مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست از مخالفت وزارت صنعت و معدن با ارتقای جنگل ابر به منطقه حفاظت شده خبر داد و گفت که از ۱۶منطقه‌ای که برای ارتقای درجه حفاظتی به سازمان جنگل‌‌ها معرفی کرده‌ام، سازمان جنگل‌‌ها تنها با ۵ منطقه موافقت کرده و وزارت صنعت و معدن با منطقه سمندر یک در لرستان و جنگل ابر در سمنان مخالفت کرده است بدین‌ترتیب با ارتقای ۱۳منطقه پیشنهادی مخالفت شده است.

جنگل ابر


وزارت صنعت و معدن در حالي با ارتقاي جنگل ابر به منطقه حفاظت‌شده مخالفت مي‌كند كه اين رويشگاه به‌دليل تنوع زيستي از اهميت جهاني برخوردار است. كارشناسان و منتقدان بارها از مسئولان خواسته‌اند با ارتقاي جنگل ابر به منطقه حفاظت شده مانع تخريب‌هاي احتمالي اين منطقه شوند به‌ويژه آنكه عبور جاده از اين جنگل همچنان به قوت خود باقي است با وجود اين مشخص نيست كه مسئولان وزارت صنعت و معدن براساس كدام معيار و ضوابطي با ارتقاي رويشگاه ابر به منطقه حفاظت‌شده مخالفت مي‌كنند.

فرهنگ قصرياني با اعلام اينكه تضاد موجود بين دستگاه‌ها باعث مي‌شود تا به اهداف سازمان براي ارتقاي مناطق تحت حفاظت نرسيم به ايسنا گفته است كه ما به‌دنبال اين هستيم كه مناطق تحت حفاظت را از 10/3درصد به 14درصد برسانيم. وزارت صنعت و معدن منطقه سمندر يك در استان لرستان و جنگل ابر در سمنان را به‌عنوان مناطق تحت حفاظت محيط‌زيست نپذيرفته است كه ناصر مقدسي، رئيس شوراي‌عالي جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري با تأكيد بر اينكه رويكرد كلي سازمان براي ارتقاي درجه حفاظتي مناطق محيط‌زيستي مثبت است گفته كه ما به‌دليل تعهدات بين‌المللي و ضرورتي كه براي حفظ تنوع زيستي وجود دارد در اين امر اهتمام ويژه داريم. وي با بيان اينكه تعامل خوبي بين سازمان جنگل‌ها و حفاظت محيط‌زيست وجود دارد و مخالفت با مناطق پيشنهادي مطرح نيست، گفت: چنين ادبياتي در رابطه با ارتقاي درجه حفاظتي مناطق محيط‌زيستي وجود ندارد. اطلاعات 5 منطقه كامل بود و از طرف ما تأييد شده است كه اين به‌معناي مخالفت با ساير مناطق نخواهد بود، چراكه آن مناطق نيز در دست بررسي است. مقدسي افزود: مناطق توسط استان‌هاي مختلف بررسي مي‌شود و بعد از اينكه مسائل حقوقي و فني انجام شد به سازمان محيط‌زيست اعلام خواهد شد.

کد خبر 266037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha