي نامه‌اي از رئيس‌جمهور خواستند تا نسبت به اتمام عمليات اجرايي جاده علي‌آباد كتول (شيرين آباد)- ابرشاهرود اقدام شود؛ نامه‌اي كه به گفته كمال الدين پير موذن، عضو هيأت‌رئيسه فراكسيون محيط‌زيست، برخي نمايندگان به احترام همكاران خود و بدون آنكه از محتواي نامه با خبر باشند آن را امضا كرده‌اند. اين در حالي است كه طي سال‌هاي اخير همواره كارشناسان، صاحب‌نظران و فعالان محيط‌زيست و منابع طبيعي و مسئولان سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت محيط‌زيست با صراحت مخالفت خود را با ساخت جاده در جنگل ابر و تخريب اين رويشگاه بي‌نظير اعلام كرده‌اند. اخيرا استاندار سمنان نيز به‌منظور حفظ اكوسيستم طبيعي اين جنگل با احداث جاده در آن مخالفت كرده است.

جنگل ابر شاهرود با 35هزار هكتار بخشي از قديمي‌ترين و در عين حال زيباترين جنگل‌هاي هيركاني است كه با گونه‌هاي گياهي و جانوري نادر و به‌دليل تنوع زيستي منحصربه‌فرد، از اهميت جهاني برخوردار است. اين جنگل در ادامه جنگل‌هاي سرسبز شمال كشور و حدفاصل شاهرود و گلستان واقع شده و ازآنجا كه در اغلب مواقع فضاي اين جنگل را اقيانوسي از ابر فرا مي‌گيرد به جنگل ابر شهرت يافته است.

كمال الدين پير موذن در گفت‌وگو با مهر با تأكيد بر مخالفت خود با احداث جاده در جنگل ابر به مهر گفته است: محيط‌زيست غنيمت نيست بلكه امانتي براي آيندگان است و مسئولان بايد مطابق با مدار قانوني در كشور براي منابع طبيعي و ملي و فارغ از سودجويي‌هاي منطقه‌اي تصميم‌گيري كنند.

وي با اشاره به پيش‌بيني كارشناسان مبني بر اينكه با اين روند تخريب تا 60سال آينده حتي يك درخت در جنگل‌هاي شمال كشور باقي نمي‌ماند اظهار داشت: حفظ جنگل ابر كه منطقه‌اي منحصر به فرد و ارزشمند است ضروري است. عضو هيأت رئيسه فراكسيون محيط‌زيست مجلس تصريح كرد: براي توسعه، مهم‌ترين مسئله‌اي كه بايد درنظر گرفته شود پايداري زيست‌محيطي است بنابراين نمي‌توان اين جنگل ارزشمند را قرباني احداث جاده و توسعه ناپايدار كرد.

پير موذن در پاسخ به اينكه امضاي اين نامه كه خلاف موازين زيست‌محيطي است از سوي يكي از اعضاي فراكسيون محيط‌زيست كه بايد حامي محيط‌زيست باشد براي طرفداران و دوستداران محيط‌زيست مأيوس‌‌كننده است تأكيد كرد: اعتراف مي‌كنم كه بدون مطالعه اين نامه را امضا كردم و آن را پس مي‌گيرم. به گفته وي، تعدادي ديگر از نمايندگان عضو فراكسيون محيط‌زيست اين نامه را امضا كرده‌اند و احتمال مي‌دهم كه آنها هم تنها به احترام همكاران و بدون مطالعه اين كار را كرده باشند.

کد خبر 279700

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha