اسدالله افلاکی: مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰/۳درصد از مساحت کشور جزو مناطق تحت حفاظت است، روز گذشته به ایسنا گفت که امسال ۱۶منطقه برای ارتقای سطح حفاظتی پیشنهاد شده که تاکنون پاسخی از سازمان جنگل‌ها دریافت نشده است.

فرهنگ قصرياني در حالي از افزايش مناطق حفاظت‌شده خبر مي‌دهد كه ارتقاي جنگل ابر به منطقه حفاظت‌شده سال‌هاست به‌دليل ناهماهنگي ميان سازمان حفاظت محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور بلاتكليف مانده است. ارتقاي اين رويشگاه كه ازآن به‌دليل برخورداري از تنوع زيستي گياهي و جانوري منحصر به فرد به‌عنوان يكي از ذخيره‌گاه‌هاي ژنتيك جهان نام برده مي‌شود مي‌تواند مانع تخريب‌ها و دخل و تصرفات احتمالي در اين رويشگاه شود. جنگل ابر با 35هزار هكتار وسعت، بخشي از كهن‌ترين و زيباترين جنگل‌هاي هيركاني است كه در 50كيلومتري شمال شرق شاهرود واقع شده است.

ناهماهنگي ميان مسئولان

طرح ارتقاي جنگل ابر به منطقه حفاظت شده طي سال‌هاي 88و 89 و زماني به اوج خود رسيد كه ساخت جاده در اين رويشگاه قوت گرفت.همزمان با پافشاري طرفداران احداث جاده، كارشناسان، تشكل‌هاي زيست‌محيطي به‌ويژه تشكل‌هاي زيست‌محيطي شاهرود، سمنان و گلستان از مسئولان سازمان حفاظت محيط‌زيست خواستند با ارتقاي جنگل ابر به منطقه حفاظت‌شده، مجالي براي طرح‌هاي عمراني مغاير با معيارهاي زيست‌محيطي در اين رويشگاه باقي نگذارند؛ به‌ويژه آنكه تجربه نشان مي‌داد كه هر گاه جاده‌اي از رويشگاهي عبور كرده عرصه‌هاي جنگلي تحت عناوين مختلف به ويلا و ساخت وسازهاي ديگر تبديل شده؛ اين خطري بود كه به‌شدت رويشگاه ابر را تهديد مي‌كرد.

تشكل‌هاي زيست‌محيطي فعال در منطقه اما طي سال‌هايي كه بر ساخت جاده اصرار مي‌شد از پاي ننشستند و مردانه در مقابل اين طرح مخرب كه باعث خدشه‌دار‌شدن چهره ايران نزد جهانيان مي‌شد، ايستادگي كردند. با وجود اين، مسئولان وقت سازمان حفاظت محيط‌زيست، سازمان جنگل‌ها را به عدم‌همكاري براي ارتقاي جنگل ابر به منطقه حفاظت‌شده متهم مي‌كردند.

تلاش تشكل‌ها براي صيانت از ابر

جمعه گذشته صدها نفر از طبيعت‌دوستان استان‌هاي سمنان و گلستان طي همايشي براي حمايت از جنگل ابر شاهرود گردهم آمدند و نسبت به تخريب‌هاي احتمالي اين رويشگاه هشدار دادند. مهم‌ترين خواسته شركت‌كنندگان در اين همايش كه با دعوت ستاد مردمي حمايت از جنگل ابر شاهرود و با حضور تشكل‌هاي زيست‌محيطي و گروه‌هاي كوهنوردي استان‌هاي سمنان و گلستان برگزار شد، ارتقاي جنگل ابر به منطقه حفاظت شده بود.

دكتر اميرحسين وليان، دبير جمعيت ديدبان طبيعت شاهرود و دبير ستاد مردمي حفاظت از جنگل ابر در اين باره به همشهري گفت كه باوجود آنكه در اين تجمع مردمي و زيست‌محيطي مديركل محيط‌زيست استان گلستان حضور داشت اما هيچ‌يك از مديران و مسئولان محيط‌زيست و منابع طبيعي استان سمنان يا شهرستان شاهرود حضور نداشتند. اين درحالي است كه پيش از برگزاري همايش از مديران محيط‌زيست و منابع طبيعي استان به‌دليل جايگاه و نقشي كه در حفاظت از جنگل ابر دارند دعوت شده بود. از مسئولان گردشگري سمنان و شاهرود هم دراين همايش خبري نبود.

وليان ضمن انتقاد از موضع انفعالي سازمان حفاظت محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها در قبال حفاظت از جنگل ابر مي‌گويد كه بيش از يك‌سال است كه دولت جديد شروع به‌كار كرده اما مسئولان سازمان حفاظت محيط‌زيست و سازمان جنگل‌ها هيچ اقدامي براي حفاظت از جنگل ابر صورت نداده‌اند. چراي دام همچنان دراين جنگل بيداد مي‌كند به‌طوري كه امكان زادآوري و رشد نهال‌هاي نورس وجود ندارد و به‌ويژه در ارتفاعات فقط درختان كهنسال باقي مانده‌اند. اين فعال محيط‌زيست ضمن تأكيد بر ارتقاي جنگل ابر به منطقه حفاظت‌شده، مي‌گويد كه علاوه بر چراي دام و اجراي طرح‌هاي عمراني كه اين رويشگاه را تهديد مي‌كند در روزهاي تعطيل صدها خودروي شخصي، اتوبوس و ميني‌بوس با هدف گردشگري وارد جنگل ابر مي‌شوند اما برنامه‌اي براي گردشگري انبوه گردشگران وجود ندارد در نتيجه علاوه بر تخريب‌هاي احتمالي از سوي گردشگران، همواره بيم آتش‌سوزي در اين جنگل وجود دارد براين اساس انتظا ر مي‌رود متوليان محيط‌زيست و حفاظت از جنگل براي مقابله با اين تهديدها چاره‌اي بينديشند.

پيشينه طرح ارتقاي جنگل ابر به منطقه حفاظت شده

مهندس ناصر مقدسي، معاون وقت مناطق خشك و نيمه‌خشك سازمان جنگل‌ها و مراتع كه جنگل ابر در حوزه مسئوليت وي قرار داشت، فروردين‌ماه 89، ضمن محكوم‌كردن هرگونه عمليات اجرايي در جنگل ابر به همشهري گفت كه نه‌تنها نبايد در اين رويشگاه جاده‌اي احداث شود كه بايد اقدامات صيانتي و حفاظتي از جنگل ابر افزايش يابد. او گفت كه بر همين اساس، ارتقاي اين جنگل به منطقه حفاظت‌شده در دستور كار قرار گرفته و سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور تلاش مي‌كند موانع موجود بر سر راه تبديل جنگل ابر به منطقه حفاظت‌شده هر چه زودتر برطرف شود. ناصر مقدسي چندي بعد خود به سازمان حفاظت محيط‌زيست رفت و بر مسند مديريت دفتر زيستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط‌زيست تكيه زد اين طرح اما همچنان مسكوت ماند.

 

کد خبر 264132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha